וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השופט על ממצאי הבדיקות שקושרות בין חבני לרצח ראדה: "לא לתת להן משקל יהיה מרחיק לכת"

19.10.2022 / 19:37

לפני שנעשו בדיקות הדנ"א בשערות שנמצאו בזירה, אמר השופט במשפט החוזר של זדורוב, שלא מדובר בראייה שוברת שוויון, אך אם השערות יימצאו תואמות, אז ערכה יעלה. היום הבהיר שזהות הרוצח לא תיקבע על סמך הממצא, אך השאלה היא האם יתווסף לספקות שיסייעו בזיכויו של זדורוב

בווידאו: ביהמ"ש דן בהשלכות של חשיפת השערה שעשויה להתאים לאדיר חבני/צילום: אלי אשכנזי

"עד עכשיו אמרנו שזה לא שובר שוויון. פה משהו השתנה. להגיד שזה בטון יצוק, זה מרחיק לכת אבל להגיד שאין לזה שום משקל זה גם מרחיק לכת", את הדברים אמר היום (רביעי) השופט אשר קולה, אב בית הדין במשפטו של רומן זדורוב הנאשם ברצח תאיר ראדה.

קולה התייחס לממצאי בדיקות הדנ"א המיטוכונדריאלי עליה העידה היום ד"ר נורית בובליל, מנהלת המעבדה במכון לרפואה משפטית. מדובר בעדות משלימה בנושא שתי שערות שנמצאו בזירת הרצח, שנמצא כי יש התאמה גנטית מסוימת בינן לבין אדיר חבני - שהינה בעלת שכיחות נדירה ממה שחשבו בעבר.

ביולי, טרם הגעת ממצאי הבדיקה האחרונה, אמר השופט קולה בהתייחסו לממצאי הדנ"א, כי "כולנו יודעים מה ערכה של הראיה הזו. זה לא שובר שוויון, יש לזה ערך כזה או אחר", ועם זאת ציין כי אם יימצאו עוד שערות תואמות, ברור שהערך יעלה.

אדיר חבני המכונה  א"ח. שימוש לפי סעיף 27 א', אתר רשמי
"להגיד שאין לממצא שום משקל זה מרחיק לכת". אדיר חבני/אתר רשמי, שימוש לפי סעיף 27 א'

בעדותה היום אמרה בובליל כי "פרופיל השערה של חבני נדיר. יש שם שתי מוטציות נדירות מאד. זה פרופיל נדיר, קשה לקבוע עד כמה". מנגד, בחקירה הנגדית אמר עו"ד ויאם קבלאווי מהפרקליטות כי "למאגר עליו מסתמכים אין עדיין תיקוף. הוא לא גדול מספיק ולא משקף את התמונה האמיתית של האוכלוסייה בישראל".

עו"ד קבלאווי אמר כי הפרקליטות מסכימה שהדנ"א המיטוכונדריאלי יכול לשלול בוודאות שייכות של אדם לזירה, אבל לא יכול לאשר לחיוב המצאות של אדם בזירה. "אין תיק בעולם שהוכרע על סמך דנ"א מיטוכונדריאלי", אמר.

השופט קולה הבהיר כי "ברור שלא נקבע מי הרוצח לפי הממצא הזה", כעת השאלה איזה משקל משפטי ייתנו השופטים לממצא בשאלת הספק הסביר.

עוד בוואלה!

רצח תאיר ראדה: גדלים הסיכויים שהשערה שאותרה בזירה שייכת לאדיר חבני

לכתבה המלאה
תאיר ראדה, רפרודוקציה. ג'יני
תאיר ראדה/ג'יני

כעת תתחיל עדותו של עד ההגנה ד"ר דורון בהר, שהוא מומחה לשושלות גנטיות. הוא יעיד על מידת הנדירות של הפרופיל הגנטי של חבני והאפשרות הסטטיסטית להתאמה לשתי שערות שנמצאו בזירת הרצח.

בשערה ללא שורש אי אפשר לבצע בדיקה של דנ"א גרעיני, אלא בדיקה של דנ"א מיטוכונדריאלי. בניגוד לוודאות הזיהוי שמושגת מהדנ"א הגרעיני, שיש בשערה עם שורש, הרי שבבדיקת הדנ"א המיטוכונדריאלי, שמופק משערה ללא שורש, קשה לקבוע את מידת ההתאמה לאדם מסוים וניתן לקבוע רק כי קיימת הסתברות סטטיסטית כלשהי. בגלל הקושי למצוא התאמה תוצאות של בדיקת דנ"א מיטוכונדריאלי משמשות בהליכים פליליים בעיקר לצורך שלילת קשר ולא לצורך קביעת זהות.

שופט בית המשפט העליון חנן מלצר כתב בהחלטתו לקיים משפט חוזר לרומן זדורוב בעניין זה כי "טרם יצאה הלכה ברורה בעניין מעמדן הראייתי של ראיות מיטוכונדריאליות - סבורני שמוטב כי ההרכב אשר ידון במשפט החוזר, ייבחן, ככל שיימצא לנכון, אף את האפשרות לדון בהשלכות שתיתכנה, אם בכלל, לראיה המיטוכונדריאלית שנטען כי נמצאה כאן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully