וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמי ביטחון על מינוי הרמטכ"ל: "לא לממלא מקום בעת הזו"; ח"כ קיש: "אם היועמ"שית תאשר, נדיח אותה"

עודכן לאחרונה: 3.7.2022 / 21:45

מערכת הביטחון העבירה ליועמ"ש חוות דעת לפיה יש לאפשר את המשך תהליך מינוי הרמטכ"ל גם במהלך הבחירות. בעקבות ההמלצה איים ח"כ הליכוד קיש על בהרב מיארה, כי אם תסכים גם היא להליך, היא תוחלף. ח"כים רבים ביקרו את דבריו, וח"כ קריב מהעבודה אף הגיש נגדו תלונה במשטרה

בווידאו: טקס כניסה לתפקיד של היועמ"שית החדשה עו"ד גלי בהרב-מיארה/צילום: לע"מ

יועמ"ש מערכת הביטחון העביר היום (ראשון) ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, חוות דעת מקצועית לפיה ניתן לאפשר את המשך תהליך מינוי הרמטכ"ל גם בתקופת הבחירות. לחוות הדעת המשפטית צורפו סקירות מסווגות של צה"ל ומערכת הביטחון על האתגרים הביטחוניים והמדיניים הניצבים בפני ישראל.

בעקבות המלצת מערכת הביטחון, לאפשר את המשך תהליך מינוי הרמטכ"ל, איים ח"כ הליכוד יואב קיש על היועמ"ש, כי אם תסכים גם היא להליך, היא תוחלף. בציוץ בטוויטר כתב הח"כ כי "אם היועמ"שית תאשר מינוי רמטכ"ל לממשלת מעבר - המשמעות הישירה תהיה דווקא כלפיה ולמעמדה. רק יועמ"שית 'מטעם' תאפשר זאת ולכן במידה ותפעל כך היא תוחלף מידית כשנחזור לשלטון".

את הפוסט ביקרו חברי כנסת רבים, בהם שר המשפטים גדעון סער, שאמר עליו "גנגסטריזם". ח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו כתב בטוויטר: "יואב, תפסיק לאיים על היועמ"שית! זאת בדיוק הסיבה למה אתם לא צריכים לחזור לשלטון". יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי מתח גם הוא ביקורת, וקרא לקיש לחזור בו מדבריו. "חמור ביותר שחבר כנסת מאיים בצורה ישירה כזאת על היועצת המשפטית לממשלה. זהו מצב בלתי נסבל שאסור להשלים עימו בדמוקרטיה", אמר.

בעקבות הפוסט הגיש ח"כ הרב גלעד קריב מהעבודה תלונה במשטרה נגד קיש בגין סחיטה באיומים. "המטרה בהגשת התלונה היא להעביר מסר ברור שישנם קווים אדומים שאסור לחצות אותם גם במסגרת מערכת בחירות", מסר קריב. "המהירות שבה ח"כ בכיר בסיעת הליכוד מגיע לאיומים מפורשים על עובדת ציבור בכירה היא דבר בלתי נסבל שאסור לעבור עליו בשתיקה. אין מדובר בהבעת עמדה או בביקורת נוקבת, אלא באיום מפורש שנועד להרתיע עובדת ציבור מקבלת החלטה אליה היא נדרשת מכוח תפקידה".

מאוחר יותר ניסה ח"כ קיש להבהיר הציוץ שפירסם. "‏לא מדובר באיום, זו לא דרכי", אמר. "התייחסתי לכך שתפקיד היועמ"ש הוא תפקיד מקצועי. החלטת יועמ"ש על מינוי בכיר לממשלת מעבר מנוגדת להחלטות בג"צ ולמעשה משמעותה החלטה פוליטית".

בשיחות סגורות אמר קיש כי "לצערי, דבריי לא הובנו כהלכה, לא הייתה לי כל כוונה לאיים - לא על היועמ"שית ולא בכלל. זו לא דרכי ולכן כתבתי מחדש את הדברים פומבית". יחד עם זאת קיש הוסיף כי "לא ראוי להעביר מינויים מהסוג הזה בממשלת מעבר ואני אעמוד על כך ואפעל בכל כוחי כדי שלא יבוצעו כאן מחטפים פוליטיים בממשלת מעבר. נא לחזור לפרופורציה".

עוד בוואלה!

הקרב על מינוי הרמטכ"ל: גנץ יפנה ליועמ"ש כדי להמשיך בהליך המינוי

לכתבה המלאה

במשרד הביטחון נזהרים מאוד שלא להכעיס את היועצת המשפטית לממשלה, ומעדיפים לשמור על עמימות סביב המסמך והסקירה הביטחונית. אך בשבוע החולף הבהירו מספר גורמי ביטחון כי נוכח האתגרים הביטחוניים בכלל הזירות הנפיצות והרגישות הקרובות - גבול רצועת עזה, יו"ש, סוריה ולבנון - והזירות הרחוקות - עיראק, תימן ואיראן ומדינות נוספות - נדרש להימנע עד כמה שניתן ממינוי של ממלא מקום לתפקיד הרמטכ"ל.

הגורמים הביטחוניים הדגישו כי צה"ל עומד בפני תכנון רב שנתי חדש, שלשם יישומו נדרש לקיים תהליך סדור שיחייב את המטה הכללי לשנים הבאות. לכן, רק רמטכ"ל מכהן שנבחר בהתאם לתהליך מסודר יכול להרכיבו ולהביאו לאישור, ובהתאם להטמיע וליישם אותו בצבא.

גלי בהרב מיארה בטקס הפרישה של שופט בית המשפט העליון, השופט ג'ורג' קרא, 29 במאי 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
"תוחלף מידית" אם תתיר את תהליך המינוי. בהרב מיארה/פלאש 90, יונתן זינדל

הלחץ שמפעיל שר הביטחון בני גנץ על היועצת המשפטית לממשלה מעלה תהיות מדוע לא ניתן להאריך את כהונתו של הרמטכ"ל המכהן אביב כוכבי - שבינו לבין גנץ קיימת מתיחות על רקע מגוון נושאים. מנגד טענו גורמי ביטחון נוספים כי הארכת כהונתו של כוכבי תגדיר אותו כ"ברווז צולע".

גנץ התכוון לפגוש בנושא את יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, ולהשיג את הסכמתו לתהליך, אך בליכוד דחו את ההצעה על הסף והתנגדו בתוקף לקיום ההליך עד לתום הבחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully