וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההפגנות, הקריאה למרי אזרחי והאיומים במעצר פוליטיקאים: הקרע בין המחנות גדל

עודכן לאחרונה: 11.1.2023 / 9:08

אלפים מתכננים לצאת להפגין נגד הממשלה במוצ"ש, ברקע קריאתו של בן גביר למשטרה להחמיר עם המוחים, ואירוע חריג בבאר שבע בו נסע נהג בפראות לעבר מפגינים. רף הלהבות עלה גם כשבאופוזיציה קראו ל"מרי אזרחי" - מה שהביא ח"כ מעוצמה יהודית להאשימם ב"בגידה במולדת"

ח"כ מעוצמה יהודית: "להוציא צווי מעצר נגד גנץ ולפיד בגין בגידה במולדת"/מתוך מהדורת חמש, כאן 11

אלפים מתכננים לצאת להפגין במוצאי שבת הקרובים נגד הממשלה, אחרי שאתמול (שלישי) התגברו הלהבות הן מצד המתנגדים והן מצד התומכים בה. חברי כנסת משמאל קראו למרי אזרחי, ואילו חברי כנסת מימין קראו לעצור את ראשי האופוזיציה בגין "בגידה במולדת".

על רקע השינויים שמיישמת הממשלה החדשה, קראו חברי האופוזיציה לצאת להפגין נגדה. בציוץ בטוויטר של חבר הכנסת לשעבר יאיר גולן, הוא אף קרא ל"מרי אזרחי רחב היקף". בעקבות התבטאויות אלה אמר ח"כ עוצמה יהודית צביקה פוגל בריאיון במהדורת חמש בכאן 11 כי "צריך לעצור" את יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יאיר גולן ובוגי יעלון על שהם "קוראים למלחמה". "אם הם היו קוראים להפגין הייתי נותן להם את הזכות להפגין, אבל הם מדברים במושגים של אני אויב!", אמר. הוא אף הדגיש כי מדובר ב"בגידה במולדת", וחזר כי זו "עילה למעצר".

הפגנת מחאה נגד המהפכה המשפטית של נתניהו, מוזיאון ת"א, 7 בינואר 2022. ראובן קסטרו
ההפגנה בתל אביב, בשבת/ראובן קסטרו

דבריו עוררו סערה נוספת, אליה התייחס נשיא המדינה יצחק הרצוג, שקרא להנמיך את הלהבות. "ערכי מגילת העצמאות הם המצפן של מדינתנו - לא אתן לפגוע בהם", אמר בהודעתו. "זו תקופה רגישה ונפיצה בציבוריות הישראלית. אני ער לקולות הנשמעים מכאן ומכאן, ולכל הכאבים, הדאגות והחרדות. זה לא נעלם מעיני ומעסיק אותי ללא הפסקה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס גם הוא לדבריו של ח"כ פוגל, התנער מהם, אך בד בבד גם עקץ את מתנגדיו: "במדינה דמוקרטית לא עוצרים את ראשי האופוזיציה, כפי שלא קוראים לשרי הממשלה נאצים, לממשלה יהודית-הרייך השלישי ולא ולאזרחים לצאת למרי אזרחי".

איתמר בן גביר בהר הבית, 3 בינואר 2021. תיעוד ברשתות החברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים, מערכת וואלה!
"מי שחוסם כביש צריך להיעצר". בן גביר/מערכת וואלה!, תיעוד ברשתות החברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

בעקבות ההפגנות האחרונות שנערכו במחאה על צעדי הממשלה, קרא השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר למשטרה להחמיר עם המפגינים. "אם כבר מדברים על פורעי חוק, אני אתייחס בעוד משפט אחד למה שראינו בתל אביב, בהפגנה", אמר השר בפתח ישיבת סיעתו עוצמה יהודית אתמול. "אני בעד הפגנות, בעד חופש ביטוי, אבל גם ראינו פגיעה קשה בדמוקרטיה, הסתה נגד השר יריב לוין, חסימת כבישים", אמר.

"אני אמרתי לסגל הפיקוד של המשטרה, אני בעד הפגנות, אבל מי שחוסם כביש ומי שמתפרע, צריך להיעצר ודין הפגנה בתל אביב כדין הפגנה בירושלים, דין הפגנה של השמאל כדין הפגנה של הימין", הוסיף השר. "אלה הדרישות שלי ממשטרת ישראל, לפעול בנושא ההפגנות בצורה שוויונית".

לפני שנכנס בן גביר לתפקידו, בדצמבר 2021, התבטא מעט אחרת בנושא. במהלך דיון על הפגנות בוועדה לביטחון הפנים, אמר: "יש מפירי סדר ויש מפירי סדר. חסימת כביש זה לא נורא. בדמוקרטיה לפעמים חוסמים כביש. אם מישהו יזרוק אבן על שוטר, זה משהו אחר".

הפגנת מחאה נגד המהפכה המשפטית של נתניהו, כיכר הבימה, 7 בינואר 2022. אורי סלע
ההפגנה נגד הממשלה בתל אביב, בשבת/אורי סלע

בהפגנה נוספת נגד הממשלה, שאירעה אתמול בבאר שבע, תושב העיר נהג בפראות לעבר המפגינים בה. הוא נעצר, ובמשטרה מסרו כי בשלב זה לא קיים חשד לניסיון דריסה, אלא חשד "להפרת הסדר, נהיגה פוחזת, תקיפה ואיומים". אחד המפגינים שכמעט נפגע מהרכב סיפר לוואלה! כי הנהג צעק להם "אנרכיסטים, הרסתם את המדינה".

"הנהג פתאום התחיל לאט וצעק לנו שמאלנים אנרכיסטים. סימנו לו 'סע סע', והוא עלה עלינו על המדרכה". מספר דניאל גיא-צברי, אחד הנוכחים במקרה. "התחלתי לדפוק לו על המכסה מנוע. הוא יצא מהרכב והתחיל לצעוק 'אני אהרוג אותך, מה אתה דופק לי על האוטו' והסתער עליי. לא מפתיע אותי אפילו קצת שהמשטרה לא חושדת בדריסה. היו לי ציפיות נמוכות מאוד מהם ובכל זאת התאכזבתי. אולי הם מפחדים מבן גביר, או שהם לא רוצים צרות או ביורוקרטיה. זה מעצבן בטירוף, הוא ניסה לדרוס אותי. מחר אגיש תלונה".

מפגינים נגד הרפורמה במערכת המשפט, באר שבע, 10 בינואר 2023. יניר יגנה
בשלב זה לא קיים חשד לניסיון דריסה. ההפגנה בבאר שבע, אתמול/יניר יגנה

"אנחנו בעיצומה של הפיכה משטרית מסוכנת", מסר תא"ל במיל' אסף אגמון, ממארגני ההפגנה בשבת הקרובה. "נתניהו ושותפיו לממשלה העבריינית מחסלים את הדמוקרטיה ואת מערכת המשפט, וההסתה שלהם נגד מתנגדי הממשלה הובילה כמעט לרצח מפגין בבאר שבע.

"אנחנו לא נרתעים. לא מההסתה והאלימות, ולא מאיומי המכתזיות של בן גביר. ההפיכה המשטרית תיתקל בהתנגדות אזרחית שטרם נראתה. אנו קוראים למשטרת ישראל לאבטח את שלום המוחים במוצ"ש הקרוב. דרישתו של בן גביר להפעלת כוח נגדנו היא בלתי חוקית בעליל. אסור לשתף עם זה פעולה", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully