וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן: ביקורי במזרח התיכון הוא סמל לקידום הנורמליזציה בין ישראל והעולם הערבי

עודכן לאחרונה: 10.7.2022 / 7:29

הנשיא האמריקני התייחס לביקורו הצפוי במזרח התיכון בטור שכתב ל"וושינגטון פוסט", בו הדגיש כי ארה"ב פועלת להעמיק את הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב. על איראן אמר: "תהיה מבודדת עד שתסכים לציית להסכם הגרעין המקורי"; עוד הזכיר את שיחתו של לפיד ואבו מאזן

בווידאו: ביידן: ארה"ב מוכנה להשתמש בכוח כדי להגן על טייוואן/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, הגדיר הלילה (ראשון) את ביקורו במזרח התיכון כ"סמל קטן להידוק היחסים והצעדים לנורמליזציה בין ישראל לעולם הערבי, שהממשל שלי פועל להרחיב". בטור שכתב לעיתון "וושינגטון פוסט", הוסיף כי בביקורו בג'דה השבוע "מנהיגים מכל האזור יתאספו ויכוונו לאפשרות של מזרח תיכון יציב ומחובר יותר, כשארצות הברית משחקת בכך תפקיד הכרחי".

בטור, התייחס גם למשא ומתן על החזרה להסכם הגרעין עם איראן וציין כי "טהרן תישאר מבודדת עד שהיא תחזור לקיים את תנאי ההסכם שנחתם ב-2015. עד אז, אנחנו נמשיך להפעיל לחץ דיפלומטי וכלכלי".

למרות התמיכה בהפעלת לחץ על איראן, ביידן ביקר בחריפות את קודמו בתפקיד, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, על הפרישה מהסכם הגרעין המקורי ב-2018. "טראמפ נטש את ההסכם בלי שום תוכנית לחלופה אפשרית", כתב ביידן. "לאחר שארצות הברית פרשה מההסכם, איראן העבירה חוק שמאיץ את תוכנית הגרעין שלה. הממשל האמריקני הקודם רצה לגנות את טהרן על הפעולה הזו במועצת הביטחון של האו"ם, אבל מצאנו עצמנו מבודדים".

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן עם חזרתו לבית הלבן 4 באפריל 2022. רויטרס
"טהרן תישאר מבודדת". ביידן/רויטרס

בנוסף, התייחס הנשיא האמריקני לביקורת על ביקורו בסעודיה ופגישתו המתוכננת עם יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, אותו ביקר בעבר בחריפות על הפרת זכויות אדם. הוא הבהיר, "המטרה שלי בביקור היא קידום שותפות אסטרטגית שמתבססת על אחריות ואינטרסים משותפים, תוך נאמנות לערכים אמריקניים מהותיים". עוד הוסיף כי "כי לשמור על ארצות הברית בטוחה וחזקה, אנחנו חייבים להיות בקשר עם מדינות שיעזרו לנו בכך, כמו סעודיה".

ביידן ינחת בישראל בערב יום רביעי, 13 ביולי, לביקור של כ-40 שעות. ב-15 ביולי הוא ימריא מישראל בטיסה ישירה לעיר ג'דה שבסעודיה שם יקיים פסגה עם תשעה מנהיגים ערבים.

חוץ מישראל וסעודיה, ביידן יבקר גם ברשות הפלסטינית - בשישי בבוקר יבקר בבית החולים הפלסטיני אוגוסטה ויקטוריה, ולאחר מכן יגיע גם לבית לחם, ובהמשך גם לפגישה עם יו"ר הרשות, אבו מאזן. ביידן ציין כי בתקופת כהונתו, "בנינו מחדש את הקשרים בין ארצות הברית לפלסטינים. בעזרת הקונגרס, השבנו כחצי מיליארד דולר מכספי הסיוע לפלסטינים, וזאת בזמן שאישרנו את חבילת הסיוע הכי גדולה לישראל אי פעם - בגובה של יותר מארבעה מיליארד דולר". כמו כן, ביידן הדגיש כי "עמדותיי בנוגע לזכויות אדם וחירויות בסיסיות יהיו על הפרק גם בביקור הקרוב שלי בישראל ובגדה המערבית".

הנשיא האמריקני התייחס גם לשיחה בין ראש הממשלה יאיר לפיד לבין הנשיא הפלסטיני אבו מאזן, והזכיר כי "זו השיחה הראשונה בין ראש ממשלה ישראלי לאבו מאזן בחמש השנים האחרונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully