וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות לחץ רוסי, מזכ"ל האו"ם לא קבע בדוח חדש כי איראן מספקת כטב"מים לרוסיה

עודכן לאחרונה: 15.12.2022 / 10:10

ארה"ב ומעצמות אירופה דרשו מגוטרש להורות על פתיחת חקירה בנוגע לשימוש של רוסיה בכטב"מים איראנים במלחמה באוקראינה. רוסיה הפעילה לחץ כבד על מזכ"ל האו"ם ואף איימה להפסיק את עסקת ייצוא החיטה מאוקראינה עליה שקד. הוא התקפל ולא כלל בדו"ח קביעה ברורה בנוגע לכטב"מים

בווידאו: פוטין נחת באיראן לפגישה עם ראיסי וארדואן/צילום: רויטרס

דו"ח של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש בנוגע ליישום הסכם הגרעין עם איראן שיועבר בקרוב למועצת הביטחון ושעותק ממנו הגיע לידי וואלה! לא מאשים את איראן באספקת כלי טייס בלתי מאוישים (כטב"מים) לרוסיה עבור המלחמה באוקראינה. החלטת מזכ"ל האו"ם מגיעה לאחר לחץ כבד ממוסקבה ומהווה ניצחון לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

במוקד החדשות:

  • בשבועות האחרונים לחצו ארה"ב ומעצמות אירופה - צרפת, בריטניה וגרמניה - על מזכ"ל האו"ם לפתוח בחקירה בנושא אספקת הכטב"מים האיראנים לרוסיה ולקבוע כי מדובר בהפרה של החלטת מועצת הביטחון בנוגע להסכם הגרעין. רוסיה מצידה הפעילה לחץ נגדי כבד והצליחה למנוע זאת. גוטרש נמנע מכל אמירה נחרצת בנושא בדו"ח הקרוב.
  • מזכ"ל האו"ם מפרט בדו"ח שורה של מכתבים שקיבל מנציגי ארה"ב, אוקראינה, בריטניה, צרפת וגרמניה ושבהם טענו כי איראן סיפקה כטב"מים לרוסיה "בצורה שאינה עולה בקנה אחד" עם החלטת מועצת הביטחון של האו"ם מספר 2231, שעיגנה את הסכם הגרעין עם איראן.
  • גוטרש כותב בדו"ח כי הוא קיבל מכתבים מנציגי איראן ורוסיה שבהם הכחישו את הטענות והדגישו שגם אם איראן היתה מספקת כטב"מים לרוסיה, הרי שזו לא היתה הפרה של החלטת מועצת הביטחון.

עוד בוואלה!

דיווח: מוסקבה סיכמה עם איראן על ייצור משותף של מל"טים בשטח רוסיה

לכתבה המלאה
ולדימיר פוטין נפגש עם אמהות של חיילים שנהרגו במלחמה באוקראינה. Sputnik/Mikhail Metzel, רויטרס
החלטת האו"ם לא לחקור את הסוגייה - ניצחון לרוסים. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין/רויטרס, Sputnik/Mikhail Metzel

בין השורות:

  • החלטת מועצת הביטחון 2231, שהתקבלה ב-2015 כחלק מהסכם הגרעין עם איראן, קובעת כי עד אוקטובר 2023 אסור למדינות לעביר לאיראן או לקבל ממנה טילים בליסטיים או כטב"מים בעלי טווח של יותר מ-300 קילומטר ובעלי ראש נפץ של יותר מ-500 ק"ג.
  • ארה"ב ומעצמות אירופה טוענות כי האיסור הזה חל על הכטב"מים האיראנים. הרוסים והאיראנים טוענים שלא כך הדבר.
  • אם האו"ם יקבע כי העברת הכטב"מים הינה הפרה של החלטת מועצת הביטחון זו תהיה מבוכה מדינית משמעותית עבור רוסיה, שהינה חברה קבועה במועצת הביטחון ושממשיכה להכחיש כי היא משתמשת בכטב"מים מתוצרת איראן במלחמה באוקראינה.
  • איראן הודתה כי סיפקה כמות מסוימת של כטב"מים לרוסיה אך טוענת כי עשתה זאת לפני תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה. ארה"ב טוענת כי יש לה הוכחות ודאיות לכך שאיראן סיפקה כטב"מים לרוסיה לאחר תחילת המלחמה.

מאחורי הקלעים:

  • מאז חודש אוקטובר מצא עצמו מזכ"ל האו"ם לכוד בין הפטיש לסדן בכל הנוגע לשאלה האם לשגר משלחת מומחים של האו"ם לאוקראינה כדי לחקור את סוגיית אספקת הכטב"מים האיראנים לרוסיה, כך לפי שורה של מכתבים רשמיים שהגיעו לידי וואלה! ושמתעדים את המגעים בין גוטרש לבין רוסיה ומעצמות אירופה.
  • ארה"ב, צרפת, בריטניה וגרמניה דרשו ממזכ"ל האו"ם לפתוח בחקירה, אך רוסיה מצידה טענה שאין לגוטרש סמכות להורות על חקירה כזו בלי החלטה רשמית של מועצת הביטחון - החלטה שעליה יש לרוסיה זכות וטו.
  • אלא שלפי שני דיפלומטים מערביים תת-מזכ"ל האו"ם לנושאים מדיניים והיועץ המשפטי של האו"ם העבירו לגוטרש חוות דעת לפיה יש לו מנדט להורות על שליחת צוות מומחים של האו"ם לאוקראינה כדי לבצע חקירה. השניים אף הבהירו כי היו לכך תקדימים מכמה מקרים דומים במזרח התיכון.
  • הדיפלומטים המערביים ציינו כי רוסיה הפעילה לחץ כבד על גוטרש ויועציו לא להורות על חקירה. הרוסים אפילו איימו כי אם תיפתח חקירה הם יפסיקו את כל שיתוף הפעולה שלהם עם האו"ם בנושא המלחמה באוקראינה, ובמיוחד בכל הקשור לעסקת "מסדרון ייצוא החיטה" - שהיא היוזמה ההומניטארית המרכזית שמזכ"ל האו"ם ניסה לקדם בחודשים האחרונים.
פוטין נוחת בטהרן ונפגש עם ראיסי 19 ביולי 2022. ללא, צילום מסך
נשיא איראן ופוטין בפגישתם בטהרן בחודש יולי השנה/צילום מסך, ללא

תמונת המצב:

  • על רקע הלחץ הרוסי מזכ"ל האו"ם לא הורה על חקירה. כתוצאה מכך הדו"ח שחיבר בנושא יישום הסכם הגרעין לא כולל אף מסקנה ברורה בנושא העברת הכטב"מים מאיראן לרוסיה. "מזכירות האו"ם בוחנת את המידע שברשותה. כל מסקנה תדווח למועצת הביטחון, בצורה המקובלת ובזמן המתאים", כותב גוטרש בדו"ח.
  • דיפלומט מערבי אמר לוואלה! כי מזכ"ל האו"ם חייב להורות על חקירה כעת "ולא להיכנע ללחץ מצד רוסיה".
  • בכיר באו"ם אמר לוואלה! כי גוטרש היה במצב קשה מאוד. "כל שבוע המזכ"ל קיבל מכתבים מכל אחד מהצדדים עם מידע סותר לחלוטין. היה הרבה לחץ משני הצדדים והמזכ"ל היה צריך להתנהל בזהירות רבה", אמר הבכיר באו"ם.
  • לדברי הבכיר באו"ם ארה"ב ביקשה מגוטרש כמה פעמים בשבועות האחרונים להעביר מסרי אזהרה לאיראן בנוגע להשלכות של אספקת כטב"מים נוספים וטילים בליסטיים לרוסיה. מזכ"ל האו"ם קיים כמה שיחות טלפון עם בכירים איראנים בנושא, האחרונה שבהן ב-2 בדצמבר עם שר החוץ האיראני חוסין אמיר עבדוללהיאן.

מה הם אומרים:

  • דוברו של מזכ"ל האו"ם סטפן דוז'אריק אמר לוואלה!: "מזכירות האו"ם ממשיכה לבצע את המשימות שמועצת הביטחון הטילה עליה...בהקשר הזה המזכירות מוכנה לנתח כל מידע שיובא לידיעתה על ידי מדינות שחברות במועצת הביטחון ושנוגע לנושא בו עוסק הדו"ח".
  • דיפלומטים מערביים שמעורבים בצורה ישירה במגעים בנושא באו"ם אמרו כי העובדה שהדו"ח של מזכ"ל האו"ם לא כולל מסקנה ברורה לגבי העברת הכטב"מים מאיראן לרוסיה לא אומרת שהאו"ם לא יקבע בהמשך שמדובר בהפרה של החלטת מועצת הביטחון 2231.
  • דובר מטעם משרד החוץ האמריקני אמר לוואלה! כי איראן סיפקה כטב"מים לרוסיה תוך הפרה של החלטת מועצת הביטחון 2231 וכתוצאה מכך המיטה אסון והרס על אזרחים אוקראינים. "רוסיה רכשה את הכטב"מים האיראנים תוך הפרה של החלטת מועצת הביטחון 2231", אמר הדובר מטעם משרד החוץ האמריקני. "אין כל ספק בכך שהעברת הכטב"מים לא קיבלה את אישורה של מועצת הביטחון ולכן מדובר בהפרה של החלטה 2231".
  • דובר מטעם שגרירות רוסיה בוושינגטון לא השיב לבקשות לתגובה.

מה הלאה:

  • בכיר באו"ם אמר כי בפני המזכ"ל גוטרש עדיין עומדת האפשרות לשלוח צוות מומחים לאוקראינה בעתיד כדי לבצע חקירה סביב הטענות לשימוש שעושה רוסיה בכטב"מים איראנים במלחמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully