וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן גביר הציע נוסח חדש לחוק, הייעוץ המשפטי התנגד: "חשש לעצמאות המשטרה"

עודכן לאחרונה: 19.12.2022 / 12:22

לפי הנוסח שהפיץ השר המיועד, המפכ"ל יהיה המפקד העליון של המשטרה, אך עדיין יהיה כפוף לשר. בנוסף, בן גביר וכל לקבוע מדיניות כללית בנוגע למדיניות החקירות, לאחר התייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה וצמרת המשטרה

בן גביר הציע נוסח חדש לחוק, הייעוץ המשפטי התנגד: "חשש לעצמאות המשטרה"/ערוץ כנסת

הוועדה המיוחדת שהוקמה להכנת "חוק בן גביר", התכנסה היום (שני) לדיון בנוסח שהפיץ השר המיועד לביטחון לאומי לתיקון לפקודת המשטרה, שיחזק את סמכויותיו. לקראת הדיון יו"ר עוצמה יהודית והשר לביטחון לאומי המיועד איתמר בן גביר הפיץ נוסח חדש של החוק, שכולל שינויים מסויימים, בהמשך לדיונים שהתקיימו בוועדה.

עם זאת, נציגי הייעוץ המשפטי לממשלה והייעוץ המשפטי לכנסת הביעו בדיון התנגדות גם לנוסח החדש שבן גביר הציע, שלדבריהם מעורר קשיים משפטיים. המשנה ליועמ"ש עמית מררי אמרה: "ההצעה לא מאוזנת כראוי בן מדיניות השר והחשש לעצמאות המשטרה".

לפי הנוסח החדש שבן גביר הפיץ הבוקר, מפכ"ל המשטרה יוגדר בפקודת המשטרה כמפקד העליון של הארגון, אך נותר הסעיף שמכפיף אותו ישירות לשר הממונה שמעורר התנגדות בייעוץ המשפטי לממשלה. שינוי נוסף שנכנס לחוק נוגע למדיניות החקירות - לפי הנוסח הקודם - השר הממונה היה בעל סמכות לקבוע מדיניות חקירות והעמדה לדין. על פי הנוסח החדש - השר הממונה על הממשלה לא יוכל לקבוע מדיניות העמדה לדין, אך כן יוכל להתוות מדיניות כללית בתחום החקירות. לנוסח החדש נוסף סייג שמחייב את השר להתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, המפכ"ל וצמרת המשטרה בכל הנוגע למדיניות חקירות.

איתמר בן גביר, הכנסת , דצמבר 2022. ראובן קסטרו
"אני לא מחפש להיות מפכ"ל על". בן גביר/ראובן קסטרו

כמו כן, לנוסח החדש, התווסף סעיף שקובע כי השר יהיה רשאי להתוות מדיניות ולקבוע עקרונות כללים גם בעניין משך זמן הטיפול בתיקים, גם כאן בהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, וצמרת המשטרה. הבדל נוסף בנוסחי החוק נוגע לעצמאות התקציבית של המשטרה - בנוסח הקודם הייתה עצמאות מוחלטת של השר בתקציב ובנוסח החדש התקציב כפוף לחוק יסודות התקציב.

גם בנושא זה אנשי הייעוץ המשפטי לממשלה ולכנסת העלו קשיים משפטיים בדיון. בן גביר אמר בדיון: "עשינו איזון נכון בין הדברים, אף אחד לא יחשוב שיש כאן מפכ"ל על, אני לא מחפש להיות מפכ"ל על. אבל לא אתפשר על זה, המפכ"ל בדמוקרטיה כפוף לשר, אם אין כפיפות אין משילות".

המשנה ליועמ"ש עמית מררי אמרה: "ההצעה שלא מאזנת כראוי בן מדיניות השר והחשש לעצמאות המשטרה. בוודאי שבתחום החקירות נדרשת אחריות מיוחדת כדי לא לפגוע בעצמאות המשטרה. אנחנו לא חושבים שצריך לא לתקן את פקידת המשטרה אבל בתהליך התייעצות ועבודת מטה מסודרת". בנוסף, בייעוץ המשפטי לממשלה המליצו להוסיף סעיף שקובע בחוק את "הממלכתיות של המשטרה".

עוד בוואלה!

אחרי שלא עברה את אחוז החסימה: שקד מתכננת להתפקד לליכוד

לכתבה המלאה
לקראת הדיון בהצעת חוק "בן גביר" להכפפת המשטרה למדיניות השר, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי ואיתמר בן גביר, אולם ועדת הפנים. 14 בדצמבר 2022. ללא, פלאש 90
"הציפייה של הציבור היא שהמשטרה תישאר עצמאית". שבתאי/פלאש 90, ללא

בשבוע שעבר הביע מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי הסתייגות מהחוק כשהגיע לאחד מדיוני הוועדה המיוחדת שהוקמה. בהתייחסות ראשונה לנושא אמר שבתאי כי "שינוי דרסטי ודרמטי כזה מצריך הליך שקול וסדור". לדבריו, "הציפייה של הציבור היא שהמשטרה תישאר עצמאית".

בן גביר התפרץ לדבריו של שבתאי ואמר: "אבל השר לא יכול לקבוע מדיניות", והוסיף "כבר הסברתי לך". שבתאי תהה "מה הביעה במצב הנוכחי?" ואמר כי "השינוי הדקלרטיבי יפגע באמון מצד האזרחים בכל מפגש עם שוטר". הוא הדגיש כי לא נקלע למצב שבו השר הממונה מבקש לנקוט במדיניות ולא נענה. "כשאזרחי ישראל חשובים על המשטרה הם חושבים על ארגון שלא מוטה ולא נגוע באינטרסים פוליטיים", הסביר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully