וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן: הדרך לשלום - שתי מדינות על בסיס קווי 67'; אבו מאזן: דורשים הכרה בפלסטין

עודכן לאחרונה: 15.7.2022 / 16:27

בהצהרות שנשאו המנהיגים אמרו השניים כי הם שואפים לכינון שלום בין ישראל והפלסטינים, וביידן הבהיר כי לירושלים יש מקום מרכזי בחזון הלאומי של שני הצדדים ושיש לבסס הסכם עתידי גם על חילופי שטחים. אבו מאזן: "אדוני הנשיא, אנו מוכנים לעבוד איתך כדי להשיג שלום כולל"

בווידאו: הנשיא הרצוג העניק את עיטור הנשיא לנשיא ביידן/צילום: לע"מ, עריכה: ליר שפיגלר

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נפגש (שישי) עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן בבית לחם. השניים דנו בסוגיות מדיניות וביחסים עם ישראל. בכך, נחתם ביקורו של ביידן בישראל ואחר הצהריים הוא ימריא מנתב"ג ישירות לערב הסעודית, שם ייפגש עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן.

עם יציאתו של ביידן מירושלים, המשטרה עדכנה כי כלל הצירים בעיר נפתחו לתנועת כלי רכב. רחוב המלך דוד, בקטע הסמוך למלון המלך דוד, ייפתח לתנועה מלאה בהמשך הערב.

נשיא ארהב ביידן נואם בבית חולים אוגוסטה ויקטוריה במזרח ירושלים  15 ביולי 2022. רויטרס
ביידן נואם במזרח ירושלים/רויטרס

"אנו מברכים אותך כאורח של פלסטין בעיר", אמר אבו מאזן בפתח הצהרתו בסיום הפגישה. "זו הזדמנות לדון בחידוש וחיזוק הקשר הדו צדדי בין המדינות שלנו. לדון במה שארצות הברית יכולה לתת כדי להכין את התשתית לשלום צודק. אחרי 74 שנות נכבה וכיבוש הגיע הזמן שהוא יסתיים ושעמנו יזכה שוב בחופש ובעצמאות שלו. המפתח לשלום באזורנו מתחיל בהכרה במדינת פלסטין ובעצמאות שלה - מדינת פלסטין שמזרח ירושלים היא בירתה בגבול 1967".

עוד הוסיף אבו מאזן כי הוא מצפה מהממשל האמריקני לנקוט צעדים, לפתוח קונסולה במזרח ירושלים ולהסיר את אשף מרשימת ארגוני הטרור. "אנו לא טרוריסטים", אמר. "כיבדנו את ההחלטות הלגיטימיות הבינלאומיות וחתמנו על הסכם לגנות את הטרור. מצפים למאמצים של הממשל האמריקני לסיום הכיבוש".

"עליכם לעצור את הטרור ואלימות המתנחלים", המשיך אבו מאזן. "אם ישראל רוצה להיות מדינה - היא לא יכולה לפעול מעל החוק וצריכה לסיים את הכיבוש על אדמת פלסטין. רק כך היא תוכל לחיות בשלום ושכנות טובה עם מדינות האזור".

נשיא ארהב ביידן נפגש עם יור הרשות הפלסטינית אבו מאזן 15 ביולי 2022. רויטרס
ביידן ואבו מאזן/רויטרס

"המחויבות שלי לפתרון שתי המדינות לא השתנה", אמר ביידן. "לפלסטינים מגיעה מדינה עצמאית משל עצמם. אני כנשיא מחוייב לפתרון שתי המדינות לשני העמים. לשני העמים יש שורשים באדמה הזאת. שני העמים צריכים לכבד את הזכויות אחד של השני - לחופש וכבוד. אלו זכויות בסיסיות שמגיעות לכל אדם".

"הפלסטינים כואבים - אפשר להרגיש את זה", המשיך ביידן. "ארצות הברית מרגישה את העצב והתסכול. לעולם לא נוותר על עמל השלום. חייב להיות אופק פוליטי שהפלסטינים יוכלו לראות. גם אם הקרקע לא בשלה למשא ומתן מיידי - לא נוותר על קירוב בין העמים וסיוע לשני הצדדים. הדרך הטובה ביותר להשיג שלום היא שתי מדינות על בסיס קווי 1967 עם חילופי שטחים מוסכמים".

עוד התייחס ביידן למותה של עיתונאית אל-ג'זירה שירין אבו-עאקלה. "שירין אבו עאקלה עשתה עבודה חשובה למען הדמוקרטיה, אמר. "אני מקווה שמורשתה תיתן השראה לאחרים. נמשיך לדרוש נקיטת צעדים נוספים לגבי בחקירה סביב מותה".

במהלך פגישתם, ביידן אמר לאבו מאזן כי עמדת ארצות הברית היא שירושלים היא בירת ישראל וכי מדיניות ארצות הברית היא שהגבולות הספציפיים של הריבונות בירושלים חייבים להיות מוסכמים במסגרת מו"מ להסדר קבע בין ישראל לפלסטינים, כך מסר הבית הלבן בהודעה שפרסם בסיום הפגישה.

הבית הלבן מסר עוד כי ביידן הדגיש בפני עבאס כי יש ליצור אופק מדיני לפלסטינים ואמר שארצות הברית מוכנה לעבוד עם שני הצדדים ועם מדינות נוספות באזור כדי להשיג את המטרה הזו. "כדי ליצור תנאים מתאימים למו"מ שני הצדדים צריכים להימנע מצעדים חד צדדיים", אמר ביידן לעבאס.

נשיא ארהב ביידן נפגש עם יור הרשות הפלסטינית אבו מאזן 15 ביולי 2022. רויטרס
ביידן ואבו מאזן/רויטרס

בשעה 10:30 ביידן הגיע לביקור פרטי בבית החולים הפלסטיני אוגוסטה ויקטוריה במזרח ירושלים. "זו הפעם הראשונה שאני רואה את העבודה המדהימה שעושים כאן", אמר כשהגיע למקום. "אני רוצה להודות לצוות בית החולים ואני מתכבד לראות במו עיניי את השירות והאיכות שאתם מעניקים לעם הפלסטיני. ארצות הברית גאה לתמוך ברשת בתי החולים ולהעניק להם סיוע - כולם זכאים לטיפול בכבוד".

עוד הוסיף הנשיא כי ארצות הברית מבטיחה להעניק לבית החולים עוד 100 מיליון דולר ולהמשיך לתמוך בו, לשפר את התשתיות ולייצר עבורו יציבות כלכלית לאורך זמן. "נמשיך לתמוך כדי שתהיה להם גישה לטיפול הטוב ביותר וידעו שישי להם לאיפה לפנות", אמר. "לפלסטינים ולישראלים מגיעה אותה גישה לשירותי בריאות. נוודה שהרשת של בתי החולים תישאר זמינה".

נשיא ארהב ביידן נואם בבית חולים אוגוסטה ויקטוריה במזרח ירושלים  15 ביולי 2022. רויטרס
ביידן במזרח ירושלים/רויטרס

משם, המשיך נשיא ארצות הברית לבית לחם - שם נפגש עם יו"ר הרשות אבו מאזן. זמן קצר לפני נחיתת מטוס האייר פורס 1, האמריקנים הודיעו כי במהלך הביקור הם מתכוונים לעסוק במות העיתונאית הפלסטינית שירין אבו עאקלה, וכי ביידן לא צפוי להציג הצעה לחידוש המו"מ עם הפלסטינים.

היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, אמר כי שר החוץ, אנתוני בלינקן, שוחח בטלפון עם בני משפחתה של שירין אבו עאקלה והזמין אותם לפגישה בוושינגטון. עוד אמר סאליבן כי "אנחנו רוצים לפתוח מחדש את הקונסוליה בירושלים ונמשיך במגעים בעניין בימים הקרובים".

בסיום הפגישה עם אבו מאזן ימריא ביידן במסוק לנתב"ג, שם יתקיים ב-13:00 טקס פרידה מצומצם בהשתתפות ראש הממשלה יאיר לפיד והנשיא יצחק הרצוג. בסיום הטקס, ימריא מטוסו של הנשיא האמריקני, האייר פורס 1, לערב הסעודית, שם ייפגש עם יורש העצר.

נשיא ארהב ביידן נפגש עם יור הרשות הפלסטינית אבו מאזן 15 ביולי 2022. רויטרס
ביידן ואבו מאזן/רויטרס

בתוך כך, היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית הודיע הלילה בהודעה רשמית כי סעודיה החליטה לפתוח את המרחב האווירי שלה בפני כל הטיסות האזרחיות ללא אפליה - כולל טיסות מישראל ואליה. "ההחלטה סוללת את הדרך למזרח תיכון בטוח ויציב יותר", מסר ביידן.

"לאור העובדה שסעודיה רואה עצמה כגשר בין שלוש יבשות וכחיזוק לקשרים האוויריים הבינלאומיים סעודיה מודיעה על פתיחת המרחב האווירי של הממלכה לכל חברות התעופה האזרחיות שימעדו בדרישות של רשות התעופה האזרחית", נמסר בהודעה הרשמית.

ההכרזה מגיעה לאחר שאתמול אישרה ישראל את מתווה ההסכם על האיים בים האדום, טיראן וסנפיר, שהיה חשוב מאוד עבור סעודיה. הסכם זה סולל את הדרך להכרזה על צעדי נורמליזציה סעודים במהלך ביקור ביידן בממלכה.

נשיא ארהב ביידן נפגש עם יור הרשות הפלסטינית אבו מאזן 15 ביולי 2022. רויטרס
ביידן ואבו מאזן/רויטרס

אמש, נועדו ביידן ולפיד במלון וולדורף אסטוריה בירושלים. הפגישה החלה בארבע עיניים, ובהמשך התרחבה, כשגם הצוותים של לפיד וביידן הצטרפו. בין הנושאים עליהם דנו - תוכנית הגרעין האיראנית, המלחמה באוקראינה, הליכי הנורמליזציה עם סעודיה ועוד. לאחר מכן, השתתפו בפסגתI2U2 יחד עם נשיא איחוד האמירויות השייח' מוחמד בן זאיד וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי.

אחר כך, ביידן ולפיד חתמו על הצהרת ירושלים, בה התחייבו "להמשיך לדון באתגרים ובהזדמנויות ביחסי ישראל-פלסטינים". לאחר מכן, נשאו הצהרה משותפת, בה לפיד אמר כי ידיה של ישראל מושטת בפני ערב הסעודית ומדינות ערב. ביידן התחייב כי מדינתו "תוודא שישראל יכולה להגן על עצמה בכוחות עצמה".

הצהרות של נשיא המדינה, יצחק הרצוג עמיתו האמריקאי ג'ו ביידן בבית הנשיא 14 ביולי 2022. לשכת העיתונות הממשלתית
הרצוג וביידן/לשכת העיתונות הממשלתית

לאחר מכן נשיא ארצות הברית הגיע לבית הנשיא יצחק הרצוג, שם התקבל בטקס ממלכתי וקיבל מהרצוג את עיטור הנשיא. לאחר שחתם בספר האורחים הנשיאותי, קיים ביידן פגישה אישית עם הרצוג שנמשכה 35 דקות. בתווך הגיע לבית הנשיא גם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו שנפגש עם הנשיא ביידן, שהקצה 15 דקות לפגישה.

בשעות הערב, ביידן, הרצוג ולפיד צפו באצטדיון טדי במופע הפתיחה הרשמי של משחקי המכביה. השלושה חזו במשלחות הספורטאים והספורטאיות מרחבי העולם, כשהן נכנסות לאצטדיון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully