וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד לביידן: העבר מסר בשמנו לסעודים - ידנו מושטת לשלום

14.7.2022 / 20:22

בנאומו אמר ביידן כי "ארה"ב תוודא שישראל יכולה להגן על עצמה בכוחות עצמה" בהקשר לאיום האיראני, ובהתאם להצהרת ירושלים עליה גם חתם. בנוסף, שני המנהיגים הביעו אופטימיות בנוגע לנורמליזציה עם סעודיה. מוקדם יותר קיימו את פסגת I2U2 עם מנהיגי הודו ואיחוד האמירויות

בווידאו: הצהרות משותפות של לפיד וביידן/צילום: לע"מ

ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן חתמו היום (חמישי) על הצהרת ירושלים, בה התחייבו "להמשיך לדון באתגרים ובהזדמנויות ביחסי ישראל-פלסטינים". לאחר מכן, נשאו הצהרה משותפת, בה לפיד אמר כי ידיה של ישראל מושטת בפני ערב הסעודית ומדינות ערב. ביידן התחייב כי מדינתו "תוודא שישראל יכולה להגן על עצמה בכוחות עצמה".

לפיד פנה לביידן, שימריא מחר לערב הסעודית לפגישה עם מנהיגי המדינות השכנות. "אדוני הנשיא, אתה עתיד להיפגש עם מנהיגי סעודיה, קטאר, כווית, עומאן ועיראק. אני אשמח שתעביר להם מסר מאיתנו - ישראל מוכנה. היד שלנו מושטת לשלום. אנו מוכנים לחלוק את הטכנולוגיה והניסיון שלנו, מוכנים שאנשינו יפגשו וילמדו זה על זה, מוכנים שהמדענים והעסקים שלנו ישתפו פעולה".

עוד אמר לפיד כי ישראל שולחת "לכל עמי האזור, כולל הפלסטינים כמובן - מסר של שלום. ישראל רוצה בשלום ומאמינה בשלום. אנחנו לעולם לא נוותר על סנטימטר אחד מביטחוננו. יש לנו את החובה להיות זהירים בכל צעד, אבל לכל מדינה, לכל עם שרוצה בשלום ובנורמליזציה איתנו, אנחנו אומרים: "أهلا وسهلا, שלום, Welcome".

מפגש וירטואלי של ראש הממשלה, יאיר לפיד נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן לצד  נשיא הודו וראש ממשלת איחוד האמירויות I2U2. רויטרס
לפיד וביידן חותמים על הצהרת ירושלים, היום/רויטרס

לפיד הוסיף להתייחס לאיום האיראני. "דרך החיים שלנו היא האיום המרכזי עליהם", אמר. "היא הדבר שגורם למשטר האיראני לפתח את תכנית הגרעין שלו, לחיזבאללה לכוון את טיליו לעברנו, ולארגוני הטרור לשלוח מחבלים מתאבדים לכל קצוות תבל. הם רוצים להשמיד את המדינה היחידה שיש ליהודים בעולם. לעולם לא ניתן לזה לקרות. מילים לא יעצרו אותם אדוני הנשיא. דיפלומטיה לא תעצור אותם. הדבר היחיד שיעצור את איראן הוא אם היא תדע שהמשך פיתוח תכנית הגרעין שלה יגרום לכך שהעולם החופשי יפעיל את כוחו. הדרך היחידה לעצור אותה היא להניח על השולחן איום צבאי אמין".

ראש הממשלה פנה ישירות לביידן והזכיר כי פעמים רבות אמר כי "מדינות גדולות אינן מבלפות". "אני מסכים לגמרי", אמר. "זה לא צריך להיות בלוף, אלא הדבר האמיתי. האיראנים צריכים לדעת שאם הם ימשיכו לרמות את העולם, יהיה לזה מחיר כואב. מונחת לפנינו אלטרנטיבה, כאן במזרח התיכון. היא הולכת וגדלה - הולכת וצוברת כוח. אנחנו יוצרים ברית של מדינות מתונות, שמאמינות בשלום, שמאמינות שלילדינו מגיעה הזדמנות לחיות חיים טובים יותר.

בווידאו: ברק רביד מסכם את רצף הפגישות של ביידן ולפיד/צילום: ניב אהרונסון ולע"מ
בווידאו: ביידן ולפיד נפגשים בארבע עיניים לדון בנושאים מדיניים/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

בנאומו אמר ביידן כי "ארצות הברית תוודא שישראל יכולה להגן על עצמה בכוחות עצמה" וחזר על הצהרתו כי "דיפלומטיה היא הדרך הטובה ביותר למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני". עם זאת, הבהיר כי ארצות הברית מחכה לתגובה האיראנית להצעתה. "לא נחכה לנצח", הצהיר. באשר להמראתו הצפויה לערב הסעודית אמר: "אמסור להם מסר של שלום והזדמנות עבור האזור כולו". לדבריו, הוא "אופטימי" בנוגע לצעדי נורמליזציה בין סעודיה וישראל, והוסיף כי הוא "מקווה שבחודשים הקרובים יוסדר נושא הפטור מוויזה עבור ישראלים לארצות הברית".

מוקדם יותר לפיד אמר בפסגת I2U2 יחד עם נשיא איחוד האמירויות השייח' מוחמד בן זאיד וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי כי "העולם מסתכל על המפגש שלנו. הוא משדר שמשהו מיוחד קורה כאן. שיתוף פעולה כלכלי ואיזורי מסוג חדש, גמיש ומותאם יותר לבעיות עימן אנו מתמודדים. התוצאות המדיניות והכלכליות שייצאו מהמפגש הזה, ידגישו את המחויבות של כולנו לסוג חדש של שיתוף פעולה".

חתימות נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש ממשלת ישראל יאיר לפיד על הצהרת ירושלים. ללא, אתר רשמי
חתימותיהם של לפיד וביידן על הצהרת ירושלים, היום/אתר רשמי, ללא

לדבריו, "בשותפות הזו, כל מדינה וכל שותפה מביאה את החוזקות של עצמה, כך שהביחד גדול מסך חלקיו. זוהי רק ההתחלה. נקודת המוצא שלנו היתה שבעולם החדש בו אנחנו חיים, אנחנו צריכים לשפר את היכולת לשתף פעולה מהר, למקסם יתרונות יחסיים, לחבר נכון טכנולוגיה מתקדמת עם משאבי טבע. לחשוב במושגים חדשים על אנרגיה, ביטחון מזון וטכנולוגיית מים, הגנה וסחר".

לפיד הוסיף כי כל אחת מהמדינות מביאה לשולחן אתגרים שונים מאוד ויתרונות שונים מאוד, "אבל זה מה שהופך את הפוטנציאל שלנו לגדול יותר. במאה ה-21 האתגרים הם מקומיים, אבל הפתרונות הם גלובליים. הרביעיה הזו היא בעיני המודל הנכון. היתרונות שלנו ברורים זה לזה, וגם הצרכים שלנו. אנחנו יכולים לייצר גמישות מספקת ומנגנון שיכול להחליט מהר ולהחליט חכם. יחד עם זאת, אנחנו תמיד יכולים למצוא דרכים לייצר חיבורים אד-הוק עם מדינות נוספות שירצו לקדם איתנו פרויקטים".

מפגש וירטואלי של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש ממשלת ישראל עם נשיא הודו וראש ממשלת איחוד האמירויות. קונטקט, צילום מסך
בן זאיד, לפיד, ביידן ומודי בפסגת I2U2, היום/צילום מסך, קונטקט

מוקדם יותר נועדו ביידן ולפיד במלון וולדורף אסטוריה בירושלים. הפגישה החלה בארבע עיניים, ובהמשך התרחבה, כשגם הצוותים של לפיד וביידן הצטרפו. בין הנושאים עליהם דנו - תוכנית הגרעין האיראנית, המלחמה באוקראינה, הליכי הנורמליזציה עם סעודיה ועוד. "דיברנו על סעודיה, אנחנו מנסים לבנות קואליציה מתנוה יותר, כולנו זקוקים לה, דיברנו גם על האיום האיראני, וזאת על מנת להבטיח שלא תהיה איראן גרעינית - זה חשוב לעולם כולו", אמר לפיד בתום הפגישה.

פקיד ישראלי בכיר אמר לוואלה! כי שני הנושאים המרכזיים בהם דנו ראש הממשלה יאיר לפיד והנשיא ביידן היו איראן וסעודיה. לפיד אמר לנשיא ביידן במהלך הפגישה בארבע עיניים כי איראן מושכת זמן ולכן על ארה"ב לפעול להחזרת הסנקציות של מועצת הביטחון על איראן. לפיד שאל את ביידן עד מתי ארה"ב תמשיך בשיחות עם איראן. ביידן השיב כי בשלב זה ארה"ב רוצה פתרון דיפלומטי וחזרה להסכם אבל זה לא יהיה לנצח. הבכיר הישראלי ציין כי לפיד הדגיש בפני ביידן שכדי ללחוץ על איראן במו"מ יש במקביל להציב מולה איום צבאי אמין. ביידן ביקש מלפיד במהלך הפגישה המורחבת כי ישראל "לא תפתיע" את ארה"ב בנושא הפלסטיני במיוחד בהל הנוגע לבנייה בהתנחלויות בגדה המערבית ומזרח ירושלים.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנתב"ג 13 ביולי 2022. ראובן קסטרו, אתר רשמי
ביידן עם הרצוג ולפיד בנתב"ג, אתמול/אתר רשמי, ראובן קסטרו

ב-16:45 יגיע ביידן לבית הנשיא יצחק הרצוג, שם יזכה לקבלת פנים ממלכתית ויחתום בספר האורחים של בית הנשיא. מיד לאחר האירוע יקיימו הנשיאים מפגש אישי שצפוי להימשך 35 דקות.

ב-19:50 ישהו ביידן וראש הממשלה לפיד באיצטדיון טדי, שם יצפו במופע הפתיחה הרשמי של משחקי המכביה. הנשיא וראש הממשלה יחזו במשלחות הספורטאים והספורטאיות מרחבי העולם, כשהן נכנסות לאיצטדיון. בכך ייחתם יומו השני של הנשיא בישראל.

לו"ז נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, יום רביעי , 14 ביולי 2022. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
לו"ז ביקור ביידן/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!
לו"ז נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, יום רביעי , 14 ביולי 2022. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
לו"ז ביקור ביידן/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!

מחר, יום שישי, יקדיש ביידן את הביקור לרשות הפלסטינית. ב-10 בבוקר יגיע ביידן לביקור פרטי בבית החולים הפלסטיני אוגוסטה ויקטוריה במזרח ירושלים.

בשעה 11:00 ימשיך נשיא ארצות הברית לרמאללה, שם ייפגש עם יו"ר הרשות אבו מאזן במוקטעה. זמן קצר לפני נחיתת מטוס האייר פורס 1 האמריקנים הודיעו כי במהלך הביקור הם מתכוונים לעסוק במות העיתונאית הפלסטינית שירין אבו עאקלה, וכי ביידן לא צפוי להציג הצעה לחידוש המו"מ עם הפלסטינים. היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן אמר כי שר החוץ בלינקן שוחח בטלפון היום עם בני משפחתה של שירין אבו עאקלה והזמין אותם לפגישה בוושינגטון. עוד אמר סאליבן כי "אנחנו רוצים לפתוח מחדש את הקונסוליה בירושלים ונמשיך במגעים בעניין בימים הקרובים".

בסיום הפגישה עם אבו מאזן ימריא ביידן במסוק לנתב"ג, שם יתקיים ב-12:30 טקס פרידה מצומצם בהשתתפות ראש הממשלה לפיד והנשיא הרצוג. בסיום הטקס, ימריא מטוסו של הנשיא האמריקני, האייר פורס 1, לערב הסעודית.

ביקור ביידן ביד ושם 13 ביולי 2022. רויטרס
ביידן ביד ושם, אתמול/רויטרס

אמש התקבל ביידן בטקס חגיגי בו נשא דברים יחד עם ראש הממשלה לפיד והנשיא הרצוג. בטקס השתתפו שרי הממשלה, וכן ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט וראש האופוזיציה בנימין נתניהו. מטקס קבלת הפנים ביידן המשיך למתחם מערכות ההגנה הרב שכבתית של משרד הביטחון, שהוצב בנתב"ג לטובת הביקור. במתחם הוצגה לנשיא תצוגת אמצעים של מערך ההגנה הרב שכבתי הישראלי על ידי שר הביטחון בני גנץ. במסגרת זו, הוצגה לראשונה לנשיא האמריקני מערכת "מגן אור" באמצעות לייזר.

משם נסע ביידן ל"יד ושם", שם לקח חלק בטקס זיכרון באוהל יזכור ופגש שתי שורדות שואה, ד"ר גיטה סיקוביץ ורינה קווינט, איתן שוחח במשך מספר דקות. לביקור התלוו הרצוג, לפיד, גנץ, יו"ר יד ושם דני דיין, יו"ר מועצת יד ושם הרב ישראל מאיר לאו, שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן והשגרירה של ארה"ב למאבק באנטישמיות פרופ' דבורה ליפשטדט.

בשעות הערב המשיך הנשיא למלון המלך דוד בירושלים, בו הוא שוהה במהלך הביקור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully