וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלטה תקדימית: הורוביץ הנחה לאפשר לנשים עגונות ומסורבות גט לקבל תרומת זרע

עודכן לאחרונה: 24.5.2022 / 21:27

כיום נשים זקוקות לאישור בעליהן להפריה חוץ-גופית, אולם מסורבות גט ועגונות לא יכולות לבקש את רשותם. אף שהתהליך אפשרי מבחינה הלכתית כך שהצאצאים לא יוכרזו כממזרים, הרבנות מתנגדת לו מטעמי "מראית עין". שר הבריאות: שיקולים לא-רפואיים לא רלוונטיים להנחיות המשרד

שר הבריאות ניצן הורביץ ינחה את גורמי המקצוע במשרדו לתקן את הנהלים כך שנשים עגונות ומסורבות גט תוכלנה לקבל תרומת זרע על פי בקשתן - למרות התנגדות נחרצת של הרבנות הראשית. על פי הצו החדש, נשים מסורבות גט או עגונות יציגו את האישור לעגינותן, שניתן להן בביטוח לאומי, בפני הגורמים הרלוונטיים, ויוכלו להרות ככל הנראה מתורם זרע אנונימי או תורם מוכר, כמו נשים אחרות.

כיום נשים נשואות צריכות לקבל את אישור בעליהן כדי לבצע הפרייה חוץ גופית, אולם מסורבות גט ועגונות לא יכולות לבקש את רשותם, ולעיתים בני זוג אף נוקמים בהן כך שאינן רשאיות להרות בניגוד לרצונם.

ישיבת סל התרופות | שר הבריאות, ניצן הורביץ בפתח הפגישה 24 באוקטובר 2021. ראובן קסטרו
"שיקולים שאינם רפואיים - אינם רלוונטיים להנחיות המשרד". הורביץ ואש/ראובן קסטרו

ארגון "מבוי סתום" פנוי לשר הבריאות הקודם יולי אדלשטיין בבקשה לקדם את השינוי לטובת הנשים, והמהלך ההיסטורי החל עוד בימיו. אדלשטיין ביקש את הסכמתם של הרבנים הראשיים כדי למנוע חשש ממזרות אצל הוולדים, מפני שנשים מסורבות גט או עגונות נחשבות אשת-איש מבחינת ההלכה היהודית, ובמקרה שהן ילדו ילדים שלא מבני זוגן - הם יחשבו ממזרים. בכל זאת, המהלך אפשרי מפני שמבחינה הלכתית כאשר הפעולה נעשית בהפריה חוץ-גופית ואין חדירה של איבר המין הגברי לזה הנשי - הילדים לא נחשבים ממזרים. ואולם, למרות האפשרות הרפואית לתקן את העוול שנגרם לנשים על ידי בעליהן, הרבנים סירבו להכיר מכך מפני "מראית עין".

השר הורביץ ומנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש ניסו להגיע גם הם להסכמות עם הרבנות, אולם, משלא הצליחו בכך, הורה השר לתקן את חוזר המנכ"ל גם ללא הסכמתם. "בעניין הזה כמו בכל עניין רפואי, השיקול היחיד שעל משרד הבריאות לקחת בחשבון הוא השיקול המקצועי הבריאותי. שיקולים שאינם רפואיים אינם רלוונטים להנחיות המשרד ונסיר אותם", אמר הורביץ.

ההחלטה התקדימית תחלץ את הנשים מסורבות הגט מפני הכבלים של הבעלים שלהן ואת הנשים העגונות מפני גזרת הגורל הקשה שלהן, ותאפשר להן להמשיך בחייהן.

עוד בוואלה!

איסור שימוש באשראי, הקמת מאגר שיימינג וקנס כספי: הצעדים החדשים נגד סרבני גט

לכתבה המלאה

עו"ד אורית להב, מנכ"לית ארגון "מבוי סתום", בירכה על המהלך. "סוף סוף הצלחנו להוציא לשחרר את הרחם של הנשים העגונות ומסורבות הגט! התיקון הזה מביא בשורה לכל אותן נשים מסורבות גט ועגונות שנמצאות בגיל הפוריות ומעוניינות להביא ילד שלא ייחשב 'ממזר' על פי ההלכה".

לדבריה, "הסוגייה הזו היא אחת הכואבות סביב סרבנות הגט, כי גם גיל הפוריות הפך לסחטנות עבור הבעל. גברים סרבני גט החזיקו בידיהם את המפתח לרחם של האישה ולפוריותה ונשים רבות נאלצו לוותר על האופציה לילד נוסף בגלל החוק בישראל. במשך שנים אנחנו דורשות לתקן את הנחיות משרד הבריאות ואנחנו מברכות את השר הורביץ שהרים את הכפפה ומייחלות לעולם ללא עגונות שבו אף אישה לא תצטרך להשתמש בפתרון הזה רק כדי לממש את זכותה הבסיסית להורות. תודה לשותפות שעזרו לקדם את התיקון, חברת הכנסת ענבר בזק, קרן בריאה והמועצה לבריאות האישה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully