וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רבנים תוקפים אותי, מאיימים על ילדיי": חנות הסלולר בבני ברק שהפכה לשדה קרב

עודכן לאחרונה: 18.11.2022 / 17:21

אוריאל דיאמנט ויתר על חותמת ההכשר של הרבנות בחנות שלו לפני חצי שנה, לאחר שלא יכול היה עוד לשאת בהוצאות הכלכליות. מאז הפכו חייו לסיוט. מאות מפגינים החלו להגיע למקום מדי ערב, לזרוק פצצות סירחון וביצים, לנפץ זכוכיות ולתקוף אותו פיזית. "אין לי מנוחה"

בווידאו: המשטרה חסרת אונים מול המחאות האלימות נגד חנויות הסלולר בבני ברק/צילום: תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים-דוד קשת, חדשות הסרטונים, מצלמות אבטחה

הקרב על הכשרות בתחום הסלולר ברחוב החרדי עלה מדגה וכך גם האלימות המופנת כלפי בעלי חנויות שמסרבים לקבל תעודה. בבני ברק המאבק מתנקז אל החנות "אוריאל מובייל", שבעליה אוריאל דיאמנט ויתר על חותמת הרבנות לאחר שלא יכול היה לשאת בהוצאות - ומאז חייו הפכו לסיוט. "שברו לי את הזכוכיות פעמיים, גם את התריס החשמלי ועשיתי דלת כספת באלפי שקלים", הוא מספר. "רבנים תוקפים אותי ברחוב. ניסו להפיל אותי מהקורקינט כמה פעמים ואני חוטף הרבה קללות".

בשבועות האחרונים פורצת מחוץ לחנות מחאה אלימה מדי ערב, לעתים בהשתתפות מאות בני אדם, שזורעים הרס במקום. בצהריים הם נכנסים וזורקים ביצים או שקיות "בואש" לעברו ולעבר המוכרים. "כל לילה אני יוצא מפה בליווי יס"מניקים", מציין דיאמנט. "זאת תקופה לחוצה ואין לי מנוחה לנפש". ניסיונות ההפחדה הגיעו גם למשפחתו ולתשעת ילדיו. "יש לחץ חברתי. הם ניגשים למוסדות הלימוד של הילדים שלי ודורשים שיעיפו אותם. זומנתי לאסיפה עם ראשי המוסדות ואמרו שרוצים להשאיר אותם - אבל שאצטרך להגיע להסדר עם הרבנים. אני כל הזמן שואל את הילדים אם מציקים להם והם עונים שלא, אבל יכולים לזרוק להם מילים פה ושם".

חנות הסלולר אוריאל מובייל, בני ברק. אורי סלע
"אין מנוחה". חנות הסלולר אוריאל מובייל, בני ברק/אורי סלע

דיאמנט תפעל את החנות במשך שנים בלי תעודת כשרות ללא בעיות, בדומה לחנויות רבות אחרות בעיר. האידיליה נפסקה לפני שנתיים, כשהמפקח הארצי של ועדת הרבנים לענייני תקשורת, צמח צרפתי, נכנס לתמונה. צרפתי, לפי כתב האישום שהוגש נגדו, סחט באיומים עשרות מוכרים שלא הסכימו לשלם על תעודה. מי שעמד בסירובו נענה בהפגנות, אלימות ומסע איומים ממוקד - עד שייכנע. הוא הלך, אבל השיטה נשארה.

"אחרי שבוע של הפגנות נכנעתי ועשיתי תעודת כשרות", אמר דיאמנט. "היו לי המון הפסדים, באזור 400 אלף שקל, הגבלות בחשבון בנק. אחר כך התראיינתי לטלוויזיה נגד צרפתי ובאותו יום הורידו לי את התעודה כנקמה. מאז חזרו ההפגנות - אנשים עומדים ומארגנים את הדברים האלה. המפקח הארצי מטעם ועדת הרבנים מושך בחוטים מאחורי הקלעים. יש קו טלפון שמתקשרים אליו ושומעים מתי קורית ההפגנה הבאה".

חנות הסלולר אוריאל מובייל, בני ברק. אורי סלע
"שוברים לי את הזכוכית, תקפו אותי ברחוב", אוריאל דיאמנט/אורי סלע

את הטלפונים בחנות הוא מסווג לרמות כשרות: אלה עם חותמת הרבנות - שמאפשרים שיחות בלבד, מכשירים "מוגנים" - עם נגן מוזיקה, מצלמה והודעות וחסימה של תכנים שמוגדרים לא צנועים, וטלפונים מתקדמים שאסורים לחלוטין, למרות שגם בהם קיים סינון תכנים. "על כל מכשיר עם הכשר שלהם שאני מוכר הם עושים הרבה כסף", הוא אומר. "הם לוקחים עשרה שקלים מהיבואן על כל אחד, וההוצאה עוברת אליי. הם מגלגלים בסביבות המיליון שקלים לחודש רק מזה. כמובן שברגע שמוכרים גם מכשירים אחרים הם נפגעים".

"הצורך של רוב האוכלוסייה החרדית בארץ הוא שהרבנים ייתנו פיקוח על מכשירים מוגנים. שיביאו פתרון וישקיעו את הכסף שמשקיעים בהפגנות בטכנולוגיה. לפני 17 שנה ראו את האסמסים כסכנה הגדולה. צריך להתעדכן, הדברים השתנו", מבהיר דיאמנט.

כרוזים נגד שימוש בסלולר, בני ברק. אורי סלע
37 מפגינים נעצרו. כרוזים נגד שימוש בסלולר בבני ברק/אורי סלע

37 מפגינים נעצרו עד כה ולמרות ניסיון המשטרה להרגיע את הרוחות - האלימות לא פוסקת. "הם עושים מה שהם יכולים אבל זה רק מלהיט את המפגינים עוד יותר", מציין איתן, מוכר ותיק בחנות, שנפגע משקית סירחון שהשליך לעברו נער וספג גם הוא אלימות מהמפגנים.

חנות הסלולר אוריאל מובייל, בני ברק. אורי סלע
"תסתלק רשע". מפגינים מחוץ לחנות הסלולר במצלמות האבטחה/אורי סלע

למרות שצעקות נשמעות מהרחוב, דיאמנט לא מתכוון לסגת בקרוב. "בבני ברק באו לחיות בני תורה, תניח לנו", "תסתלק מבני ברק, רשע", "זהירות - מי שנכנס לקנות מגן או בטרייה יכול לשרוף לעצמו את הנשמה", הם חלק מקריאות הקיצוניים - אבל המניע של דיאמנט פשוט הרבה יותר מאידאל או עקשנות. "עקרונית אני יכול לבקש תעודה, אבל אני יודע שמאחורי הקלעים לא יסכימו לזה. ובכל מקרה - לא שווה לי נפשית לעמוד על שלי, אבל אין לי ברירה. אחרת אני אהיה בהפסד". איתן, שדווקא יכול היה למצוא מקור הכנסה אחר, מצטרף: "הבטחתי לאוריאל לפני שלוש שנים שאהיה נאמן לו עד הסוף. זה מה שאני מתכוון לעשות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully