וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל יירט 3 כלי טיס של חיזבאללה שעשו דרכם לאסדת הגז

עודכן לאחרונה: 2.7.2022 / 22:04

כלי הטיס הגיעו סמוך לשעה 15:00 מכיוון לבנון, מעל הים התיכון, לעבר אסדת כריש, ויורטו על ידי מטוסי קרב וספינת טילים, שלראשונה השתמשה בטיל ברק. כלי הטיס לא היו חמושים ולא היוו איום לאסדת הגז, אך לפי צה"ל מדובר בניסיון לפגוע ביציבות ובמשא ומתן על הגבול הימי

בווידאו: צה"ל יירט 3 מל"טים של חיזבאללה שעשו דרכם לעבר אסדת הגז/דובר צה"ל

צה"ל יירט היום (שבת) שלושה כלי טיס לא מאוישים של חיזבאללה, שעשו את דרכם לעבר אסדת הגז כריש, בשטח המים הכלכליים של ישראל. כלי הטיס העוינים הגיעו סמוך לשעה 15:00 מכיוון לבנון, מעל הים התיכון, לעבר האסדה, ויורטו על ידי מטוסי קרב וספינת טילים. לראשונה, ספינות חיל הים השתתפו ביירוט, שבצה"ל מגדירים כהצלחה, באמצעות שיגור טיל ברק.

מתחקור ראשוני עולה כי בשל העובדה שלא היו פיצוצי משנה מהיירוט, כלי הטיס לא היו חמושים ולא היוו איום לאסדת הגז. בצה"ל הבהירו כי על אף שאסדת כריש עדיין לא מפיקה גז, הם מגדירים את האירוע כניסיון לפגוע ביציבות וללחוץ על המשא ומתן על הגבול הימי, שמנוהל על ידי הדרג המדיני. ככל הנראה, כלי הטיס הלא מאוישים הופעלו לטובת פרובוקציה ולאיסוף מודיעין על אסדת הגז.

יירוט המל"טים של חיזבאללה על ידי צה"ל, 2 ביולי 2022/דובר צה"ל

המל"טים טסו בגובה נמוך מאוד ביחס למתווה הטיסה הרגיל שלהם והיוו אתגר למערכות הגילוי, אבל זוהו מבעוד מועד. הם לא טסו במבנה מסודר ולכן קיימת הערכה שהם ניסו להערים על מערכות הגילוי של צה"ל.

כעת, השאלה במערכת הביטחון היא האם חיזבאללה מתכוון להסלים את הפעילות במרחב או רק להשפיע נקודתית על המו"מ. חיל הים יתגבר את כוחותיו במרחב ויעלה את רמת הכוננות עד להודעה חדשה.

אסדת כריש הצפה של חברת אנרג'יאן. באדיבות חברת אנרג'יאן, אתר רשמי
אסדת הגז "כריש"/אתר רשמי, באדיבות חברת אנרג'יאן

ארגון חיזבאללה אישר את הדברים ואמר כי שיגר שלושה מל"טים לעבר אזור הסכסוך הימי עם ישראל. לפי ההודעה, המל"טים היו במשימת מודיעין. עוד הוסיף הארגון כי "המסר הועבר".

שר הביטחון בני גנץ ערך חיתוך מצב בהשתתפות הרמטכ"ל, ראש אמ"ן, ראש אמ"ץ, מפקד חיל הים, מפקד חיל האוויר וראש האגף הביטחוני מדיני במשרד הביטחון, ובתומה מסר כי "מדינת ישראל ערוכה להגן על תשתיותיה מול כל איום".

הוא תקף את חיזבאללה וטען כי הוא "מחבל ביכולת של מדינת לבנון להגיע להסכם על הגבול הימי שהוא חיוני לכלכלת לבנון ולאזרחיה, על אף כוונותיה של ישראל להתקדם במשא ומתן לפתרון הסוגיה. ישראל תמשיך להגן על נכסיה, ורואה לעצמה את החובה והזכות לפעול ולהגיב מול כל ניסיון לפגוע בה".

מחברת אנרג'יאן, המפעילה את מאגר הגז הטבעי כריש, נמסר כי האסדה בטוחה וכי שגרת העבודה עליה לא הופרעה. "החברה מביעה כתמיד אמון מלא במדינת ישראל ובמערכת הביטחון", נאמר בהודעה.

שני ניסויי יירוט מוצלחים למערכת ברק 8 של התעשייה האווירית מספינת חיל הים ההודי- קו חכם לכתבים בשעה 08:45. התעשייה האווירית,
שימוש ראשון. טיל ברק/התעשייה האווירית

בתחילת חודש יוני הגיעה ספינה ראשונה שמטרתה להקים את אסדת כריש, כ-80 ק"מ מחופי חיפה, היכן שלבנון טוענת כי מדובר במים הכלכליים שלה. נשיא לבנון, מישל עאון, איים כי הגעתה של אסדת כריש היא "מעשה מסוכן ביותר באזור שנוי במחלוקת". ארגון חיזבאללה התריע כי ינקוט בפעולה "כולל שימוש בכוח" נגד פעילויות הגז של ישראל בשטח הימי שנתון במחלוקת, כך אמר סגן מנהיג חיזבאללה לרויטרס.

בכיר ישראלי תקף בתשובה את לבנון ואמר כי מאגר כריש נמצא באופן מוחלט בתוך המים הכלכליים של ישראל שזכו להכרה מהאו"ם. "השקרים של לבנון שפתאום טוענת שמדובר בשטח שבמחלוקת יכולים להיות מופרכים באמצעות האו"ם והם סותרים את העמדות שלבנון עצמה הציגה בעבר", אמר.

ביירות מקווה להגיע להסכמה שתסייע לה להשתמש בעתודות הגז יקרות הערך כדי להקל על המשבר הכלכלי העמוק במדינה. המשא ומתן, שהחל ב-2020, הפסיק לאחר החלטה של ממשלת לבנון ולפי הערכות בישראל בהתאם ללחץ שהפעילו חיזבאללה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully