וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוק שימנע מרד בליכוד: הכנסת אישרה את ביטול האפשרות של 4 ח"כים להתפלג מסיעתם

עודכן לאחרונה: 19.12.2022 / 14:51

החוק, שאושר בקריאה שנייה ושלישית, מבטל את החוק שהועבר ע"י הקואליציה הקודמת. ההצעה מחזירה את המצב לקדמותו, ולצורך התפלגות מסיעה יידרשו לפחות שליש מהחברים בה. נתניהו רצה לקדם את החוק לפני השבעת הממשלה, כדי למנוע תסיסות ממאוכזבי חלוקת התיקים בליכוד

יומיים לסיום המנדט של יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, הקואליציה העתידית מתקדמת בבליץ החקיקה שמקדימה את השבעת הממשלה. מליאת הכנסת צפויה לאשר היום (שני) את החוק שיבטל את האפשרות של ארבעה חברי כנסת להתפלג מסיעתם, ובהמשך השבוע יעלו גם "חוקי דרעי-סמוטריץ'-בן גביר".

במקביל, ראש הממשלה המיועד צפוי להודיע לנשיא המדינה יצחק הרצוג כי "עלה בידו" להרכיב ממשלה עד יום רביעי בחצות, המועד האחרון של המנדט. לאחר מכן יו"ר הכנסת הזמני יריב לוין יקבע תאריך להשבעת הממשלה, ככל הנראה בשבוע הבא. בקואליציה מעריכים כי ההסכמים הקואליציוניים הסופיים והמלאים ייחתמו רק לאחר שנתניהו יכריז כי הצליח להקים ממשלה. גם את חלוקת התפקידים בליכוד נתניהו צפוי לדחות לרגע האחרון, יום-יומיים לפני ההשבעה.

בנימין נתניהו מקבל את המנדט להרכבת הממשלה, בית הנשיא, ירושלים, 13 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
ימנע מרד בליכוד? נתניהו/ראובן קסטרו

בתוך כך, הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את החוק שיבטל את האפשרות של ארבעה חברי כנסת להתפלג מסיעתם. מדובר בביטול של חוק שחוקק על ידי הקואליציה הקודמת, שנועד לייצר תשתית לפילוג בליכוד, שמעולם לא קרה. נתניהו רצה לקדם את הצעת החוק לפני השבעת הממשלה, כדי למנוע תסיסות ממאוכזבי חלוקת התיקים בליכוד, שתקרה ככל הנראה רק ערב לפני השבעת הממשלה. הצעת החוק מחזירה את המצב לקדמותו וקובעת כי לצורך התפלגות תידרש לפחות שליש מחברי הסיעה, וקבוצה של שני חברי כנסת לפחות.

בהמשך השבוע, אחרי שיאושר החוק לביטול ההתפלגות מסיעה, מליאת הכנסת צפויה לדון ולהצביע על "חוק בן גביר" בקריאה ראשונה. מדובר בתיקון לפקודת המשטרה שמחזק את סמכויותיו של השר לביטחון לאומי המיועד על המשטרה והמפכ"ל. בגלל חג החנוכה והנוהג המקובל בכנסת לקיים ימי פעילות מקוצרים, לוחות הזמנים מוגבלים, ובליכוד מעריכים כי המשך העבודה על חוק בן גביר לקריאה שנייה ושלישית יתעכב לשבוע הבא ואף לאחר השבעת הממשלה.

אחרי שחוק בן גביר יאושר בקריאה ראשונה, המליאה תדון ותאשר את התיקונים לחוק יסוד: הממשלה - "חוק דרעי-סמוטריץ'" - לקריאה שנייה ושלישית. הראשון מכשיר את המינוי של יו"ר ש"ס לשר למרות הרשעתו בפלילים, והשני יאפשר ליו"ר הציונות להתמנות כשר נוסף במשרד הביטחון ולקבל סמכויות על המינהל האזרחי. דרעי וסמוטריץ' - דרשו שניהם שהחוקים יעברו לפני הצגת הממשלה.

יאיר לפיד , הכנסת. 13 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
תקף את הקואליציה העתידית במליאה. לפיד/ראובן קסטרו

ראש הממשלה היוצא, יאיר לפיד, תקף את הקואליציה העתידית בנאומו במליאת הכנסת. "הם לא מנסים לשמור על איזון, אין להם עניין בחיים משותפים, אין להם עניין במנהל תקין, בשמירת החוק, בשמירת הקופה הציבורית, באיזון בין יהדות לדמוקרטיה, בין בטחון לזכויות אזרח, כל הערכים הכי מקודשים של המדינה הוחלפו מבחינתם בשתי מילים - 'תקפצו לנו'", אמר. "זה קונספט חדש בתולדות הדמוקרטיה. ממשלה שאומרת לאזרחיה, 'תקפצו לנו', אנחנו לא עובדים בשבילכם, והאזרחים אומרים, 'אבל אתם אמורים לעבוד בשבילנו, אתם הממשלה, התפקיד שלכם הוא לעבוד בשביל כל האזרחים', והממשלה אומרת, 'יכול להיות, אבל אתם יודעים מה - תקפצו לנו'".

שר האוצר היוצא אביגדור ליברמן אמר בדיון: "מאז שנת 1996 אני מלווה הקמת קואליציות שונות ומשונות וקואליציה כזאת מעולם לא הייתה. זאת קואליציה שאף אחד לא מאמין לאף אחד, חוסר אמון מוחלט בין מרכיבי הקואליציה וגם בתוך המפלגות. הדיון על תיקון חוק הכנסת הוא רק הוכחה לכך, הרי למה צריך לחוקק חוק שרק שליש סיעה תוכל לפרוש? כי נתניהו מפחד מחבריו בתוך הליכוד וזה לא במקרה, הוא צודק. כי כמו שהוא התעלל בחבריו בתוך הליכוד מעולם לא היה. אף אחד בליכוד לא יודע מה הוא יקבל והוא מחזיק אותם את כולם באוויר על מזבח הניסיון האישי שלו להיחלץ מתסבוכת משפטית. ולכן הוא מקריב מתחת לגלגלים גם את המדינה וגם את תנועתו". ליברמן העריך כי "הקואליציה הזאת לא תחזיק מעמד אני נותן לכם שנה וחצי במקרה הטוב".

שר המשפטים היוצא גדעון סער גם תקף ואמר כי "זה שהשותפים של ביבי לא מאמינים לו ודורשים מזומן לפני הקמתה של הממשלה, לא אשראי, זה כבר ברור וידוע, זאת כבר מוסכמה. העניין שאנחנו דנים בו עכשיו זה הכי מוזר. מה ראש הממשלה המיועד לא מאמין לחברי סיעתו? שאם חלוקת התפקידים בליכוד לתפקידי שרים וראשי הוועדות וכדומה כפי שיש כשמוקמת ממשלה, תביא בכנפייה ארבעה חברים לצורך העניין כי על זה מדובר פה שיעזבו את סיעת הליכוד, אז הוא חייב להביא חסימה בכוח של הסעיף כדי שלא יפרשו? איזה סיבה הם נתנו לו עד היום לחשש כזה? הרי אתה לא שומע מהם ציוץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully