וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר צה"ל קובע: סבירות גבוהה שלוחם צה"ל ירה והרג את שירין אבו עאקלה

עודכן לאחרונה: 5.9.2022 / 16:15

לאחר שעד כה ישראל התנערה מאחריות לירי בעיתונאית אל ג'זירה בג'נין, תחקיר סופי שהגיש מפקד פיקוד מרכז מגלה כי ככל הנראה אבו עאקלה נורתה בשוגג על ידי לוחם צה"ל, שסבר כי הוא משיב אש לעבר פלסטינים חמושים. עם זאת, לא ניתן לקבוע זאת בוודאות, ונשלל חשד לפלילים

בווידאו: עיתונאית אל-ג'זירה נורתה למוות בחילופי אש בג'נין/צילום מסך, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות היוצרים

עיתונאית אל ג'זירה שירין אבו עאקלה נהרגה ככל הנראה מירי בשוגג של לוחם צה"ל - כך קבע תחקיר צה"ל, אליו התייחס היום (שני) קצין בכיר. זאת, לאחר שעד כה התנערה ישראל מלקיחת אחריות לירי, למרות כמה תחקירים בינלאומיים שקבעו כי אבו עאקלה נורתה מירי חיילי צה"ל. על פי התחקיר, הלוחם שירה זיהה את העיתונאית ככל הנראה כחמוש החבוש בקסדה ושכפ"ץ. עם זאת, בצה"ל הדגישו כי לא ניתן לקבוע זאת בוודאות.

"הלוחמים היו בסיטואציה שהם בתוך כלי ממוגן ויורים עליהם מכמה כיוונים, ובזמן הזה הם השיבו באש לעבר מספר לא מועט של מקומות שבהם זיהו חמושים או אש שנורתה לעברם", אמר הבכיר. "ייתכן ובאחד האירועים הללו, בשוגג, חייל של צה"ל ירה ופגע בשירין. בדקנו את כל הוראות הפתיחה באש. ובסך הכל לא מצאנו שום בעיה ביישום או בתדרוך בנוהל הקרב ובביצוע של האירוע".

הוא הוסיף כי "בכל התחקירים שבוצעו, אף לוחם צה"ל לא כיוון לעבר בלתי מעורב, ולא כיוון לעבר עיתונאית ופגע בה. כל מה שעשו זה פגעו במרחב לחימה, לעבר אנשים שמבצעים לעברם ירי או לעבר מרחב שבוצע עליהם ירי ממנו. המרחב עצמו הוא מרחב מאוד קשה. אורבני, צפוף, ירי מחלונות, ירי מגגות וסמטאות. הלוחמים היו בסיכון, גם ירי מדויק, וגם ירי חסר הבחנה שבוצע לעברם. אנחנו מצטערים על מותה, וממשיכים לפעול בהתאם לערכי צה"ל, ולרוח צה"ל בצורה מקצועית עם הימנעות בפגיעה בבלתי מעורבים. נמשיך להיכנס לכל מקום שאנחנו צריכים כדי לפגוע בטרור".

גורמים ישראלים בכירים אמרו לוואלה! שישראל עדכנה מראש את ממשל נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לגבי ממצאי התחקיר. אתמול תדרך שגריר ישראל בוושינגטון מייק הרצוג בכירים במשרד החוץ האמריקני. במקביל, בכירים בלשכת שר הביטחון תדרכו את שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס.

שירין אבו עאקלה, עיתונאית אל-ג'זירה נורתה למוות במהלך עימותים, ג'נין, 11 במאי 2022. רויטרס
לבשה קסדה ושכפ"ץ. אבו עאקלה/רויטרס

הקצין הבכיר התייחס לבדיקה שקיימה הפרקליטה הצבאית הראשית, בסיומה הוחלט כי לא קיים חשד לפלילים. "בתום הבחינה של כל התחקיר הזה החומר עבר לפצ"רית, והיא בחנה את הכול. ביקשה מאיתנו במהלך האירוע שאלות הבהרה שהופנו לצוות התיחקור לבחינה נוספת. היא בחנה את הכול והגיעה למסקנה שלא קיים חשד לביצוע עבירה פלילית ולכן היא החליטה שלא לפתוח בחקירת מצ"ח".

הקצין הבכיר נשאל האם ידוע כמה כדורים ירה הלוחם שככל הנראה פגע בעיתונאית אל ג'זירה. "בודדים, פחות מעשרים סך הכול בכל הלחימה. חצי מהם לכיוון שלה, וחצי לכיוון אחר. הירי היה בין כוונות למרחב שממנו בוצעה אש לכיוון הג'יפ של הלוחמים. יכול להיות שהיה שם זיהוי בשוגג, אבל היה ירי מכוון, מחרך בג'יפ. הוא הסתכל בכוונת מגדילה פי 4, וראה יחסית טוב את המרחב שבו הוא נמצא. היא נמצאה צמודה לעץ וגדר, במקום שבו שדה הראייה הוא בערך 200 מטר ממנו. שוב, הוא נמצא בתוך ג'יפ ממוגן, פוגעים קליעים בג'יפ, והוא יורה".

בווידאו: תיעוד ממצלמות הגוף של לוחמי צה"ל ממחנה הפליטים ג'נין ביום נהרגה העיתונאית שירין אבו-עאקלה/צילום: דו"צ

הקצין הבכיר התייחס לעמדת הרמטכ"ל בתקרית. "הרמטכ"ל מגבה את הלוחמים. הוא חושב שהם פעלו במקצועיות בפעולה הזו. אי אפשר לצפות את כל התרחישים של מה שקורה במקרה כזה. כמובן שהיינו רוצים לא לפגוע באף בלתי מעורב באף פעילות שלנו. אני חושב בסוף שבסבירויות של מה שיכול היה להיות זה שהוא פשוט זיהה אותה בשוגג. אם זה היה הוא זה מה שקרה. הוא ירה את הכדור לאיפשהו תכנן את הכדור שלו ובשוגג הוא זיהה אותה".

הקליע שהביא למותה של שירין אבו עאקלה בג'נין. תיעוד ברשתות החברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים, מערכת וואלה!
הקליע שהביא למותה של אבו עאקלה/מערכת וואלה!, תיעוד ברשתות החברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

בראשית התחקיר הראשוני של צה"ל, בסמוך למותה של אבו עאקלה, אמרו גורמי צבא כי קיימת סבירות שווה בין הצד הפלסטיני וצה"ל לגבי מי שירה בכתבת אל ג'זירה במאי השנה.

הגורם הצבאי הבכיר הסביר היום כי הפעילות של יחידת דובדבן החלה בפעילות של מסתערבים והייתה מיועדת לעצור שני מבוקשים. אחד אותר והשני לא היה במבנה, ורק לאחר צאת הכוחות מהשטח התקבל הדיווח ביחידה על הרג העיתונאית.

לאחר מכן בוצע תחקיר על ידי אוגדת יהודה ושומרון שהוצג לרמטכ"ל אביב כוכבי. כן בוצע תחקיר של מח"ט הקומנדו מני ליברטי. המסקנות הראשוניות שהוצגו היו לא ניתן לקבוע בוודאות מה מקור הירי שפגע והרג את אבו עאקלה. לאחר מכן הועבר הקליע לאמריקנים ובשיתוף נציג שלהם בישראל, הועבר הקליע למעבדה שגם היא קבעה שאי אפשר לקבוע מאיזה נשק זה נורה בגלל המצב של הקליע.

הקצין סיכם כי "יכול להיות שהיא נפגעה על ידי לוחם צה"ל בשוגג שירה בה, ויכול להיות שעל ידי חמוש פלסטיני. לא ניתן לקבוע בוודאות מי פגע בה. כן צריכים לומר שבמרחב שיכול להיות שבוצע ממנו ירי לכיוונה היו לא רק לוחמי צה"ל, אלא גם חמושים פלסטינים שביצעו ירי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully