וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הח"כים נקראו להתייצב במליאה לקראת ההצבעה על פיזור הכנסת

עודכן לאחרונה: 29.6.2022 / 22:42

יו"ר ישראל ביתנו ביקש להעביר את חוק המטרו בקריאה שנייה ושלישית לפני חוק פיזור הכנסת, שצריך לאשרו לפני מחר בחצות כדי שתקנות יו"ש יוארכו. לפיד: "ביני ובין ליברמן אי אפשר לסכסך". על אף המחאה, חוק מימון המפלגות עבר - והמימון יוגדל ב-180 אלף שקל לכל ח"כ

בווידאו: אושר בקריאה טרומית החוק לפיזור הכנסת/צילום: ערוץ הכנסת

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה ראשונה, ברוב של 75 תומכים מול חמישה מתנגדים, את חוק פיזור הכנסת ה-24. אישור הפיזור הסופי צריך לעבור עד מחר בחצות כדי שתקנות יהודה ושומרון יוארכו; חברי הכנסת עודכנו כי פיזור הכנסת יידחה למחר - "תיערכו ליום ארוך", נמסר להם. לאחר מכן, חברי הכנסת קיבלו הודעה להתייצב במליאת הכנסת בשעה 23:30 לקראת ההצבעה על פיזור הכנסת. מסתמן רוב בהצבעה לתאריך הבחירות ב-1 בנובמבר, וחוק המטרו לא יקודם.

לאחר אישור הפיזור, יו"ר יש עתיד ושר החוץ יאיר לפיד יהפוך לראש הממשלה ה-14 של מדינת ישראל, ויכהן בראש ממשלת מעבר, עד להקמתה של ממשלה חדשה לאחר הבחירות הקרובות או בכל מועד אחר. לפיד ייכנס לתפקיד מכוח חוק ממשלת החילופים והוא לא יצטרך להישבע אמונים בכנסת, לאחר שכבר עשה זאת בעת כניסתו לתפקיד ראש הממשלה החליפי.

בנט ולפיד במליאה לקראת הדיון על פיזור הכנסת 27 ביוני 2022. ראובן קסטרו
יפזרו את הכנסת. לפיד ובנט/ראובן קסטרו

עד כה לא הוכרע אם הבחירות יתקיימו ב-25 באוקטובר או כמה ימים לאחר מכן, ב-11 בנובמבר, ואם לא יושגו הסכמות בין הקואליציה לאופוזיציה - תאריך הבחירות יוכרע בהצבעה במליאה, צעד חסר תקדים. בכנסת מעריכים כי בהצבעה יהיה רוב לתחילת נובמבר, התאריך שבו הקואליציה ביקשה לקיים את הבחירות.

עד לפיזור, בכנסת ממשיכים "לנקות שולחן", ולקדם עשרות חוקים חשובים ומשמעותיים. עם זאת, עד כה לא הושגו הסכמות על חוק המטרו, שנועד לאפשר את המשך הקמת פרויקט הרכבת התחתית בגוש דן ואת חוקי הוויזה לארצות הברית שנועדו לאפשר בהמשך תהליך פטור מאשרות כניסה לישראלים. ח"כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו אף הודיעה בשיחה עם וואלה!, "תכינו בגדים להחלפה, אנחנו הולכים לאינתיפאדה על המטרו והכנסת לא תפוזר בקרוב". באופוזיציה מודים כי ההתנגדות לחוקים אינה עקרונית, אלא מתוך ניסיון לקפל את הקואליציה שתסכים להקדים את הבחירות לתאריך באוקטובר.

בתוך כך, לפיד כתב בטוויטר כי הוא עובד בשיתוף עם ליברמן כדי להעביר את חוק המטרו. "‏ביני לבין ‎אביגדור ליברמן אי אפשר לסכסך", אמר.

שר האוצר אביגדור ליברמן במסיבת עיתונאים של הצגת תוכנית הדיור הממשלתית. משרד האוצר ירושלים, 31 באוקטובר 2021.. יונתן זינדל, פלאש 90
"בכוונתנו להגיש מאות הסתייגויות". ליברמן/פלאש 90, יונתן זינדל

המליאה יצאה להפסקה, בגלל אי הסכמות עם קואליציה לאופוזיציה על החוקים שיקודמו היום. ליברמן כתב בטוויטר כי חברי ישראל ביתנו הגישו מאות הסתייגויות על חוק פיזור הכנסת ו"האבסורד שנקרא 'הגדלת מימון המפלגות'" לפני העברתם הסופית ולעשות כל מאמץ בכדי להעביר את חוק המטרו. לישראל ביתנו הצטרף רם שפע מהעבודה, שגם הגיש הסתייגויות כדי לעכב את אישור פיזור הכנסת.

על אף הביקורת, הוועדה הציבורית למימון הבחירות החליטה להגדיל את המימון הבחירות לכל חבר כנסת. מדובר בעלייה של כ-180 אלף שקלים מהפעם הקודמת. בסך הכול יוקצו למערכת הבחירות הזו כ-20 מיליון שקלים נוספים.

בווידאו: דיווח של טל שלו ויקי אדמקר על פיזור הכנסת ה-24/צילום: שלומי גבאי, הפקה: יפעת רוזנברג ושי ורקר

ביש עתיד מקיימים שיחות עם ראשי מפלגות הקואליציה במטרה לזרז את פיזור הכנסת ולהפסיק את העיכובים וההסתייגויות, גם במחיר ויתור על חלק מהחוקים. בכירים במפלגה תקפו את התנהלות סיעות הקואליציה: "המפלגות בקואליציה צריכות להבין שהן משחקות לידיים של נתניהו ולגוש שלו כי אם זה יימשך לא תהיה ברירה אלא להסכים לתאריך הבחירות ב-25 באוקטובר, שהוא התאריך שנתניהו והסיעות החרדיות רוצים", טענו. "פשוט משחקים לידי ניצחון של נתניהו. עד עכשיו הצלחנו לעבוד כמקשה אחת וכדאי שיזכרו מה המטרה המשותפת".

בווידאו: ח"כ מיכאל ביטון תוקף את מפלגת העבודה שמעכבת את ההצבעה על פיזור הכנסת בגלל חוק המטרו/צילום: שלומי גבאי, הפקה: יפעת רוזנברג ושי ורקר

בשיחה עם וואלה! מיכאל ביטון (כחול לבן) תקף את העבודה: "על המטרו של תל אביב הם מחריבים את העולם אבל עבור העניים הם לא עשו כלום, זה לא ראוי". ביטון כיוון בדבריו לרפורמת התחבורה הציבורית, שלדברי ועדת הכלכלה בראשותו נעשתה בחטף, מאחורי גבה, ללא הצגת נתונים ובאופן הפוגע באוכלוסיות החלשות ובפריפריה. במחאה על הרפורמה ביטון הודיע בחודש שעבר כי לא יצביע עם הקואליציה למעט במקרים של אי אמון.

ח"כ נעמה לזימי (העבודה) הגיבה לדבריו של ביטון וטענה כי "המטרו הוא פרויקט פריפריה מובהק". "תל אביב היא לא העיר שתהנה מהמטרו", אמרה, "אלא דווקא בת ים, לוד, טייבה, חולון ורמלה. דווקא מי שבאים לפריפריה להתפרנס במרכז יהיה להם קל ומאפשר יותר. לא הבנתי מה ביטון רוצה, הוא נלחם בשרת התחבורה מיכאלי".

היא תקפה את כחול לבן, והזכירה כי חוק המטרו היה צריך לעלות לפני סוף המושב הקודם ונדחה בשל החרם של המפלגה בעקבות פנסיות התקציביות. "בגלל כחול לבן שהחרימו אצבעות בשבועיים האחרונים לפני סגירת המושב חוקים כאלה לא עברו, אז הגיעו הזמן שיעזרו להם לעבור ולא יטרפדו אותם", קראה. "אנחנו מתאבדים על חוק המטרו. הציבור שלנו מצפה את זה מאיתנו, הוא רוצה קבלות ולא שנשב פה כמו עציצים, אחרת מה שווה שאנחנו פה. שכל הציבור ידע שיש פה אופוזיציה שדוחה פרויקט תשתית לאומי בגלל תאריך בחירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully