וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שופטים, אוניברסיטאות ועיריות מצהירים: לא נשתף פעולה עם חוק האפליה

עודכן לאחרונה: 28.12.2022 / 0:15

לאחר שחברי כנסת בקואליציה המסתמנת הביעו את תמיכתם בשינוי חוק איסור האפליה, כך שיאפשר לפגוע בזכויות בני אדם מטעמים שונים, יצאו נגד המהלך מוסדות ממגוון סקטורים ציבוריים ופרטיים. לדבריהם מדובר בפגיעה עמוקה בערכי היסוד של המדינה. "לא ניתן יד להרס הדמוקרטיה"

ראש הממשלה המיועד פרסם הבהרה שנייה תוך שעות ספורות לדברי שותפיו העתידיים לממשלה 25.12.22/צילום: לשכת ראש הממשלה

בצל הסערה הציבורית שקמה בעקבות התבטאויותיהם של ח"כים בקואליציה המסתמנת, בדגש על "חוק האפליה", הודיעו היום (שלישי) מספר אוניברסיטאות ומוסדות לימוד, עיריות ושופטים בדימוס, כי הם מתנגדים להן ויפעלו נגד כל פגיעה בעקרונות היסוד הדמוקרטיה.

הסערה החלה בתחילת השבוע, כשחברת הכנסת אורית סטרוק מהציונות הדתית התייחסה לחוק איסור האפליה שמפלגתה מבקשת לשנות, וטענה כי אין לכפות על רופאים לתת טיפול בניגוד לעמדתם הדתית.

בין האוניברסיטאות שמחו נגד ההתבטאות היו האוניברסיטה הפתוחה, אוניברסיטת תל אביב, האוניבסריטה העברית ומכללת בית ברל. כולן התחייבו שלא לשתף פעולה עם גופים שינקטו במדיניות של אפליה, וכן לשמור בתחומיהן על שיוויון ללא הבדל של מגדר, דת, אמונה, העדפה או אורח חיים.

בדומה לאוניברסיטאות, גם דיקני הפקולטות לרפואה בישראל הוציאו הודעה משותפת בתגובה לסערת האפליה: "אנו מזועזעים מהקריאות לאפשר אפליה במתן טיפול רפואי ויוצאים חוצץ נגדן", כתבו. "אנו משביעים את מי שמקבל דיפלומה בשבועת הרופא, לא ניתן יד להרס עקרונות אלה".

אוניברסיטת תל אביב, 8 במרץ 2021. ארז מיכאלי
האוניברסיטאות התחייבו לא לשתף פעולה עם גופים שינקטו במדיניות של אפליה. אוניברסיטת ת"א/ארז מיכאלי

בד בבד, שופטות ושופטים בדימוס יצאו נגד מהלכי החקיקה האחרונים בכנסת, והתייחסו לכוונה של נבחרי ציבור לקדם את "פסקת ההתגברות", שמשמעותה לדבריהם "פגיעה עמוקה בערכי היסוד של המדינה". על המכתב שפרסמו חתמו 78 שופטים לשעבר.

כמו כן התייחסו במכתב לכוונה להפוך תפקידי היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה למשרות אמון של שרים - "התוצאה תהיה שנאמנות לשר תגבר על החוק", טענו. בנוסף הם מתחו ביקורת על הכוונה "לסטות מנורמות שלטון החוק וטוהר המידות הנדרשות מנבחרי ציבור המשתקפת בשורה של מינויים לתפקידי מפתח של אנשים שחלקם הורשעו ועל אחרים מרחפת עננה של פליליות בהפרת החוק". בכך רמזו בין היתר להכשרת מינויו של ח"כ אריה דרעי לשר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
גז"ד לפאינה קירשנבאום, בימ"ש מחוזי תל אביב, 14 ביולי 2021. שלומי גבאי
שופטים בדימוס יצאו נגד החקיקה הצפויה בכנסת הבאה/שלומי גבאי

למחאה נגד השינוי בחוק הצטרפו גם מספר עיריות, בהן רמת השרון, רמת גן והרצליה. "העיריה מודיעה כי לא תיתן שום שירות לעסק שיפלה אוכלוסייה על בסיס דת, מגדר, נטיה מינית או כל בסיס אחר", הצהירה עיריית רמת השרון.

עיריית הרצליה מסרה כי היא "ערוכה לתקצב כל תכנית ליברלית שעלולה להיפסק בשל העדר תקציב מהממשלה".

ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, כתב בעמוד הפייסבוק שלו, כי "אם בעל עסק או בעל מקצוע בר"ג יפלה אדם בקבלת שירות, העיריה ואני בראשותה נדאג שכל אדם בעיר ידע על כך ועל זהות המפלה והדבר יהיה כאות קין על מצחו".

 

הכניסה לרמת השרון. 2017. עיריית רמת השרון, צילום מסך
לא תיתן שירות לעסק שיפלה. הכניסה לרמת השרון/צילום מסך, עיריית רמת השרון

אתמול הודיע בנק דיסקונט על עדכון מדיניות האשראי בבנק, לפיו הוא לא יעניק אשראי לעסק או גוף המפלה לקוחות על בסיס דת, גזע, מין או נטייה מינית. "מצאנו לנכון לתקן את מדיניות האשראי של הבנק, כך שהמובן מאליו יקבל תוקף רשמי", מסר שאול קוברינסקי, יו"ר דירקטוריון דיסקונט. "על פי המדיניות, דיסקונט לא יעניק אשראי לבתי עסק או לגופים שיפלו לקוחות במדינת ישראל. זו מחויבותנו ואחריותנו כגוף עסקי משמעותי במשק הישראלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully