וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק בן גביר עבר בקריאה ראשונה, באופוזיציה מחו: "נתניהו צריך לחשוש יותר מכולם"

עודכן לאחרונה: 20.12.2022 / 15:46

החוק אושר ברוב של 63 תומכים מול 53 מתנגדים בתום דיון סוער, אחרי שהקואליציה והאופוזיציה הסכימו כי דיוני המליאה השבוע יסתיימו ותימשך רק עבודת הוועדות. "אתם לא מבינים את מהותה של הדמוקרטיה", הטיח בן גביר בחברי האופוזיציה במהלך הדיון

לקול המחאות במליאה חוק בן גביר עבר בקריאה ראשונה/ערוץ הכנסת

הכנסת אישרה היום (שלישי) בקריאה ראשונה את החוק לתיקון פקודת המשטרה, המכונה "חוק בן גביר", שיעביר לשר הממונה סמכויות על המשטרה. החוק אושר ברוב של 63 תומכים מול 53 מתנגדים.

לפי החוק, אותו ניסח השר לביטחון לאומי המיועד, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, מפכ"ל המשטרה יהיה נתון למרות הממשלה וכפוף לשר ולצד כפיפותו הוא הדרג הפיקודי העליון במשטרה. בתחום החקירות, השר הממונה יהיה רשאי להתוות מדיניות כללית, לאחר ששמע את עמדת היועמ"ש לממשלה והתייעצות עם המפכ"ל וצוותו, וכן יוסמך להתוות מדיניות ולקבוע עקרונות כלליים בנוגע למשך זמן הטיפול בתיקים.

חוק בן גביר בנוסחו הנוכחי מעורר התנגדות רחבה בקרב הייעוץ המשפטי לממשלה ולמשטרה, שמזהירים כי הוא אינו מאזן בין סמכויות השר ועצמאות המשטרה, יוביל לפוליטיזציה של הארגון ויגרום לכאוס מינהלי וסמכותי. בן גביר מסרב לקבל את התיקונים והערות היועמ"שית, והעימות בינו ובין המשפטנים צפוי להחריף בהמשך העבודה על החוק לקראת קריאה שניה ושלישית בוועדה המיוחדת בראשות ח"כ אופיר כץ.

איתמר בן גביר, הכנסת , דצמבר 2022. ראובן קסטרו
"מי שבא לקחת אחריות צריך לקבל גם סמכות". בן גביר/ראובן קסטרו

לפי ההסכמות בין הקואליציה והאופוזיציה העתידית, אחרי אישור חוק בן גביר בקריאה ראשונה היום, יסתיימו הדיוני המליאה לשבוע ותימשך רק עבודת הוועדות. הדיון וההצבעה בקריאה שניה שלישית על חוק דרעי-סמוטריץ - התיקונים בחוק יסוד הממשלה - יידחו לתחילת השבוע הבא. השינוי בלוחות הזמנים של החקיקה עשוי להשפיע גם על מועד השבעת הממשלה.

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו צפוי להודיע עד מחר לנשיא המדינה כי עלה בידו להרכיב ממשלה, אך יו"ר הכנסת הזמני יריב לוין יודיע על כך למליאה רק עם פתיחתה בתחילת השבוע הבא. לפי החוק הוא יכול לקבוע את מועד ההשבעה של הממשלה עד שבוע לאחר מכן - בתחילת ינואר, ועד אז הקואליציה מתכוונת להשלים את כל בליץ החקיקה בקריאה שניה ושלישית. עם זאת, גורמים בקואליציה אומרים כי הם עדיין שואפים להשביע את הממשלה בשבוע הבא ולא לדחות עד הרגע האחרון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

לפני ההצבעה על החוק, תקף בן גביר את חברי האופוזיציה. "בכל הדמוקרטיות השר הממונה על המשטרה הוא זה שמתווה את המדיניות. השר הוא זה שלוקח אחריות, ומי שבא לקחת אחריות צריך לקבל גם את הסמכות. השר לביטחון לאומי נושא באחריות ובטענות אם יש מחדלים, אבל מלכתחילה לא מקבל סמכות".

לדבריו, "התיקון שאנחנו מביאים הוא ברכה לדמוקרטיה. הממשלה היא זו שקובעת, אבל הדמוקרטיה היא לא זו שמעניינת אתכם. אתם לא ליברליים ולא מסוגלים ולא יכולים לקבל שיש דעות שונות, לא נעים להגיד אבל אתם לא מתכתבים עם שיטת הממשל הדמוקטית שהיא מכם והלאה".

מיקי לוי, הכנסת, 13 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
"אתה מדבר? יש לך 7 הרשעות". מיקי לוי/ראובן קסטרו

בן גביר תקף את המפכ"לים לשעבר רוני אלשיך ומשה קראדי. "רוני אלשיך, מפכ"ל כושל, עובר מאולפן לאולפן. לפני חצי שנה שזה היה עמר בר לב, פתאום דיברו על זה שלשר אין סמכויות. ופתאום שזה בן גביר זה אחרת. משה קראדי היה מפכ"ל משטרה, גם עובר מאולפן לאולפן ותוקף. נפגשתי עם חבריו, אני לא מבין איך אתה לא מתבייש. ועדת ציילר היא ועדה ממשלתית. בראש הועדה עמד השופט. מקווה שאתם מקבלים שיש שופטים במדינת ישראל. אתם לא מבינים את מהותה של הדמוקרטיה. מדהים שחברי האופוזיציה אומרים בית משפט יבטל לך - מאיפה אתם יודעים? יש לכם קשר עם בית המשפט?. אומר לי מישהו בוועדה - בג"צ זה המגרש הביתי שלנו".

יו"ר הכנסת לשעבר מיקי לוי, לשעבר ניצב במשטרה, ענה לבן גביר ותקף אותו על דבריו נגד המפכ"לים לשעבר. "של נעליך מעלך רגליך כשאתה מדבר עליהם. עוד 20 שנה לא תעשה מה שהם עשו. אתה חבר כנסת עם שבע הרשעות, הורשעת בתמיכה בטרור. תהיה צנוע בדרכך. אני מציע לך הצעה ידידותית, תתרכז בתפקיד שלך".

ח"כ גלעד קריב (העבודה) אמר אחרי אישור החוק כי "מי שצריך לחשוש מחוק המשטרה יותר מכולם הוא ראש הממשלה המיועד נתניהו, שמעניק לבן גביר הפירומן סמכויות מרחיקות לכת". לדבריו, "אם החוק יאושר במתכונת הנוכחית, נתניהו הוא זה שישמע לא מעט טריקות טלפון מצדו של השר החדש לביטחון לאומי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully