וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל פתח במבצע "עלות השחר" נגד הג'יהאד האסלאמי בעזה, בכירים בארגון חוסלו

עודכן לאחרונה: 5.8.2022 / 21:21

אחרי ימים של מתיחות בשל מעצר בכיר הג'יהאד בגדה, צה"ל טוען כי חיסל 15 ממפקדיו, בהם יורשו של אבו אל-עטא. בצבא נערכים לירי רקטות עד גוש דן, בעזה מדווחים על 9 הרוגים. לפיד: "לא נאפשר לארגוני הטרור לקבוע סדר יום". הג'יהאד: "האויב התחיל במלחמה"

תיעוד: יירוטים בשמי שדרות

יירוטים מעל שמי שדרות/יניר יגנה

הצהרת לפיד וגנץ

בווידאו: ראש הממשלה לפיד בפתח מבצע "עלות שחר" אומר שישראל לא תאפשר לארגוני הטרור לקבוע סדר יום/צילום: לע"מ

צה"ל פתח היום (שישי) במבצע "עלות השחר" נגד הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה. זאת, לאחר ימים של כוננות מורחבת בדרום מחשש לפיגועים בתגובה למעצר בכיר הארגון בשטחים באסם א-סעדי. בזמן הצהרות רה"מ לפיד ושר הביטחון גנץ, מטח רקטות שוגר לעבר עוטף עזה, אשקלון ואזור השפלה, ורקטות בודדות שוגרו גם לבת ים ולראשון לציון.

לפיד אמר כי "ההנחיה שקיבלו כוחות הביטחון היתה חד משמעית: ישראל לא תעמוד מנגד כשמנסים לפגוע בתושביה. מדיניות הממשלה הזו היא אפס סובלנות לכל נסיון ירי - מכל סוג - שיוצא מעזה לעבר שטח ישראל". הוא הוסיף, "לא נקבל שום אולטימטום על פעילות צה"ל וכוחות הביטחון גם בזירות אחרות. כל מי שצריך להיעצר - ייעצר. כל נסיון פגיעה באזרחים או בחיילים יענה ביד קשה". רה"מ ציין כי "ישראל לא מעוניינת במערכה רחבה בעזה, אבל גם לא חוששת ממנה".

גנץ הצטרף לדבריו והוסיף כי "היעד שלנו אינו תושבי רצועת עזה, שהם כלי במשחק הקטלני של ארגוני הטרור. היעד שלנו אינם הפועלים שיוצאים לעבודה בישראל או החקלאים והסוחרים שמייצאים דרך מעבר כרם שלום ומבקשים להתפרנס בכבוד", וטען כי "מי שנושא באחריות להידרדרות, ופוגע פגיעה בכינון ישיר בכלכלה ובביטחון של תושבי עזה הם ראשי הג'יהאד האסלאמי".

בצה"ל אמרו כי מכת הפתיחה האווירית נמשכה 170 שניות, וטענו כי נהרגו 15 בכירים בארגון, בהם תייסיר ג'עברי. ג'עברי החליף את בהא אבו אל-עטא שחוסל במבצע "חגורה שחורה" ב-2019.

כוחות מיוחדים וארטילריים תקפו עמדות צבאיות של ארגון הטרור וחיסלו כמה פעילים של הג'יהאד האסלאמי. הרמטכ"ל אביב כוכבי הנחה את צה"ל לעבור למצב חירום ולפתוח את מוצב הפיקוד העליון, ושר הביטחון בני גנץ אישר גיוס בצו קריאה חריג של עד 25 אלף אנשי מילואים.

בכיר בבית הלבן אמר בשיחה עם וואלה כי ממשלה ארצות הברית עוקב אחרי ההתפתחויות בעזה. "אנחנו קוראים לכל הצדדים לשמור על רגיעה, אנחנו סבורים שלישראל יש זכות להגן על עצמה".

יירוטים באיזור הדרום 05 באוגוסט 2022. ללא, אתר רשמי
יירוטים בשמי הדרום, הערב/אתר רשמי, ללא
פלסטינים נאספים בסמל לאזיור הפיצוץ בעיר עזה 05 באוגוסט 2022. רויטרס
תושבים פלסטינים באחד מאתרי התקיפות של צה"ל בעזה, היום/רויטרס

לפי משרד הבריאות בעזה, תשעה בני אדם נהרגו עד כה, בהם ילדה בת חמש, ועוד 55 אנשים נפצעו. גורם ביטחוני הסביר כי מטרת התקיפות היא להתמקד בג'יהאד האסלאמי ולא לפגוע בחמאס. בתגובה לתקיפות, בג'יהאד האסלאמי אמרו כי "האויב התחיל במלחמה נגד עמנו ונגדנו, ואנחנו נגן על עצמנו ועל עמנו". ראש הלשכה המדינית של חמאס, עיסמאיל הנייה, אמר כי מבחינת ארגון הטרור "כל האפשרויות פתוחות, ישראל אחראית למצב".

עם תחילת התקיפות, צה"ל הכריז על מצב מיוחד בעורף והורה לתושבי עוטף עזה להישאר סמוך למרחבים מוגנים בשל החשש מירי רקטות. פיקוד העורף פרסם שורה של הנחיות לתושבים הנמצאים במרחק של כ-80 ק"מ מהרצועה. ההנחיות נוגעות בין היתר להגבלת התקהליות בשטחים פתוחים, וכן מחייבות הימצאות סמוך למרחבים מוגנים. כמו כן, נקבע כי לא יתקיימו פעילויות חינוכיות.

בישראל הגבירו את הכוננות בימים האחרונים בעקבות ההערכות שהג'יהאד האסלאמי ינסה להוציא לפועל פיגועים בתגובה למעצר אחד ממנהיגיו בגדה. לפי מקור המעורה בנושא, ישראל העבירה לאחר התקיפות מסרים לחמאס, באמצעות כמה מתווכים, שבהם הדגישה כי המבצע הוא נגד הג'יהאד האסלאמי בלבד והבהירה כי על חמאס לפעול לריסון הג'יהאד כדי למנוע הסלמה נוספת. ‏שרי הקבינט המדיני-ביטחוני עודכנו טלפונית לפני התקיפה בעזה.

תקיפת צה"ל ברצועת עזה, 5 באוגוסט 2022. רויטרס
תקיפת צה"ל ברצועה, היום/רויטרס

ראש הממשלה יאיר לפיד אמר עם פתיחת המבצע כי "ממשלת ישראל לא תאפשר לארגוני הטרור לקבוע את סדר היום בעוטף עזה ולאיים על אזרחי מדינת ישראל". לדבריו, "יידע כל מי שקם לפגוע בישראל כי אנחנו נגיע אליו. כוחות הביטחון יפעלו כנגד מחבלי הג'יהאד האיסלאמי להסיר את האיום מעל אזרחי ישראל".

שר הביטחון בני גנץ אמר כי "המשימה היא להגן על יישובי ישראל ואזרחי ישראל - לא נאפשר לאף גורם לאיים או לפגוע באזרחי ישראל. מי שינסה - ייפגע".

לפיד כינס הערכת מצב ביטחונית בקריה בתל אביב, יחד עם ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, גנץ, ראש שב"כ, הרמטכ"ל וגורמים נוספים.

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב קיים הערכת מצב עם מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, ראש אג"מ ניצב סיגל בר-צבי ונציב כבאות והצלה רב-טפסר אייל כספי. בר-לב קיבל סקירה על הערכות המשטרה בגזרות השונות, ועל המוכנות של מערך הכבאות וההצלה. "צה"ל נקט בפעילות התקפית חשובה ומתוחכמת, כאשר פגע במחבלים שתיכננו לפגוע במדינה ישראל ובאזרחיה", מסר בתום הערכת המצב. "אין לנו כל כוונה לאפשר לארגוני הטרור להלך עלינו אימים ולשבש את חיינו, והיוזמה אותה הובילה ממשלת ישראל מוכיחה כי נפעל בכל מקום ובכל זמן כדי לסכל את כוונות הזדון הללו".

מנהיג הג'יהאד האסלאמי, זיאד נחאלה, הבטיח שארגונו ינקום. "אין קווים אדומים בקרב הזה ותל אביב תיפול תחת מטחי הרקטות של ההתנגדות, כמו כל ערי ישראל", איים בריאיון מאיראן לערוץ הלבנוני אל-מיאדין.

הנחיות לתושבי עוטף עזה. דובר צה"ל
הנחיות פיקוד העורף לתושבים/דובר צה"ל

המבצע החל לאחר ארבעה ימי מתיחות באזור עוטף עזה, מחשש לנקמה של הג'יהאד האסלאמי אחרי מעצר א-סעדי בג'נין. במהלך אותם ארבעה ימים נחסמו צירי תנועה והושבתה תנועת הרכבות באזור, באופן שהוביל תושבים רבים באזור להסתגר בבתיהם ולשבש את שגרת החיים.

צוותי חירום באתר שהופצץ על ידי צה"ל בעיר עזה, 5 באוגוסט 2022. רויטרס
צוותי חירום באתר שהופצץ על ידי צה"ל בעיר עזה, היום/רויטרס

בצה"ל הסבירו את ההחלטה לחסום את הצירים בכך שקיימת התרעה קונקרטית לבצע פיגוע נגד חיילים ואזרחים. אמש אף דווח כי נפרשו עשרות מל"טים בשמי הרצועה כדי לאתר חוליית נ"ט שהייתה בדרכה לבצעה פיגוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully