וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכרזות נגד אלוף פיקוד ועד אפליית קצינה בכותל: צה"ל בלב הסערה

עודכן לאחרונה: 2.6.2022 / 7:34

מח"ט שומרון אמר כי "ההתיישבות והצבא אחד הם" ונשלח לשיחת הבהרה, במועצה תקפו: "קרקס תקשורתי"; מפקדים אסרו על קצינה להנחות טקס, כוכבי גינה: "אסור להיות מושפעים מקבוצות לחץ"; שורת התקריות האחרונות בצה"ל העמידה אותו בלב הביקורת הציבורית - והוא חטף אש מכל כיוון

בווידאו: הרמטכ"ל מגיב לאירוע מות הפלסטיני בן ה-80/צילום: דו"צ

צה"ל עמד השבוע בשלל תקריות אידיאולוגיות וחטף ביקורת מכל צדי המפה הפוליטית. תחילה, בשבוע שעבר, מפקדים נעתרו לבקשת הקרן למורשת הכותל, אסרו על אישה להנחות טקס ועוררו סערה; יום לאחר מכן, צה"ל הודיע על פתיחת שערי היחידה המובחרת 669 ללוחמות, צעד שנשמעו נגדו קולות משני הצדדים. לאחר מכן, מתנחלים פרסמו כרזות התוקפות את מפקד פיקוד המרכז וקראו לו "לקחת אחריות"; ואתמול, מפקד חטיבת שומרון זומן לשיחת הבהרה לאחר שאמר באירוע כי "ההתיישבות והצבא אחד הם".

מפקד חטיבת שומרון, אל"ם רועי צוויג, השתתף ביום ראשון באירוע לציון יום ירושלים בישיבת אלון מורה ללא אישור, אמר כי "ההתיישבות והצבא אחד הם" וזומן לשיחת הבהרה. מפקד אוגדת יהודה ושומרון, תא"ל אבי בלוט, העיר לצווייג, בהוראת הרמטכ"ל, על תוכן הדברים שנשא ועל כך שהשתתף באירוע ללא תיאום עם צה"ל.

ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, תקף את שיחת ההבהרה וכינה אותה "מעשה חסר תקדים ולא לגיטימי". "שיחת הנזיפה היא קרקס, מחזה תקשורתי ותו לא", טען. "יש בה רק דבר אחד, השפלה להתיישבות. צה"ל וההתיישבות חד הם", קבע, "ומי שסבור אחרת, מקומו אינו בפיקוד הבכיר של צה"ל".

רועי צוויג-לביא. מתוך ויקיפדיה, אתר רשמי
"צה"ל וההתיישבות אחד הם". צוויג/אתר רשמי, מתוך ויקיפדיה

יום לפני כן, מתנחלים פרסמו כרזות ברשתות החברתיות התוקפות את מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס. בכרזות נכתב "חזק על יהודים בחומש, חלש בחווארה, נכשלת, קח אחריות". הרמטכ"ל אביב כוכבי מסר בתגובה כי הוא "מגנה בתוקף את השיח המסית נגד אלוף פיקוד המרכז ונגד מפקדים אחרים בצה"ל".

לדברי כוכבי, "זהו מעשה פסול ולא ערכי הפוגע במשרת ציבור שפועל במקצועיות, מתוקף חוק, ובאופן ערכי וממלכתי. קציני צה"ל פועלים באופן ענייני ואין להכניסם בשום צורה או רמז לשיח פוליטי או לשיח ברמה האישית. הרמטכ"ל קורא לעומדים מאחורי הכרזה להסירה מיד".

בשבוע שעבר, ביום שישי, צה"ל הודיע כי יפתח לראשונה את יחידת החילוץ המיוחדת 669 גם לנשים לוחמות. צה"ל מסר כי ההחלטה תאפשר "מיצוי טוב יותר של ההון האנושי בצה"ל", אך ביקורת נשמעה משני צדדי המפה. מחד, המתנגדים טוענים כי נשים אינן מתאימות לשרת ביחידה המובחרת, שמביאה עמה קושי פיזי רב; מאידך, ישנם קולות שקראו לפתוח את כלל היחידות הלוחמות לשירות נשים.

כרזה שהופצה ברשתות החברתיות על ידי נערי גבעות בהם מתחו ביקורת נגדו. בכרזה: "חזק על יהודים בחומש, חלש בחווארה, יהודה פוקס, נכשלת, קח אחריות". 31 במאי, 2022. -, אתר רשמי
"נכשלת". פוקס/אתר רשמי, -

יום קודם, קצינה תכננה להנחות טקס השבעת לוחמי גבעתי בכותל המערבי, אך לבקשת הקרן למורשת הכותל המערבי, היא נדרשה שלא להנחותו, מעצם היותה אישה. המפקדים האחראים על הטקס נעתרו לבקשת הקרן וביקשו מקצינת החינוך שלא להנחות את הטקס.

מדובר צה"ל נמסר כי "הבקשה עלתה במהלך החזרות לטקס וההחלטה להחליף מנחה התקבלה על ידי המפקדים במקום, תוך טעות בשיקול הדעת של הנוכחים, זאת ללא התייעצות מפקדים בכירים ומבלי שאלו היו מעורבים או הכירו את הסיטואציה. האירוע יתוחקר. נדגיש כי לא קיימת בצה"ל פקודה האוסרת הנחיה של טקסים ע"י נשים".

הרמטכ"ל אביב כוכבי הגיב היום לראשונה לאירוע. "נשים משרתות בצה"ל, חיוניות לו ושירותן הכרחי", כתב. "הן מפקדות, הן מדריכות, הן חוקרות, הן לוחמות והן מבצעות משימות מסוגים רבים, ודינן הוא בדיוק כדין הגברים המשרתים בצה"ל".

הרמטכ"ל אביב כוכבי. ראובן קסטרו, אתר רשמי
"ער לדילמות המקצועיות והערכיות". כוכבי/אתר רשמי, ראובן קסטרו

עוד כתב כוכבי כי המפקדים טעו בכך שנתנו לגורם חיצוני שאינו מצה"ל להשפיע על תהליך קבלת ההחלטות של המפקדים: "רק המפקדים בצה"ל קובעים את הערכים ואת הנורמות ביחידה ורק הם קובעים מהם הכללים ביחידה". "אסור למפקדים בצה"ל להיות מושפעים מקבוצות לחץ או מגורמים חיצוניים לשרשרת הפיקוד", הוסיף.

ברקע שורת התקריות האחרונות, הוסיף הרמטכ"ל כי "אני ער לדילמות המקצועיות והערכיות שאתם ניצבים בפניהן לא פעם. כשאתם ניצבים בפני החלטה, מסייעים לכם בהכרעה ערכי צה"ל, הפקודות והנהלים, וגם הניסיון שצברתם והשכל הישר. כל אלו נקראים 'שיקול דעת המפקדים'. הפעילו את שיקול הדעת באופן מעמיק ומנומק ועשו זאת תוך גילוי כושר עמידה ומנהיגות. על המשרתים בצה"ל חובה לבצע את משימותיהם ולייצר סביבה בטוחה, הוגנת ושוויונית שתכבד כל משרת ומשרתת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully