וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל מתכונן לתגובת חיזבאללה על פעילות אסדת "כריש": "נערכים לפרובוקציות"

עודכן לאחרונה: 10.6.2022 / 12:12

צה"ל נערך למגוון תרחישים ביטחוניים לאחר הפעלת האסדה במרחב השנוי במחלוקת, אך חלק טוענים שהכוננות אינה מספקת: "צה"ל לא העמיד מספיק כוחות מסביב לאסדה, האירוע מצריך מחשבה צבאית ודיפלומטית". גורמים צבאיים התריעו מתקיפת מל"ט, פיגוע ואף שיגור טילים לעבר האסדה

בווידאו: התרגיל הימי הבינלאומי IMX בו נטלה חלק זרוע הים של צה"ל/צילום: דו"צ

חיזבאללה הבהיר כי הוא לא מתכוון לשתוק על הפעלת אסדת "כריש" בשטח המחלוקת עם לבנון, ובצה"ל נערכים לתגובה ומעלים כוננות במרחב הפעילות. גורמי צבא המעורים בתוכנית האבטחה של צה"ל במרחב האסדה התריעו כי חיזבאללה מתכוון למחות נגד ההחלטה הישראלית להתחיל בקידוח הגז במקום. "הוא לא ילך רחוק על ההתחלה", הסבירו. "אנחנו נערכים לפרובוקציות".

הגורמים המשיכו ותיארו את התרחישים השונים, שצה"ל נערך להתמודד עמם. "מירי נשק קל באוויר כדי להפחיד, התקרבות של כלי שיט באופן מאיים ועד ניסיון לחבל בפעילות", פירטו. לשם כך, הקצה צה"ל כוח לאיסוף מודיעין ממוקד, תגבר כלי טיס לא מאוישים במרחב וכלי ביטחון שוטף סביב מרחב "כריש", כדי להתריע על התרחשות בשטח ולסכל אותה או להגיב במהירות.

לוחמי שייטת 13 משתלטים על אסדת גז. דובר צה"ל
"אירוע מסובך ומורכב". אסדת גז/דובר צה"ל

על אף הכוננות הנרחבת, בתוך צה"ל החלו להישמע ביקורות על מידת היקף היערכות חיל הים לתרחישים הביטחוניים האפשריים. "מבלי להיכנס לפרטי תוכנית האבטחה של האסדה, צה"ל לא העמיד מספיק כוחות מסביב לאסדה, שהפכה ברגע אחד לנכס אסטרטגי ישראלי במרחק של 80 ק"מ מחופי חיפה", טען גורם צבאי. "זה אירוע מורכב ומסובך מאוד, שמצריך מחשבה צבאית ודיפלומטית".

הוא מפציר בצה"ל להיערך לתרחישי קיצון ממל"ט תוקף, ניסיון פגיעה ישירה באמצעות חוליית מחבלים ועד לפגיעה באמצעות טיל. "המרחק של האסדה מחופי ישראל מקשה מאוד על המשימה", הסביר, "האירוע מחייב אבטחה של יציאת כלי שיט מישראל וטיסת מסוקים שנוחתים על האסדה".

חיילי חיזבאללה אוחזים בדגלי הארגון לציון יום ההתנגדות בכפר כילה בדרום לבנון 25 במאי 2021. רויטרס
"לא ילכו רחוק על ההתחלה". חיילי חיזבאללה/רויטרס

בשלב זה, פועלות במרחב האבטחה הימי ספינת טילים לסירוגין וספינות מסוג דבורה. ספינות המגן (סער 6), שנועדו להגן על מרחב המים הכלכליים של מדינת ישראל, עוד לא מבצעיות באופן מלא כמתוכנן ועוד נדרש להתקין עליהן מערכות מגוונות.

בוואלה! פנו לדובר צה"ל בנושא הביקורת נגד היקף האבטחה של צה"ל סביב אסדת כריש, אך הוא הפנה למשרד האנרגיה. האחרונים הפנו בחזרה לדובר צה"ל, שלא מסר תגובה.

שר הביטחון בני גנץ המתין חמישה ימים עד לפרסום הצהרה משותפת עם שר החוץ יאיר לפיד ושרת האנרגיה קארין אלהרר. "אסדת כריש היא נכס אסטרטגי של מדינת ישראל", מסרו. באותה הודעה נמסרה התייחסות לאיומים מלבנון ביניהם של בכירי חיזבאללה תוך ניסיון להרגיע את האווירה, "האסדה לא תשאב גז משטח המחלוקת. מדינת ישראל רואה חשיבות עליונה בשמירה על נכסיה האסטרטגים, וערוכה להגן עליהם ועל ביטחון התשתיות שלה. כל זאת בהתאם לזכויותיה".

זרוע הים נטלה לראשונה חלק בתרגיל הימי הבינלאומי הגדול בעולם ה- IMX
(International Maritime Exercise).
התרגיל התקיים במרחב הים האדום ובמרחב הימי של בחריין שבמפרץ, בהובלת הצי החמישי האמריקאי ובהשתתפות כ-60 ציים וארגונים בינלאומיים.. דובר צה"ל
"האירוע מחייב אבטחה של יציאת כלי שיט מישראל". ספינות חיל הים/דובר צה"ל

בתחילת השבוע הגיעה ספינה ראשונה שמטרתה להקים את אסדת כריש, כ-80 ק"מ מחופי חיפה, היכן שלבנון טוענת כי מדובר במים הכלכליים שלה. נשיא לבנון, מישל עאון, איים כי הגעתה של אסדת כריש היא "מעשה מסוכן ביותר באזור שנוי במחלוקת". בכיר ישראלי תקף בתשובה את לבנון ואמר כי מאגר כריש נמצא באופן מוחלט בתוך המים הכלכליים של ישראל שזכו להכרה מהאו"ם. "השקרים של לבנון שפתאום טוענת שמדובר בשטח שבמחלוקת יכולים להיות מופרכים באמצעות האו"ם והם סותרים את העמדות שלבנון עצמה הציגה בעבר", אמר. "השקרים והאיומים כלפי ישראל הם ניסיון של ממשלת לבנון להסיט את תשומת הלב של העם הלבנוני מהשחיתות ומהעובדה שהם חדלי אישים".

ארגון חיזבאללה התריע כי ינקוט בפעולה "כולל שימוש בכוח" נגד פעילויות הגז של ישראל בשטח הימי שנתון במחלוקת, ברגע שממשלת לבנון תגבש מדיניות ברורה בסוגייה, כך אמר סגן מנהיג חיזבאללה לרויטרס. לבנון הודיעה כי תזמין את המתווך האמריקני לביירות כדי לחדש את המשא ומתן הישיר עם ישראל לגבי הגבולות הימיים הנתונים במחלוקת. ביירות מקווה להגיע להסכמה שתסייע לה להשתמש בעתודות הגז יקרות הערך כדי להקל על המשבר הכלכלי העמוק במדינה. המשא ומתן, שהחל ב-2020, הפסיק לאחר החלטה של ממשלת לבנון ולפי הערכות בישראל בהתאם ללחץ שהפעילו חיזבאללה.


במשרד האנרגיה מסרו כי מדובר באירוע אנרגיה-כלכלי וכי הם אינם מגיבים על אבטחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully