וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלנט הורה על פינוי מאחז "אור חיים" בשומרון - סמוטריץ' ובן גביר ניסו לעצור את המהלך

עודכן לאחרונה: 20.1.2023 / 16:53

לאחר הקמת המאחז הורה שר הביטחון לפנותו, אך סמוטריץ' הורה לעצור את הפינוי - זאת על אף שלפי הסיכומים דעתו של גלנט היא הקובעת. גם בן גביר יצא נגד הפינוי וטען לאפליה בין פלסטינים ליהודים בשטחים. נתניהו גיבה את גלנט: "הממשלה תומכת בהתיישבות כשהיא נעשית כחוק"

בווידאו: בן גביר ירד לדרום/צילום: רוני כנפו

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' פעלו היום (שישי) למנוע את פינוי המאחז הלא-חוקי "אור חיים", עליו הורה שר הביטחון יואב גלנט. בעוד סמוטריץ' הורה לראש תיאום פעולות בשטחים לעצור את הפינוי של המאחז שהוקם במהלך הלילה, בן גביר גינה את המשך הפינוי בידי כוחות מג"ב שהגיעו למקום. לוחמי מג"ב סיימו לפנות את המאחז, בצבא נערכים להפרעות סדר במהלך השבת הקרובה.

בתגובה לגינויים גיבה ראש הממשלה בנימין נתניהו את המהלך של גלנט, ושר הביטחון עצמו מסר כי הוא מגבה את צה"ל: "כל פעולה בשטח צריכה להיעשות לפי חוק, בתיאום מלא, ובכפוף להערכת המצב הביטחונית".

מלשכת ראש הממשלה נמסר בעקבות האירועים: "הממשלה תומכת בהתיישבות אך ורק כשהיא נעשית באופן חוקי ובתיאום מראש עם ראש הממשלה וגורמי הביטחון, דבר שלא נעשה במקרה זה. ראש הממשלה יכנס דיון בנושא בתחילת השבוע".

פינוי המאחז בשומרון. ללא, אתר רשמי
פינוי המאחז "אור חיים", היום/אתר רשמי, ללא

שעות לאחר שהוקם הבוקר המאחז הלא-חוקי הורה גלנט לפנותו. בעקבות זאת הוציא שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הוראה כתובה לראש תיאום פעולות הממשלה בשטחים, לעצור את הפינוי ולא לבצעו עד לקיום דיון אצלו בעניין בראשית השבוע הבא. לטענתו, גלנט הורה על ביצוע הפינוי למרות ההנחיה, בלא ששוחח איתו ו"בניגוד להסכמים הקואליציוניים". יחד עם זאת, על פי החוק שאיפשר את כהונתו של סמוטריץ' כשר במשרד הביטחון, הובהר כי עמדתו של שר הביטחון היא שקובעת בכל מקרה של עימות בין השניים.

במהלך פינוי המאחז על ידי כוחות מג"ב, קרא בן גביר לעצור אותו. "כולם חייבים בכיבוד שלטון החוק, אולם יש ליצור מדיניות שוויונית ואחידה", מסר בהודעתו, וטען כי המינהל האזרחי מפלה בין מתיישבים יהודים לפלסטינים בשטחים. "לא יתכן שכשערבים בונים ברחבי יהודה ושומרון, אנשי המינהל לא מדברים איתם ולא אוכפים את החוק, אך כשמדובר ביהודים, המינהל מבצע אכיפה בררנית ותוך שעות מבקש להרוס ולהחריב את המאחז". כמו כן אמר שבכוונתו לקיים דיון בממשלה על התנהלות המנהל האזרחי בפרשה.

עוד בוואלה!

פסקת ההתגברות תסיר את הכבלים מידי שופטי האג

לכתבה המלאה
בצלאל סמוטריץ', בהשבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
פעל למנוע את פינוי המאחז. סמוטריץ'/ראובן קסטרו

חברת הכנסת לימור סון הר מלך מעוצמה יהודית הגיעה במהלך הבוקר למאחז הלא חוקי, ובעקבות פינויו מסרה: "פנינו הבוקר ליואב גלנט כדי שיעצור את ההריסה של המאחז החדש. אם יואב גלנט לא יחזור בו מהכוונה להרוס את המאחז סימן שהוא רוצה להמשיך את מדיניות השמאל של בני גנץ".

היא הוסיפה, "גלנט גם מסרב לבטל את צווי המעצר המנהליים שהוציא קודמו בתפקיד בני גנץ נגד נערים יהודים, ועכשיו מסרב לקיים דיון בממשלה בעניין ההרס במאחז. להרוס נקודה שהוקמה במיקום אסטרטגי שכזה זו פעולה שתעזור לרשות הפלסטינית להשתלט על השטח ואני מצפה שגלנט יתעשת".

הקמת מאחז חדש לזכר הרב דרוקמן בשומרון. 20 בינואר 2023. ללא, אתר רשמי
המאחז "אור חיים" עם הקמתו, הבוקר/אתר רשמי, ללא

בעקבות האירוע כתב ראש האופוזיציה יאיר לפיד בטוויטר: "הממשלה קיימת רק שלושה שבועות וכבר שר הבטחון ב' ושר הבטחון ג' נותנים לצבא פקודות סותרות. ראש הממשלה חלש מכדי לעשות סדר וחברת כנסת מהקואליציה שלו מקללת את לוחמי מג"ב ויס"מ. חרפה".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ שיבח את שר הביטחון על כך שהוא "נוקט במדיניות נחושה ואחראית מול הפרות חוק ולא נותן לפרובוקציות ולחצים פוליטיים להכתיב את המדיניות ביהודה ושומרון". הוא הוסיף, "כשראש הממשלה נתניהו מוביל מדיניות של דריסת יסודות הדמוקרטיה ומערכת המשפט - לא מפתיע שהשר שאמון על אכיפת החוק במדינת ישראל קורא לשר אחר להפר אותו".

חבר הכנסת מהמחנה הממלכתי גדי איזנקוט כתב בחשבון הטוויטר שלו: "התערבותו של סוכן כאוס בעניינים בטחוניים תפגע קשה במשימת צה"ל בנעלי הריבון לספק בטחון ולאכוף חוק וסדר. על ראש הממשלה לנקוט עמדה מידית בדומה למאות מקרים בהם פונו מאחזים בלתי חוקים בזמן כהונתו ולתת גיבוי מוחלט למערכת הבטחון וצה"ל".

גם ח"כ זאב אלקין מהמחנה הממלכתי הגיב לאירועים, וכתב בטוויטר: "פחות מחודש להקמת ממשלת ימין על מלא: ‏1)פינוי מאחז בשומרון ‏2)הורדה מסדר יום הממשלה של החלטה בנושא ישוב כוכב יעקב בגלל לחץ אמריקאי ‏3) עיכוב באישור בניה בשכונת 'נוף ציון' בירושלים בגלל לחץ אמריקאי ‏4)החרמת שתילים לנטיעה בחומש וציוד בניה של מתיישבים בבת עין ‏5) עיכוב הנטיעות בנגב. ‏אמיתי?!".

איתמר בן גביר במהלך אירוע סיכום שנה של משטרת ישראל. 14 בינואר 2023. ראובן קסטרו
המינהל האזרחי "מפלה בין יהודים לפלסטינים". בן גביר/ראובן קסטרו

מאחז "אור חיים" הוקם במהלך הלילה על ידי חמש משפחות וגרעין של מספר צעירים, ביניהם נכדו של הרב חיים דרוקמן, נווה שינדלר, מיוזמי המהלך. שינדלר הסביר כי המאחז נבנה על שמו של סבו מתוך "הכרה והבנה שההנצחה הכי טובה של סבא היא הקמת ישוב חדש".

הקמת המאחז מגיעה לאחר שאתמול כוחות מג"ב והמינהל האזרחי החרימו טרקטור מסוג "באגר" שפעל באזור המאחז בת עין ב' שבגוש עציון. בעקבות האירוע, תושבים במאחז מתחו ביקורת על מדיניות האכיפה המופגנת כלפי ההתיישבות, ובמיוחד לאחר כינון הממשלה החדשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully