וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם קבלת פנים חגיגית ושטיח אדום: נשיא ארה"ב ביידן נחת בישראל

עודכן לאחרונה: 13.7.2022 / 20:26

ביידן נחת בנתב"ג, שם נערך טקס חגיגי שפתח את הביקור שיימשך עד שישי. ביידן התקבל בטקס חגיגי: "הקשר עם ישראל רק מתחזק ככל שעוברות השנים, והוא חזק מאי פעם". לפיד: "נשוחח על הצורך ליצור מחדש קואליציה עולמית חזקה שתעצור את תכנית הגרעין האיראנית"

בווידאו: הכנות אחרונות וחזרה גנרלית לקבלת הפנים לנשיא ביידן בנתב"ג/צילום: ניב אהרונסון ודוברות משרד הביטחון

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נחת היום (רביעי) בישראל, והתקבל בטקס קבלת פנים חגיגי בנתב"ג בהשתתפות נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה יאיר לפיד וראש הממשלה החליפי נפתלי בנט. הטקס כלל דברי ברכה קצרים, שטיח אדום, דגלים ואת המנוני שתי המדינות. לאחר מכן המשיך ביידן בסיור במתחם מערכות ההגנה של משרד הביטחון, שהוצב במקום, ואז נסע לביקור ב"יד ושם".

הנשיא ביידן פתח את דבריו ואמר בטקס קבלת הפנים כי זהו "כבוד שוב לעמוד כאן לצד ידידים ולבקר במדינה היהודית העצמאית - ישראל. הנשיא ניקסון היה הנשיא האמריקני הראשון שביקר בישראל ב-1974. אני הייתי בביקור הראשון שלי כסנטור מדלוואר ב-1973, שבועות ספורים לפני שפרצה מלחמת יום הכיפורים, והייתה לי הזכות לבלות עם ראש הממשלה גולדה מאיר. לא אשכח איך ישבתי ליד אדון מימיני, ששמו היה יצחק רבין. אני נזכר בכך כעת ואני מבין שהיה לי הכבוד העצום להיות חלק מהההיסטוריה של המדינה הזאת. לא צריך להיות יהודי כדי להיות ציוני. למעשה, מאז הכרתי כל אחד ואחד מראשי הממשלה, וזה היה כבוד".

ביידן תיאר את הקשר החם והחזק שלו ושל מדינתו לישראל. "כעת בתור נשיא אני גאה לומר שמערכת היחסים שלנו עם מדינת ישראל עמוקה וחזקה יותר מאי פעם, ובביקור הזה אנו נחזק את הקשר שלנו עוד יותר. אנחנו נחזק את הקשר בין ישראל ואת המחויבות של ארה"ב לביטחון עם ישראל, ואנו נהיה שותפים לישראל במערכות ההגנה המתקדמות בעולם".

הנשיא הדגיש כי יש צורך ב"יותר שלום, יותר יציבות, יותר קשר, כל אלה קריטיים לכל עמי האזור. לכן אנו נדון במחויבות העמוקה שלי לפתרון שתי המדינות, למרות שאני לא רואה פתרון בטווח הקרוב. עם זאת, זו הדרך הטובה ביותר להבטיח שוויון, חופש, שגשוג ודמוקרטיה לישראלים ולפלסטינים".

ביידן סיכם כי "בימים הקרובים היחסים בין ישראל לארה"ב ימשיכו לכסות כל נושא שקשור לעתידנו המשותף. אנחנו מאחדים בערכינו המשותפים ובחזון המשותף שלנו ואני מחכה לזמן המשותף שנבלה יחד בימים הקרובים".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנתב"ג 13 ביולי 2022. ראובן קסטרו
"יותר שלום, יותר יציבות". ביידן בנתב"ג, היום/ראובן קסטרו

נשיא המדינה יצחק הרצוג פתח את הטקס הקצר ובירך את הנשיא ביידן בברכת "ברוך הבא לישראל, אחינו יוסף". הרצוג הוסיף כי "ביקור היסטורי זה משקף את השותפות העמוקה בין עמינו: שותפות הנובעת ממחויבותו המשותפת לדמקרטיה לצדק, לחרות, לסבלנות, לביטחון ולשלום". הרצוג כינה את ביידן "בן בית", והזכיר את ביקורו הראשון בישראל. "ביקורך הראשון, בשנת 1973, התקיים שבועות ספורים טרם פרצה מלחמה איומה. אך היום, רוחות השלום נושבות מצפון אפריקה, דרך הים התיכון, ועד למפרץ. ביקור זה, אדוני הנשיא, הינו מסע השלום שלך, מישראל לערב הסעודית, מארץ הקודש ועד לחג'אז".

אחריו נשא ראש הממשלה יאיר לפיד נאום בו כינה את ביקורו של ביידן "היסטורי, וגם ביקור מאד אישי". ראש הממשלה הדגיש את החיבור למקורות ואמר כי "המטוס שלך עבר לפני כמה דקות מעל המקום בו המלך שאול חיפש את אתונות אביו, מעל גגו של המלך דוד, ומעל עץ התמר שתחתיו ישבה דבורה הנביאה".

הוא פירט בעניין הנושאים המדיניים בהם יעסוק ביידן בביקורו ואמר: "בביקור שלך ננהל שיחות על סוגיות של ביטחון לאומי. נשוחח על בניית ארכיטקטורה ביטחונית וכלכלית חדשה עם עמי המזרח התיכון בעקבות הסכמי אברהם והישגי פסגת הנגב. נשוחח על הצורך ליצור מחדש קואליציה עולמית חזקה שתעצור את תכנית הגרעין האיראנית".

"‏‎לכל אלה יהיה עוד זמן. כרגע אנחנו פשוט שמחים לראות אותך אדוני הנשיא. השמחה הפשוטה והאמיתית שגורמת פגישה מחודשת עם חבר טוב".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנתב"ג 13 ביולי 2022. ראובן קסטרו
ביידן עם לפיד בנתב"ג, היום/ראובן קסטרו

לפיד לחש לנשיא ביידן בסיום טקס קבלת הפנים בנתב"ג: "אני לא יודע אם אתה זוכר אבל לפני שמונה שנים נפגשנו אצלך במשרד כשהיית סגן נשיא. אתה אמרת לי שאם היה לך את השיער שלי אתה היית נשיא ארה"ב ואני אמרתי לך שאם היה לי את הגובה שלך אני הייתי ראש ממשלת ישראל".

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו התיישב בספסל השמור לדרג א', בין שרי ממשלת לפיד-בנט, והתמקם בין יו"ר מרצ ניצו הורוביץ ליו"ר העבודה מירב מיכאלי.

הנשיא ביידן אף החליף כמה מילים עם ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט והחמיא לו על כך שפינה את כסא ראש הממשלה: "עשית דבר מדהים, הפגנת אומץ אמיתי".

בנוסף, בסביבת בנט אומרים כי הוא שאל לשלומו, ואמר לו שהם עשו ועוד יעשו דברים טובים יחד. בנט אמר לו שהוא חבר רצוי של מדינת ישראל.

נתניהו בספסלי השרים בעת החיתת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנתב"ג 13 ביולי 2022. מערכת וואלה!, אתר רשמי
נתניהו מתיישב בין מיכאלי להורוביץ, היום/אתר רשמי, מערכת וואלה!

במהלך הביקור, שצפוי להיות רצוף בפגישות, טקסים, ושינויים בלתי פוסקים בלוחות הזמנים, ביידן מתוכנן לערוך דיונים מדיניים, ולסייר באתרים חשובים בישראל ובשטחי הרשות הפלסטינית. הלו"ז הצפוף שיתרכז באזור ירושלים, תל אביב ורמאללה ילווה בשיבושי תנועה וחסימות מתמשכות בכבישי המרכז ואזור ירושלים.

זמן קצר לפני נחיתת מטוס האייר פורס 1 האמריקנים הודיעו כי במהלך הביקור הם מתכוונים לעסוק במות העיתונאית הפלסטינית שירין אבו עאקלה, כי ביידן לא צפוי להציג הצעה לחידוש המו"מ עם הפלסטינים. היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן אמר כי שר החוץ בלינקן שוחח בטלפון היום עם בני משפחתה של שירין אבו עאקלה והזמין אותם לפגישה בוושינגטון. עוד אמר סאליבן כי "אנחנו רוצים לפתוח מחדש את הקונסוליה בירושלים ונמשיך במגעים בעניין בימים הקרובים".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנתב"ג 13 ביולי 2022. ראובן קסטרו
שרי הממשלה ונתניהו בנתב"ג, היום/ראובן קסטרו
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנתב"ג 13 ביולי 2022. ראובן קסטרו
ביידן עם לפיד, הרצוג ובנט, היום/ראובן קסטרו
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנתב"ג 13 ביולי 2022. לשכת העיתונות הממשלתית
בנט מקבל את פניו של ביידן, היום/לשכת העיתונות הממשלתית

עוד אמר סליבאן כי אחד מהמסרים העיקריים בביקור הוא "שהיחסים בין ישראל לארצות הברית אינם לגבי מי יושב באיזה כסא בישראל או בוושינגטון, אלא לגבי היחסים בין שתי מדינות ושני עמים. למרות שישראל בתקופת בחירות הנשיא יכול לקיים שיחות עם מנהיגים ישראלים ועם הציבור בישראל בדיוק כפי שהיה עושה אם לא היו בחירות".

סליבאן המשיך ואמר כי לביידן לראש האופוזיציה יש היכרות ארוכה ויחסים חיוביים. "ישראל היא דמוקרטיה עם דעות שונות והוא רוצה להיפגש עם פוליטיקאים שונים. לנשיא ולנתניהו יש יחסים ארוכי שנים היו מאוד ישירים וכנים. זה לא יהיה שונה הפעם", ציין.

בעניין איראן אמר סלביאן כי "יש עסקה על השולחן לחזרה להסכם הגרעין. הניא מאמין שאיראן צריכה לקחת את העסקה. אבל אנחנו לא מחכים בכל הנוגע לאכיפה של הסנקציות. לישראל יש דעה אחרת אבל ארה"ב סבורה שדיפלומטיה היא הדרך הטובה ביותר להבטיח שלאיראן לעולם לא יהיה נשק גרעיני".

בווידאו: טל שלו מדווחת מנתב"ג לקראת נחיתת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן/צילום: יותם רונן, רויטרס, דוברות משטרת ישראל ודוברות משרד הביטחון, עיצוב גרפי: דורון שיינר ותומר פרלנדס, עריכה: ניר חן
בווידאו: ביידן מבקר ביד ושם ומשוחח עם ניצולות שואה/צילום: קונטקט
ביקור ביידן ביד ושם 13 ביולי 2022. רויטרס
ביקור ביידן ביד ושם 13 ביולי 2022/רויטרס

מטקס קבלת הפנים ביידן המשיך למתחם מערכות ההגנה הרב שכבתית של משרד הביטחון, שהוצב בנתב"ג לטובת הביקור. במתחם הוצג לנשיא תצוגת אמצעים של מערך ההגנה הרב שכבתי הישראלי על ידי שר הביטחון בני גנץ. במסגרת זו, תוצג לראשונה לנשיא האמריקני מערכת "מגן אור" באמצעות לייזר.

משם נסע ביידן ל"יד ושם", שם לקח חלק בטקס זיכרון באוהל יזכור ופגש שתי שורדות שואה, ד"ר גיטה סיקוביץ ורינה קווינט, איתן שוחח במשך מספר דקות. לביקור התלוו הרצוג, לפיד, גנץ, יו"ר יד ושם דני דיין, יו"ר מועצת יד ושם הרב ישראל מאיר לאו, שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן והשגרירה של ארה"ב למאבק באנטישמיות פרופ' דבורה ליפשטדט.

בשעות הערב המשיך הנשיא למלון המלך דוד בירושלים, בו ישהה במהלך הביקור.

לקראת הפגישה מחר עם הנשיא, לפיד ייפגש הערב עם שר החוץ האמריקני טוני בלינקן. במקביל תתקיים פגישת הכנה בין היועץ לביטחון לאומי איל חולתא למקבילו בבית הלבן ג'ייק סאליבן.

שר החוץ וראש הממשלה הנכנס, יאיר לפיד באוהל יזכור, יד ושם, 30 ביוני 2022. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
ביידן ב"יד ושם", היום/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון
ביקור ביידן ביד ושם 13 ביולי 2022. רויטרס
הקדשה שכתב ביידן בספר המבקרים ב"יד ושם"/רויטרס
לו"ז ביקור נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל. ללא, עיבוד תמונה
לו"ז ביקור נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל/עיבוד תמונה, ללא
מטוס הנשיא נוחת האייר פורס 1 נוחת בנתב"ג 13 ביולי 2022. ראובן קסטרו
מטוס האייר פורס 1 נוחת בנתב"ג, היום/ראובן קסטרו
לו"ז ביקור נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל. ללא, עיבוד תמונה
לו"ז ביקור נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל/עיבוד תמונה, ללא

מפת חסימות הכבישים היום

מפת חסימות הכבישים מחר

מפת חסימות הכבישים שישי

עיריית ירושלים השלימה את ההיערכות לביקורו של הנשיא, שיכלול שינויים בתנועת הרכבות, מערך האוטובוסים והסדרי חניה. בזמן הביקור ברחבי העיר ייתלו אלפי דגלי ארצות הברית, ישראל ועיריית ירושלים, ולצד זה חומות העיר העתיקה וגשר המיתרים יוארו בדגלי המדינות, כמו גם כיכרות מרכזיות בעיר.

באשר לשיבושי התנועה, המשטרה הודיעה כי כביש 1 ייסגר היום למשך כשלוש עד חמש שעות לקראת הביקור הנשיאותי. הכביש ייחסם כשעה לפני יציאת הפמלייה באופן הרמטי לשני הכיוונים ולרשות ציבור הנהגים יעמדו דרכים חלופיות. נכון לשעה זו הוחלט כי שאר הצירים שהיו צפויים להיחסם לא ייסגרו וכי יוצבו יותר מ-16 אלף שוטרים ברחבי הארץ.

מטוס הנשיא נוחת האייר פורס 1 נוחת בנתב"ג 13 ביולי 2022. ראובן קסטרו
מטוס האייר פורס 1 ברקע טקס קבלת הפנים, היום/ראובן קסטרו
מערכת כיפת ברזל שתוצג בנתב"ג לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן. מרק ישראל סלם, פול
מתחם חיל האוויר בנתב"ג לקראת ביקור ביידן/פול, מרק ישראל סלם
מרכז השליטה הארצי של אגף התנועה של המשטרה ביום נחיתת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, בית דגן, 13 ביולי 2022. אורי סלע
מרכז השליטה הארצי של אגף התנועה של המשטרה לקראת נחיתת ביידן, היום/אורי סלע

החל משעות הצהריים, תיסגר לתנועה הכניסה לעיר ירושלים מצומת גינות סחרוב ועד למוזיאון "יד ושם", דרך רחוב ויצמן ושדרות הרצל עד לצומת הולנד. לקראת סיום ביקורו במוזיאון, ייסגרו לתנועה הרחובות- צומת הולנד שד' הרצל, שמואל בייט בשני הכיוונים ותיחסם העליה מכביש בגין לבייט. כמו כן, ייסגר קטע כביש בזק-הרצוג, רחוב עזה, כיכר פריז, קרן היסוד ורחוב דוד המלך שיישאר סגור עד יום שישי בשעות הצהריים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully