וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי השיחה עם הנשיא: מה נותר על נתניהו לעשות כדי להקים ממשלה?

עודכן לאחרונה: 22.12.2022 / 9:00

בליכוד ימשיכו את המגעים עם השותפות במטרה להשלים את ההסכמים הקואליציוניים , לצד המשך קידום חוקי "דרעי-סמוטריץ'" ו"בן גביר". על פי החוק, נתניהו חייב להניח את ההסכמים על שולחן הכנסת עד 24 שעות לפני השבעת הממשלה, אותה הוא מתכנן להציג ביום חמישי הבא

נתניה מודיע לנשיא המדינה שעלה בידו להרכיב ממשלה/אתר רשמי

בליכוד מתכוונים להמשיך הבוקר (חמישי) את המגעים עם מפלגות הקואליציה במטרה להשלים את ההסכמים הקואליציוניים היום או בתחילת השבוע הבא. במהלך הלילה נמשכו השיחות עם יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר ואנשי יהדות התורה. עם מפלגתו של בן גביר הושג סיכום ונרשמה התקדמות בדרישתו של בן גביר לקבל זכות וטו בוועדת שרים לחקיקה. בן גביר ישמש ממלא מקום ועדת שרים לחקיקה ויקבל זכות וטו על כמות מוגבלת של חוקים במנגנון שטרם הוסכם.

לפי גורמים בליכוד, נרשמה התקדמות גם מול אגודת ישראל, אך נותרו עדיין פערים של ניסוחים בנושאים מסוימים מול אנשי דגל התורה, שבשאיפה ייסגרו במהלך היום. מבחינה חוקית, ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו חייב להציג את ההסכמים ולהניחם עד שולחן הכנסת לכל המאוחר עד 24 שעות לפני השבעת הממשלה, אותה הוא מתכנן להציג ביום חמישי הבא.

בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ', אריה דרעי, אביגדור ליברמן בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
חוק "דרעי-סמוטריץ'" יקודם היום. נתניהו, סמוטריץ' ודרעי/ראובן קסטרו

מבחינה פרוצדורלית, השלב הבא הוא הודעה של יו"ר הכנסת הזמני יריב לוין למליאת הכנסת על כך שעלה בידו של נתניהו להרכיב ממשלה וקביעת מועד להשבעה. המליאה תיפתח רק ביום שני, ולפי החוק, מועד ההשבעה צריך להיות עד שבוע לאחר מכן. כך, השבעת הממשלה תתקיים לכל המוקדם ביום רביעי או חמישי הבא, אך עשויה עדיין להידחות לכל המאוחר ליום שני, 2 בינואר.

במקביל, הקואליציה הנכנסת תמשיך הבוקר להכין את שני החוקים שהיא מעוניינת לאשר בכנסת עד מועד ההשבעה, בהתאם לדרישת השותפות הקואליציוניות. הוועדה המיוחדת בראשות חבר הכנסת שלמה קרעי, שמכינה את התיקונים לחוק יסוד הממשלה המכונים "חוק דרעי-סמוטריץ'" תתכנס היום להמשך הכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית בשבוע הבא, כמו גם הוועדה בראשות חבר הכנסת אופיר כץ המכינה את התיקון לפקודת המשטרה המכונה "חוק בן גביר".

עוד בוואלה!

נתניהו בריאיון בארה"ב: "החרדים לא עובדים, קצבאות הילדים הביאו לקריסה כלכלית"

לכתבה המלאה
לקראת הדיון בהצעת חוק "בן גביר" להכפפת המשטרה למדיניות השר, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי ואיתמר בן גביר, אולם ועדת הפנים. 14 בדצמבר 2022. ללא, פלאש 90
מבקש לחזק את סמכויותיו. בן גביר ומפכ"ל המשטרה/פלאש 90, ללא

"חוק דרעי-סמוטריץ'" הוא שילוב של שני חוקים - הראשון מכשיר את המינוי לשר של יו"ר ש"ס אריה דרעי, למרות הרשעתו בפלילים. השני מסדיר את המינוי של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' לתפקיד שר במשרד הביטחון עם סמכויות על המינהל האזרחי. בליכוד מתכננים להעלותו במליאה לדיון והצבעה לקריאה שנייה ושלישית ביום שני. לאחר מכן, ביום שלישי או רביעי, התכנון הוא לאשר את "חוק בן גביר", שיעביר לשר לביטחון לאומי המיועד סמכויות מורחבות על המשטרה. החוק מעורר התנגדות נרחבת בייעוץ המשפטי לממשלה ולמשטרה, שטוענים כי הנוסח הנוכחי אינו מאזן בין סמכויות השר ועצמאות המשטרה, ויגרום לפוליטיזציה בארגון ולכאוס מינהלי וסמכותי. בן גביר מסרב לקבל את התיקונים המוצעים על ידי היועמ"שית בשלב זה.

חברת הכנסת מירב בן ארי הודיעה הבוקר כי הגישה מאות הסתייגות כדי לעקב את הערבת החוק. "‏היום ב-6:45 הוגשו לכנסת 820 הסתייגויות רק של מפלגת יש עתיד, אליהן יצטרפו עוד מאות של שאר חבריי לאופוזיציה", מסרה בן ארי. "ב-8:00 בבוקר יחל הדיון בוועדה - אנחנו ננמק כל אחת במשך שתי דקות ולאחר מכן נצביע, הדיון ימשיך בימים ראשון, שני וכמה שנצטרך כדי לעכב את החוק הגרוע הזה של פקודת המשטרה, עד שיגיע למליאה".

במקביל, יומיים או שלושה לפני ההשבעה, נתניהו יחל בסבב חלוקת התיקים לחברי הליכוד. ראש הממשלה המיועד מעוניין לדחות את הפגישות עם חברי הליכוד ככל האפשר עד הרגע האחרון, כדי למזער את האפשרות שחברי כנסת מאוכזבים יקשו על אישור החוקים של השותפים במליאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully