וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוחות גדולים בעיר העתיקה, החלה עליית יהודים להר הבית: כוננות שיא לקראת מצעד הדגלים

אלפי שוטרים ולוחמי מג"ב פרוסים ברחבי ירושלים, לקראת המצעד שיעבור דרך שער שכם ועד הכותל. עימותים נרשמו כבר הבוקר לאחר שעשרות פלסטינים התבצרו באחד המסגדים. עד כה בוצעו כ-20 מעצרי מנע של חשודים ברחבי הארץ. הנייה הזהיר: "כל האופציות על השולחן"

בווידאו: יהודים מניפים דגלי ישראל ומשתחווים בהר הבית 29.5.22/צילום: אריאל גוגנהיים, רועי זאזא/ארגון בידינו ואברהם בלוך

כוחות הביטחון נערכים בכוחות מוגברים למצעד הדגלים השנוי במחלוקת שייערך אחר הצהריים (ראשון) בירושלים, יעבור דרך שער שכם ויסתיים בכותל.

עד כה ביצעה המשטרה כעשרים מעצרי מנע של חשודים ברחבי הארץ, ומנעה ממספר אוטובוסים ועליהם עשרות צעירים מאזור אום אל פאחם להגיע לירושלים בחשד שתכננו להשתתף בהפרות סדר. כמו כן, נכון לשעה 11:00 ביקרו במקום יותר מ-1,800 מתפללים.

עימותים התפתחו במקום בין המבקרים לכוחות הביטחון שכללו השלכה של בקבוקים וכיסאות בשטח הר הבית. המשטרה עצרה כמה מתפרעים ועוכבו מספר מעורבים בתקרית.

יהודים בכניסה להר הבית. 29 במאי 2022. ארנון סגל, אתר רשמי
יהודים בעיר העתיקה, הבוקר/אתר רשמי, ארנון סגל

כ-3,000 שוטרים ולוחמי מג"ב יאבטחו את המצעד שיעבור במרכז ירושלים, דרך שער שכם ורחוב הגיא. כמו כן, שלוש פלוגות מילואים של מג"ב גויסו ומערך המילואים נכנס לכוננות מידית. הכוחות החלו להיפרס בבירה כבר אתמול ואבטחו שורה של אירועים לציון יום ירושלים, בהם מסיבות לילה לבן והילולת שמואל הנביא.

כמה עשרות יהודים עלו הבוקר להר הבית, בהם ח"כ איתמר בן גביר, המלווה באבטחה כבדה. מוקדם יותר כמה עשרות פלסטינים התבצרו באחד המסגדים והחלו ליידות חפצים לעבר כוחות המשטרה, שפיזרו את המתפרעים והרחיקו אותם ממסלול העלייה של היהודים להר. כמה פלסטיניות עומדות ברחבה וקוראות קריאות מחאה נגד העולים, ונרשם גם ירי זיקוקים.

מצעד הדגלים בירושלים 15 ביוני 2021. ראובן קסטרו
כוננות שיא. מצעד הדגלים בירושלים, אשתקד/ראובן קסטרו

ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, קרא להניף את דגלי פלסטין. "כל האפשרויות על השולחן, אנחנו מתכוננים לכל תרחיש", הזהיר. "אנחנו נמצאים בכיבוש שעבר זמנו, כוחות הכיבוש רוצים לבטל את הישגי שומר החומות אבל אנחנו אומרים בצורה ברורה - מחוגי השעון לא ישובו לאחור". הוא התייחס למסגד אל-אקצא שבהר הבית ואמר כי "זה הנכס שלנו, יש מולנו אפשרויות ברורות להיאבק בניסיונות לחלל אותו".

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, יצא בפוסט בפייסבוק נגד ההסתה ברשתות החברתיות והניסיונות של חמאס לקרוא לאלימות וטרור סביב ירושלים. הוא ביקש להבהיר כי "מצעד הדגלים מתקיים כבר למעלה מ-30 שנה, המסלול שלו לא חדש, וכך גם הסטטוס קוו בירושלים שנותר על כנו".

אתמול עשרות אלפי מבקרים מילאו את רחובות העיר, המונים צעדו לכותל דרך סמטאות העיר העתיקה, חלקם הניפו דגלי ישראל והתגודדו ברחבת שער שכם. חיכוכים נרשמו בשער שכם במהלך עיכוב פלסטינים לבידוק על ידי שוטרים, ואף דווח על צעיר יהודי שירק לעבר עוברת אורח מוסלמית.

בנט קיבל עדכון מקיף אודות ההיערכות המשטרתית לקראת האירועים, בדגש על המאמצים המודיעיניים ועל תגבור הכוחות בשטח. בדיון השתתפו השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, מפקד מחוז ירושלים, המזכיר הצבאי של ראש הממשלה וגורמים נוספים. רה"מ הורה כי הפעילות בהר הבית תימשך כרגיל, ומסר כי "הערכות מצב והתייעצויות בנושא יתקיימו באופן שוטף, בכל הדרגים, במשך סוף שבוע ובמהלך יום ראשון".

ח"כ איתמר בן גביר (הציונות הדתית) הודיע כי יעלה להר הבית חרף המתיחות. המשטרה הודיעה הערב שתאפשר לבן גביר לעלות מחר להר הבית, במסגרת עליית יהודים בהר הבית ששבה לסדרה לאחר חודש הרמדאן. מהמשטרה נמסר כי "ההחלטה התקבלה בעקבות הערכת מצב שביצע מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן בשיתוף שב"כ, גורמי צה"ל ולאחר היערכות מודיעינית ומבצעית לאבטחת עלייתו ושאר המבקרים".

המצעד עורר גם מחלוקת בישיבת הממשלה שהתקיימה בתחילת השבוע שעבר, אז נרשם ויכוח על המתווה לאחר שבר-לב אישר לצועדים לעבור דרך שער שכם. שרי מרצ מחו על ההחלטה וכינו אותה פרובוקטיבית, בעוד שרי תקווה חדשה הביעו תמיכה במתווה. בשיחה עם פעילי כחול לבן, שר הביטחון בני גנץ הביע גם הוא תמיכה במצעד: "אנחנו רשאים ויכולים לעשות בעיר הבירה שלנו איזה מצעד שאנחנו רוצים", טען, "אין לנו כוונה להפר שום סטטוס קוו בהר הבית. המשטרה שם כדי למנוע מאנשים להצטרף ולייצר חיכוך מכוון".

מצעד הדגלים בירושלים 15 ביוני 2021. ראובן קסטרו
חמאס והג'יהאד האסלאמי קיימו פגישת חירום. מצעד הדגלים בירושלים, אשתקד/ראובן קסטרו

ביום חמישי, שגריר ארצות הברית בישראל, טום ניידס, שוחח בטלפון עם השר בר לב והביע בפניו חשש כי המצעד עלול להביא להסלמה בירושלים ובשטחים - כך, לפי פקיד ישראלי בכיר. בר-לב אמר לשגריר האמריקני כי הוא מבין את הדאגה ועוקב באופן אישי אחרי ההיערכות של המשטרה לשמירה על הסדר במהלך המצעד, וכי המשטרה פועלת כדי למנוע חיכוך או פרובוקציות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully