וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האופוזיציה תחרים את הדיונים על המהפכה המשפטית: "לא נשמש תפאורה"

עודכן לאחרונה: 22.1.2023 / 12:20

חברי ועדת החוקה מסיעות האופוזיציה הודיעו שלא ישתתפו בדיונים על הרפורמות שמקדמת הממשלה, וטענו כי ההליך נעשה באופן חפוז ובצורה לא מקצועית. פרופ' ישראל אומן בדיון כי "הבעיה שלנו היא שהשופטים ממנים עצמם", אך התנגד לפסקת ההתגברות ברוב של 61: "אני לא אתכם בזה"

בווידאו: פרופ' ישראל אומן בדיון בוועדת חוקה: "כמו שצריך איזונים ובלמים במינוי שופטים, צריך כאלה גם על הכנסת"/ערוץ הכנסת

חברי ועדת חוקה, חוק ומשפט מהאופוזיציה הודיעו הבוקר (ראשון) כי לא ישתתפו בדיונים הקרובים בנושא הרפורמה המשפטית ותיקון חוק יסוד: השפיטה, שמבקש להעביר שר המשפטים יריב לוין. "לא נשתתף בדיוני הסרק הלא דמוקרטיים שנקבעו", כתבו בהודעה משותפת. "הדיונים מתקיימים ללא חומר רקע מקצועי נאות וללא חוות דעת משפטית בניגוד גמור לנוהג ולנוהל בכנסת בכלל ובוועדת החוקה בפרט, ותוך התעלמות בוטה מהייעוץ המשפטי של הכנסת".

חברי האופוזיציה תקפו את יו"ר הוועדה, שמחה רוטמן, וטענו כי הוא מתכוון "לשבש את סדרי הדמוקרטיה". בהודעתם נכתב כי "רוטמן הצהיר במפורש שקידום הצעת חוק יסוד: השפיטה מטעם הוועדה נועד לעקוף את הצורך בהצגת חוות דעת של הייעוץ המשפטי לממשלה ביחס להצעה של השר לוין ובפרסום תזכיר החוק להערות הציבור".

"לא נסכים לשמש תפאורה למראית העין של 'דיון רציני' ולא נהיה שותפים להליכי חקיקה חפוזים שרומסים את הנוהג בכנסת ושיובילו לתוצאות הרסניות", הוסיפו. "כל עוד לא תונח בפנינו חוות הדעת של הייעוץ המשפטי לכנסת ולא יובטחו הליכי דיון נאותים לא ניטול חלק בדיונים בהצעת חוק יסוד: השפיטה".

פרופ' ישראל אומן בדיון ועדת החוקה, כנסת, 22 בינואר 2023. דני שם טוב, דוברות הכנסת
"נשיא העליון לא צריך להיות שם". פרופ' אומן במהלך הדיון בוועדת החוקה, היום/דוברות הכנסת, דני שם טוב

במהלך הדיון, הביע פרופ' ישראל אומן, חתן פרס נובל לכלכלה, תמיכה בחלקים מהרפורמות. הוא אמר כי הוא סבור שיש לבטל את עילת הסבירות ולהוציא את חברי לשכת עורכי הדין מהוועדה לבחירות שופטים, אך צידד גם בהוצאת השופטים עצמם מהוועדה.

לטענתו, "זו הפרה של הפרדת הרשויות, כשכל הבעיה שלנו היא שהשופטים ממנים עצמם. אולי מחלישים את הכוח של שופטי העליון, אך לא ביטלו זאת. בוודאי נשיא העליון לא צריך להיות שם. בנוסף, לא כתוב איזה רוב צריך וזה דבר מהותי".

עם זאת, אומן מתנגד לפסקת התגברות ברוב של 61 ח"כים. "אני לא אתכם בזה. כמו שצריך איזונים ובלמים במינוי שופטים, צריך כאלה גם על הכנסת. הבלם משפיע לטובה על הכנסת שלא לחוקק דברים לא ראויים. אני מתנגד ש-61 חברי כנסת יוכלו לבטל. מה שטוב בהצעה - שרק הרכב של שופטי העליון יוכל לבטל חוק של הכנסת",

פרופ' רון שפירא, רקטור המרכז האקדמי פרס, אמר מנגד כי "שימוש בעילת הסבירות מאד מקובלת בעולם, רואים את זה כחלק משלטון החוק, זה מאד מקובל בשיטת המשפט האנגלו-אמריקאית (שיטת המשפט שישראל אימצה בניגוד לשיטות משפט אירופאיות, ב"א)".

עוד בוואלה!

דרעי יפוטר - אך ימשיך לחפש דרכים לחזור; שרי הציונות הדתית מוחים על פינוי המאחז

לכתבה המלאה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שלומי גבאי
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה/שלומי גבאי

בשבוע שעבר נפגש השר לוין עם נשיא המדינה יצחק הרצוג במסגרת המאמצים לייצר שיח ודיאלוג על הרפורמה. הפגישה התקיימה בשעת לילה מאוחרת, יממה לפני הפגישה של לוין עם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות יום לאחר מכן. הרצוג מנסה לתווך בעימות החריף שפרץ בין שר המשפטים ומערכת המשפט על הרפורמה של לוין, ונפגש גם עם חיות השבוע, לפני פגישתה עם שר המשפטים, פגישה שנחשפה בגלי צה"ל. בבית הנשיא ולשכת שר המשפטים סירבו להתייחס ובבית הנשיא מסרו כי הם לא מפרטים על פגישות שהנשיא מקיים.

בשבועיים האחרונים ברקע סערת הרפורמה להחלשת מערכת המשפט, הנשיא הרצוג מנסה לתווך ולייצר דיאלוג בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, לוין והנשיאה חיות, ומקיים שיחות ופגישות עם כל הצדדים. היום הוא אמור להיפגש גם עם ראש האופוזיציה יאיר לפיד. לפני כשבועיים הרצוג ולוין נפגשו ושוחחו על הרפורמה המשפטית. הפגישה התקיימה ביום חמישי, יממה לאחר הצגת התוכנית של לוין ביום רביעי, ובית הנשיא ולשכת שר המשפטים לא הוציאו הודעה או פירסמו את דבר קיומה. בבית הנשיא סירבו להתייחס.

בשבוע שעבר פרצה מהומה בועדה בעקבות דבריו של המשנה ליועצת המשפטית לממשלה גיל לימון. המשנה ליועמ"שית מתח ביקורת על תוכנית שר המשפטים, ובייחוד על החלק שדורש כי עמדת היועצים המשפטיים לא תהיה מחייבת. השר תקף את הדברים, וטען כי לא הציגו לו את העמדה לפני הדיון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully