וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיון סוער לקראת אישור חוק בן גביר; השר המיועד קיבל שני תיקונים מהאופוזיציה

עודכן לאחרונה: 21.12.2022 / 17:28

הוועדה המיוחדת התכנסה כדי להכין את התיקון לחוק לקראת אישור בקריאה שנייה ושלישית. בן גביר קיבל שני תיקונים שהציעו באופוזיציה אבל סירב לשינויים שדורשים היועמ"שים שמזהירים שהחוק יוביל לפוליטיזציה של המשטרה. לפיהם, "הנוסח לא מתיישב עם עקרונות יסוד דמוקרטיים"

לקול המחאות במליאה חוק בן גביר עבר בקריאה ראשונה/ערוץ הכנסת

השר לביטחון לאומי המיועד איתמר בן גביר הודיע היום (רביעי) בוועדה המיוחדת להצעת החוק לתיקון פקודת המשטרה, המכונה חוק בן גביר, כי הוא מוכן לקבל שני תיקונים שהוצעו על ידי האופוזיציה לחוק לתיקון פקודת המשטרה. במקביל, סירב לשינויים עליהם המליצה היועמ"שית לוועדה, עו"ד מירי פרנקל-שור. זאת לקראת ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאה בשבוע הבא.

בסיום הדיון היועמ"שית לוועדה המליצה להוסיף סעיף שיחייב את השר לשמוע את עמדת המפכ"ל לפני קביעת מדיניות, ועליו להביא אותה לידיעת הממשלה כולה. בנוסף, הייעוץ המשפטי ממליץ להוסיף סעיף ממלכתיות לחוק, בדומה לסעיף זהה שיש בחוק השב"כ.

לקראת הדיון בהצעת חוק "בן גביר" להכפפת המשטרה למדיניות השר, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי ואיתמר בן גביר, אולם ועדת הפנים. 14 בדצמבר 2022. ללא, פלאש 90
בן גביר ומפכ"ל המשטרה בדיון לקראת הצעת החוק/פלאש 90, ללא

המשנה ליועמ"שית הממשלה, עו"ד גיל לימון, אמר בדיון: "שני התיקונים שהשר המיועד אימץ לא נותנים מענה לקשיים המהותיים בהצעה. הנוסח שמונח בפני הוועדה לא מאזן כראוי בין סמכויות השר לבין העצמאות המקצועית של המשטרה ולכן הוא לא מתיישב עם עקרונות היסוד של משטר דמוקרטי. יש פה חשש אמיתי מפני השפעה של שיקולים פוליטיים על פעילות המשטרה בתחומים הרגישים ביותר".

לפי התיקונים שהסכים לקבל, המדיניות של השר הממונה על המשטרה תפורסם לעיון הציבור באתר האינטרנט של המשרד, וכן השר יהיה מחויב להגיע לכנסת לוועדת ביטחון הפנים ולהציג את מדיניותו שם. מדובר בתיקונים שהעלו השרה אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי) וח"כ מירב בן ארי (יש עתיד). עם זאת, בן גביר הבהיר כי הוא לא יהיה מוכן לעשות שינויים נוספים.

ח"כ יואב סגלוביץ'. ראובן קסטרו
"הוא אחד הניצבים הכי כושלים במשטרה". בן גביר על יואב סגלוביץ', סגן השר היוצא לביטחון פנים/ראובן קסטרו

במהלך הדיון פרץ עימות חריף בין בן גביר לחברי כנסת מהאופוזיציה העתידית, שבתגובה לביקורת מצידם אמר: "אנשים גזענים, חשוכים, לא דמוקרטיים, לא ליברליים שרוצים תמיד להפלות יהודים", והוסיף: "מעניין שכל כך חשובים לכם הדברים האלה, אבל כשזה היה במשמרת שלכם, אתם לא תיקנתם".

בן גביר תקף במיוחד את סגן השר היוצא לביטחון פנים יואב סגלוביץ' (יש עתיד) שאמר שהוא מפיץ שנאה. "אני שומע את סגלוביץ' והכי מדהים שהוא מטיף מוסר, הבנאדם שדיבר עם חוקרים ותפר תיקים, שתדרך שוטרים. הוא אחד הניצבים הכי כושלים במשטרה".

עדותו של רוני אלשיך בוועדת נאור, ועדת החקירה הממלכתית לאירועי אסון מירון, מלחה, ירושלים, 11 בינואר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
ראינו מפכ"ל לשעבר שבעבר אמר 'אני מכיר כל אות בחקירה' ואתמול אמר שמעולם לא אמר את הדברים". רוני אלשיך/פלאש 90, יונתן זינדל

יו"ר הוועדה המיוחדת, ח"כ אופיר כץ (הליכוד) מתח בדיון ביקורת קשה על המשטרה בהקשר של תיקי נתניהו ואמר שהעדויות במשפט מוכיחות שצריך איזונים ובלמים במשטרה. "מהרגע הראשון של הדיונים אני כל הזמן שומע איזונים ובלמים, איזונים ובלמים. ואני שואל אנחנו לא צריכים איזונים ובלמים גם על המשטרה? זה לא שהיא חפה מטעויות", אמר.

"אתמול ראינו מפכ"ל לשעבר (רוני אלשיך), שכל מדינת ישראל ראתה אותו בעבר אומר 'אני מכיר כל אות בחקירה' ואתמול אמר שמעולם לא אמר את הדברים. מה זה עושה לאמון הציבור במשטרה? פה אנחנו לא צריכים איזונים ובלמים? איזונים ובלמים צריכים להיות רק מצד אחד?" אמר.

ח"כ אופיר כץ מהליכוד. דוברות הכנסת, דוברות הכנסת
"צריך גם איזונים ובלמים למשטרת ישראל. זה לא יכול להיות רק בצד אחד". ח"כ אופיר כץ/דוברות הכנסת, דוברות הכנסת

"כשאנחנו רואים שיטות חקירה שנעשו פה, אני לא יודע אם הן חוקיות אבל בטח שהן לא אנושיות כשמדברים על זכויות הנחקרים. פה אנחנו לא צריכים איזונים ובלמים? כשנחקר אומר שרוקנו לאמא שלו בת ה-85 את חשבונות הבנק ולאשתו, ושייקחו לו את הילדים", הוסיף כץ. "כשניצב במשטרה אוסף חומרים על פוליטיקאים, והייעוץ המשפטי לממשלה בכלל לא מודע לזה, אז איפה האיזונים והבלמים למשטרה כשיש ניצב שאוסף חומרים ליום אחד מי יודע, אולי הוא יצטרך את זה. צריך גם איזונים ובלמים למשטרת ישראל. זה לא יכול להיות רק בצד אחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully