וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מערכת טילי ברק עמדה באתגר הראשון שלה. האם היא תתמודד מול האיום האמיתי?

עודכן לאחרונה: 3.7.2022 / 6:12

המערכת יירטה לראשונה כלי טיס לא מאוישים של חיזבאללה, שעשו דרכם לאסדת הגז "כריש". גורמים בצה"ל הבהירו שכלי הטיס הם מטרה קלה ליירוט ביחס לאיום הקריטי שניצב מולה - טיל "יאחונט" המתקדם, שלפי ההערכות נמצא גם בידי חיזבאללה

יירוט המל"טים של חיזבאללה על ידי צה"ל, 2 ביולי 2022/דובר צה"ל

מערכת טילי ברק יירטה אתמול (שבת) לראשונה כלי טיס לא מאוישים של חיזבאללה, שעשו דרכם לאסדת הגז "כריש". בחיל הים הגדירו את הפעולה כהצלחה, אך גורמים בצה"ל הבהירו שכלי הטיס הם מטרה קלה ליירוט בשל איטיות הטיסה שלהם, וכי האיום הקריטי שעליו להתמודד איתו הוא טיל "יאחונט" המתקדם, שלפי ההערכות נמצא גם בידי חיזבאללה.

המערכת היא פרי פיתוח ישראלי בשיתוף עם משרד ההגנה ההודי, שמותקנת על ספינות הטילים סער 5 של חיל הים ובעתיד תותקן גם על כל ספינות המגן סער 6 עם שני סוגי טילים, לטווח ארוך (כ-150 ק"מ) ואחד לטווח קצר (כ-75 ק"מ). היא מוגדרת מערכת הגנה אקטיבית מפני איומים שונים, בהם כלי טיס לא מאוישים, מטוסים וכלי שיט. האיום הגדול שניצב מולה הוא טילי שיוט, ובראשם טיל "יאחונט", שנמצא בארסנל הצבא הסורי, טס במהירות עצומה ולא מאפשר למפעילי המערכת זמן לקבלת החלטות.

שני ניסויי יירוט מוצלחים למערכת ברק 8 של התעשייה האווירית מספינת חיל הים ההודי- קו חכם לכתבים בשעה 08:45. התעשייה האווירית,
תעמוד באתגר האמיתי? מערכת טילי ברק/התעשייה האווירית

למערכת יש מכ"ם מתקדם ורב תכליתי לזיהוי איומים מגוונים בטווחים גדולים בשם "אדיר", תוצרת חברת "אלתא". המכ"ם הדיגיטלי משלב כמה טכנולוגיות, שמאפשרות לו לזהות במקביל מגוון רחב של מטרות שטסות בגובה נמוך מעל הים, המהוות אתגר לכל מערכת זיהוי ומעקב. כך גם ביירוט כלי הטיס היום, שטסו בגובה נמוך מאוד ביחס למתווה הטיסה הרגיל שלהם.

בשנת 2015 הסתיים בהצלחה ניסוי יירוט מבצעי ראשון למערכת הימית, הנפרדת מתצורתה היבשתית. במהלך הניסוי, המערכת זיהתה כלי טיס לא מאויש ויירטה אותו מספינת הטילים אח"י להב. בשנים שלאחר מכן בוצעו שלל ניסויים בישראל ובהודו, שהכתירו את המערכת כמבצעית בשלל תרחישים. בחודש מרץ השנה דיווח משרד הביטחון על השלמת סדרת ניסויים נוספת בהצלחה של מערכת ברק גרסת ER, במהלכן זיהו מטרות ויירטו אותן בטווח של 150 ק"מ.

אסדת כריש הצפה של חברת אנרג'יאן. באדיבות חברת אנרג'יאן, אתר רשמי
אסדת הגז "כריש"/אתר רשמי, באדיבות חברת אנרג'יאן

כלי הטיס העוינים הגיעו סמוך לשעה 15:00 מכיוון לבנון, מעל הים התיכון, לעבר האסדה, ויורטו על ידי מטוסי קרב וספינת טילים. הם לא טסו במבנה מסודר ולכן קיימת הערכה שהם ניסו להערים על מערכות הגילוי של צה"ל. הם היוו אתגר למערכות הגילוי, אבל זוהו מבעוד מועד.

מתחקור ראשוני עולה כי בשל העובדה שלא היו פיצוצי משנה מהיירוט, כלי הטיס לא היו חמושים ולא היוו איום לאסדת הגז. בצה"ל הבהירו כי על אף שאסדת כריש עדיין לא מפיקה גז, הם מגדירים את האירוע כניסיון לפגוע ביציבות וללחוץ על המשא ומתן על הגבול הימי, שמנוהל על ידי הדרג המדיני. ככל הנראה, כלי הטיס הלא מאוישים הופעלו לטובת פרובוקציה ולאיסוף מודיעין על אסדת הגז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully