וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחדל גורר מחדל: משרד הבריאות - איך הגענו למצב הזה?

עודכן לאחרונה: 27.10.2022 / 16:30

הריקול בשטראוס, הזיהום בבית דפנה, החיות של סנפרוסט והשיא בהחלפת העוברים בביה"ח אסותא. משרד הבריאות נושא בסמכויות רחבות, אך שרשרת המחדלים שהתרחשו השנה והיו תחת אחריותו הוכיחה: מדובר בגוף חלש ונרפה שמפחד מהתאגידים הגדולים ומפקיר את בריאות האזרחים

מחדל ההפריה באסותא 25 באוקטובר 2022/דוברות אסותא

משרד הבריאות זה אחד המשרדים עם הכי הרבה סמכויות שנוגעות לחיי היומיום שלנו ואמור לשמור עלינו, בעיקר מפני חברות ענק ויזמים פרטיים. ברצותו פותח וברצותו סוגר מסעדות, מלונות ואפילו מוסדות רווחה. יש פקחים לכל מחוז ולכל תחום המשתכרים ממיטב כספי המיסים שלנו - וכל זה כדי שנדע שיש גוף ממשלתי שמפקח על כך שהאזרחים לא ייפגעו. אך השנה הזו הוכיחה: למרות האחריות הכבדה שבה נושא המשרד - הוא התגלה כגוף חלש ונרפה שמפחד מהתאגידים הגדולים ולא מפקח עליהם.

בית חולים אסותא ראשון לציון. 15 בספטמבר 2022. ניב אהרונסון
"הדובדבן שבקצפת", בית חולים אסותא ראשון לציון/ניב אהרונסון

ואלו המחדלים של משרד הבריאות שנחשפו לאורך השנה בכל כמה חודשים:

1) תקרית שטראוס: הכל מתחיל בחודש אפריל, בריקול הגדול של יצרנית המזון שטראוס. במקרה זה התגלה חיידק הסלמונלה בקו ייצור השוקולד והחברה נאלצה לבצע החזרה יזומה של אלפי מוצרים (נדגיש: הליך הריקול הוא דבר שקורה בשגרה לחברות, אך לא בסדר גודל כזה).

הבעיה החלה כאשר נודע כי משרד הבריאות ביצע ביקורת במפעל שבועיים בלבד לפני פיצוץ הפרשה, אך לא עשה פעולות מנע או כתב מכתב אזהרה לחברה כדי למנוע את הסיכון לציבור.

2) הזיהום ב"בית דפנה": מדובר במקרה הנוראי בחודש מאי שבו שלושה מטופלים במעון החוסים מצאו את מותם לאחר שבמטבח המעון נמצאו כשלים רבים שגרמו לזיהום בקרב 30 מטופלים. גם למקרה הזה קדמה ביקורת של המשרד, שנעשתה רק חודש לפני האירוע ובו נכתבו דברים קשים על המטבח של "בית דפנה", אך משרד הבריאות והרווחה לא עשו דבר כדי לשמור על בטיחותם של אנשים חסרי ישע שנתונים לחסדיהם.

לאחר מכן רופאת המחוז לא מצאה לנכון לעכב את קבורתם של השלושה ולדרוש את חקירת הגופות, כך שנכון לכתיבת שורות אלו לא ניתן לקבוע בוודאות שהם מתו מהזיהום ואי אפשר להעמיד אף אחראי לדין על גרימת מוות ברשלנות. התירוץ לתקרית, לפיו המשפחות לא רצו לנתח את הגופה, הוא אינו תקף כיוון שאין להן את כל המידע שצריך להיות בידי רופאת המחוז, שמדובר בשלושה מטופלים שמתו תוך מספר שעות, ולא במוות טבעי.

עוד בוואלה!

של מי התינוקת? התשובות לשאלות הבוערות בפרשת מחדל ההפריה באסותא

לכתבה המלאה
מפעל שטראוס בנצרת 28 באפריל 2022. יואב איתיאל
לא נעשה דבר כדי לשמור עלינו. מנכ"ל משרד הבריאות, נחמן אש, במפעל שטראוס/יואב איתיאל

3) החיות במוצרי סנפרוסט: ממשיכים - רק לפני שלושה חודשים, באוגוסט האחרון, חברת סנפרוסט עלתה לכותרת לאחר שנמצאו חלקי חיות באריזות הירקות הקפואים שלה. החברה סירבה לבצע ריקול לפי מצוות משרד הבריאות ורק לאחר ימים ארוכים הדבר נודע לציבור. מיותר לציין שהמשרד לא הפעיל שום סנקציה כלפי החברה, למרות שפעם נוספת בריאות הציבור בסכנה.

4) השיא - מחדל החלפת העוברים: הגענו לדובדבן שבקצפת, מחדל החלפת העוברים בבית החולים אסותא ראשון לציון. אין סוף למחדלים של בית החולים שאמור להיות בפיקוח צמוד של משרד הבריאות, אי אפשר להפריז במילים על העוול שנגרם לאישה היולדת, לאישה שנחשבה לאם הביולוגית ולשאר הנשים המטופלות שם.

בדוח הביקורת של ד"ר הגר מזרחי נמצא שבית החולים מתנהל באופן חסר תקדים בצפיפות, חוסר תקינה וליקויים רבים. משרד הבריאות קבע שימוע למנהלי בית החולים בתחילת נובמבר. כמובן, שעדיין אין תאריך מדויק, כאילו שהליך השימוע הוא אירוע שנקבע מהיום להיום, והוועדה של משרד הבריאות שצריכה לבדוק איך לא יהיו כשלים עתידיים עדיין לא נפגשה אפילו פעם אחת.

אנחנו משלמים - אך דבר לא נעשה כדי לשמור על בריאותנו

בעקבות כל אחד מהמקרים האלו משרד הבריאות הוציא דו"ח ביקורת קשה ביותר על המוסדות או החברות. פתאום התגלה שאין אחראי ביטחון המוצר במפעל בשטראוס, שהבשר נשאר מחוץ לקירור ב"בית דפנה" כדבר שבשגרה ובאסותא ראשון לציון אין תיעוד רפואי מספק למטופלות. איפה הייתם עד עכשיו ואיך הגענו למצב כזה? כאמור, היו ביקורות של המשרד, ולעיתים אף נכתבו דוחות קשים, אך נראה שפקחי המשרד הפכו לחותמת גומי.

מעון בית דפנה, 3 במאי 2022. אורי סלע
מחדל שגבה חיי אדם. מעון "בית דפנה"/אורי סלע

כל המחדלים הללו יכלו להימנע אם המשרד הפקח היה עושה את עבודתו נאמנה ובאמת סוגר מקומות שהתרשלו, בטרם התרחש אירוע גדול. רק לאחר שהפרשות הגדולות התפוצצו, וכאשר לא נותרה כל ברירה, המשרד מצא את השוט שלו וסגר את המפעל של שטראוס או שוקל לסגור את המחלקת ההפריה באסותא. בינתיים הם סוגרים את המרכול הקטן בחיפה או קצביה בדרום. נראה שמול המוסדות הגדולים הם פשוט מפחדים.

אנחנו משלמים כדי שתהיה ביקורת, אך לא נעשה דבר כדי לשמור על בריאותנו. בריאות הציבור חשופה לאין סוף סכנות בגלל שהגוף המפקח מפחד לעשות את העבודה שלו ולשמור עלינו. המחדל הבא נמצא מעבר לפינה ובינתיים משרד הבריאות הפקיר את הבריאות וכושל פעם אחרי פעם בתפקידו. נותר לנו רק לשמור על עצמנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully