וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש בהרב-מיארה על בחירת הרמטכ"ל בזמן בחירות: "להימנע ממינויי בכירים אלא אם קיים צורך חיוני"

עודכן לאחרונה: 22.6.2022 / 10:30

בהרב מיארה פרסמה את ההבהרה ברקע המחלוקת בין שר הביטחון, המקדם את המינוי, לראשי מפלגות האופוזיציה. לצד זאת, היועמ"ש העבירה אחריות למשרד הביטחון וביקש לבחון משפטית בדחיפות את מינוי הרמטכ"ל. גנץ: "אתייעץ עם כל הגורמים הרלוונטיים כולל רה"מ לשעבר נתניהו"

בווידאו: גנץ מתייחס למינוי הרמטכ"ל הבא/וידאו: סטרימינג

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה אמרה היום (רביעי) כי יש להימנע ממינוי תפקידים בכירים במערכת הציבורית בזמן בחירות, אלא אם מדובר בצורך חיוני. בהרב מיהרה פרסמה את ההבהרה ברקע המחלוקת בין שר הביטחון בני גנץ, המקדם את המינוי, לראשי מפלגות האופוזיציה.

"ככלל, בתקופת בחירות יש להימנע ממינויים בכירים שאינם במסגרת הליך תחרותי, אלא אם קיים צורך חיוני באיוש מיידי של המשרה באופן קבוע, ולא ניתן למצוא לכך פתרון סביר והולם אחר בנסיבות העניין", נכתב בהודעת משרד המשפטים שפרסמה את הבהרתה של היועמ"ש. "זאת, בהתאם לאמות המידה המפורטות בהנחיות היועמ"ש הקבועות בנושא זה ובעמדות עקרוניות כפי שגובשו אגב פיזור הכנסת בעבר".

לצד זאת, הובהר כי היועץ המשפטי למערכת הביטחון התבקש לקיים בדחיפות בחינה פרטנית של האפשרות למנות רמטכ"ל בתקופת בחירות, תוך התייחסות לחיוניות בקידום הליך המינוי בעת הזו. "לאחר קבלת עמדתו, הדברים ישובו וייבחנו על ידי היועצת המשפטית לממשלה", נכתב.

גלי בהרב מיארה בטקס הפרישה של שופט בית המשפט העליון, השופט ג'ורג' קרא, 29 במאי 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
בהרב מיארה/פלאש 90, יונתן זינדל

הבוקר התייחס גנץ לנושא ואמר כי הוא יתעייץ עם ראש האופוזיציה על המינוי. "בניגוד למה שחושבים, אני לא רוצה לנהל מירוץ נגד הזמן במינוי ואני מתכוון לנהל אותו באופן מסודר, ביחד עם הגורמים המשפטיים", אמר. עוד הוא ציין כי "אני מתכוון להתייעץ עם כל הגורמים הרלוונטיים כולל רה"מ לשעבר בנימין נתניהו".

הוא אמר את הדברים בנאום שנשא בכנס אלי הורוביץ לחברה וכלכלה והוסיף: "אני קורא לנתניהו ולכל שאר הגורמים, אל תנסו לחבל במינוי הרמטכ"ל הבא כי זו תהיה פגיעה בבטחון ישראל. אני לא מתכוון להתייחס לשמות אך למדינת ישראל יהיה רמטכ"ל מצוין".

בשבועות האחרונים החל גנץ בתהליך למינוי הרמטכ"ל החדש, אותו הוא שואף לקצר כדי להביא להשלמתו בהקדם. במוצאי שבת קיים פגישה ראשונה עם המועמד הראשון, האלוף אייל זמיר, ואתמול נפגש עם המועמד האלוף יואל סטריק ובהמשך צפוי להיפגש עם המועמד האלוף הרצי הלוי.

ואולם, לאחר הודעתם של ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד על פיזור הכנסת, פנו ראשי המפלגות בבלוק הימין ליועצת המשפטית לממשלה בדרישה לעצור מיד מחטפים ומינויים בתקופת ממשלת המעבר. במכתב ששלחו ליועמ"שית הם כתבו כי "הכיוונים שבכוונת הממשלה לבצע מונעים משיקולים זרים".

עוד בוואלה!

האופוזיציה וגנץ ראש בראש: כיצד יוכרע מינוי הרמטכ"ל?

לכתבה המלאה
שר הביטחון בני גנץ וראש הממשלה בנימין נתניהו בקריה, 21 במאי 2021. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
גנץ ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

רצף מערכות הבחירות בישראל בשנים האחרונות, וממשלת המעבר שפעלה במשך במשך שנה רצופה אתגרה את שאלת מינויי הבכירים בתקופות הביניים, והיועמ"ש אביחי מנדלבליט פרסם בינואר 2021 הנחיות בנוגע למינויים בתקופת בחירות, בהן הוא קבע כי מינויים למשרות בכירות, הדורשות ועדת איתור במעורבות שר, מעוררים קושי. ככל שניתן להאריך את הכהונה או למצוא ממלא מקום: כך עדיף. כמו כן, ככל שכבר החל בתהליך האיתור, במצבים מסויימים ניתן יהיה להמשיך בו במצבים מסויימים ככל שמדובר במינויים שהם מקצועיים וללא מעורבות הדרג הפוליטי, ניתן במקרים מסוימים לקיימם, אך כל מקרה ונסיבותיו.

בכל הנוגע למינויי בכירים, החוק לא קובע מגבלות על מינויים בתקופת ממשלת המעבר, ומבקש להבטיח את עבודת הממשלה. ההגבלות גובשו לאורך השנים בפסיקות בג"ץ ובהנחיית היועמ"ש, שביקשו למנוע את כבילת ידי הממשלה הבאה.

בג"ץ נמנע להתערב בעבודת ממשלת המעבר, ודחה עתירה של פרופסור הלל וייס שעתר נגד ראש הממשלה אהוד ברק, שניהל משא ומתן עם הפלסטינים לאחר התפטרותו מראשות הממשלה, ודחה עתירה דומה של לימור לבנת נגד אריאל שרון. בפסק דין של השופט ברק הוא הדגיש כי כל הסכם מדיני יובא לאישור הכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully