וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף לסיפור: קיבלה גט לאחר שהייתה עגונה במשך 16 שנה

עודכן לאחרונה: 9.6.2021 / 14:37

אחת מפרשות העגינות הקשות הסתיימה עם קבלת הגט של ד' מידי בעלה, אזרח ארה"ב, שלא הכיר בסמכות ביה"ד הרבני בישראל. במהלך הדיונים הוטל קנס של 2.5 מיליון שקלים באופן תקדימי על אביו של הבעל, איל-הון חרדי, לאחר שנטען כי הוא סיכל את מתן הגט, למרות שלא הוכחה מעורבתו

הבעל המעגן שקבורת אמו עוכבה: "מעולם לא הסמכתי לתת גט, חבורה של שקרנים"/עריכה: רענן פוגל

אישה שהייתה עגונה במשך יותר מ-16 שנה, קיבלה גט גירושין הלילה (רביעי) מידי בעלה שעמד על סירובו העיקש במשך הרוב המוחלט של תקופת נישואיהם. אחת מפרשיות העגינות הקשות והמסובכות שהתנהלו בבית הדין הרבני בישראל הגיעה לסיומה עם הישמע המילים "הרי את מותרת לכל אדם" מפי בעלה לשעבר של ד', האישה שבית הדין הגדיר "כעת היא משוחררת מכבלי העגינות". ד' הסכימה לדרישת בעלה לשעבר לטוס לארה"ב על מנת לקבל את הגט בבית דין רבני בניו-יורק, ללא מעורבות בתי הדין בישראל.

הפרשה החלה לפני שני עשורים, עת התגורר הזוג בארצות הברית עם שני ילדיהם. במהלך ביקור בישראל לקתה האישה באירוע מוחי, שלאחריו החליטה להישאר בישראל. הבעל נאלץ לעזוב את הארץ בגפו, ומאז סירב לתת לה גט.

לפני כחמש שנים קבע בית הדין הרבני האזורי בתל אביב כי לאביו של הבעל, איל-הון חרדי, יש קשר ישיר לסירוב של בנו לתת גט. עקב כך, הוחלט להטיל עליו סנקציות. על אף שבית הדין לא הציג ראיות ישירות לכך, נדרש אביו של הבעל לשלם קנס יומי בסך 5,000 שקלים על כל יום שבנו המשיך לסרב לתת את הגט. עוד הוטל על האב צו איסור יציאה מן הארץ. בתגובה, הציע האב לעבור בדיקת פוליגרף, לשכור חוקר פרטי, וכן "להוציא צו מעצר בינלאומי נגד הבן כדי להראות שאני לא עומד מאחורי סירובו", אך בית המשפט קבע כי אלה "דברי ליצנות".

סרבנות גט. מערכת וואלה! NEWS, מערכת וואלה!
שוחררה מכבלי העגינות לאחר 16 שנה. בית הדין הרבני האזורי בת"א/מערכת וואלה!, מערכת וואלה! NEWS

פריצת דרך משמעותית במו"מ בין הצדדים

פסק הדין ניתן בתום פריצת דרך משמעותית שחלה בשנה האחרונה במו"מ בין הצדדים. אביו של הבעל הגיש בקשת פסילה נגד הדיין שניהל את התיק, שלמה שטסמן. בדיון על הבקשה, החליט בית הדין הרבני הגדול כי הרכב מטעמו ינהל את תיק הגירושין במקומו של שטסמן. משהוחלף ההרכב, עורכי הדין של הבעל והאישה ניהלו ביניהם מו"מ ישיר, ללא מעורבות של אבי הבעל, וכך נסללה הדרך למתן הגט.

בחודשים האחרונים עלתה שאלת מעורבותו של אביו של הבעל בתיק הגירושין במהלך דיונים שהתקיימו בבית הדין הרבני הגדול. הדיינים הביעו את דעתם כי האב "מיותר" בהליך הגירושין, ואף תהו "האם הטקטיקה לקחת את אבי הבן כבן ערובה כדי להציל את האישה מעגינותה, זאת הדרך הנכונה".

מנגד, בבתי הדין הרבניים טענו כי הגט ניתן אודות ללחץ שהופעל על הסרבן ואביו. מנהל בתי הדין הרבניים, הדיין הרב דוד מלכא, בירך את האישה על שחרורה מכבלי העגינות ואיחל לה הצלחה בהמשך דרכה. "בית הדין האזורי ובית הדין הגדול פעלו באופן יצירתי בשיתוף פעולה עם הייעוץ המשפטי של בתי הדין הרבניים יחד עם ערכאות המשפט האחרות על מנת להושיע את האישה ממצוקה אנושית קשה זו", אמר. מנהל בתי הדין קרא לקידום הליכי הסגרה של מעגנים וסרבני גט מחו"ל, אשר במקרים מעין אלה יכולים להביא לסיום מהיר ויעיל של מקרי העגינות. "מערכת בתי הדין הרבניים תמשיך לפעול בנחישות רבה כנגד כל מקרה של סרבנות גט ותילחם בתופעה קשה זו בכל דרך אפשרית לפי החוק וההלכה", סיכם.

הפגנה למען זכויות נשים מחוץ לבית הדין הרבני בירושלים. 19 במרץ 2008. מרים אלסטר, פלאש 90, פלאש 90
הפגנה למען זכויות נשים מחוץ לבית הדין הרבני בירושלים/פלאש 90, מרים אלסטר, פלאש 90

עו"ד יעל נגר והטוען הרבני משה מיטלמן המייצגים את אביו של הבעל, מסרו בתגובה כי "למרבה הצער, מה שמוגדר ע"י דוברות בית הדין כ'סיפור הצלחה' הינו למעשה כישלון קולוסאלי וחסר תקדים של אב בית הדין האזורי, הדיין שלמה שטסמן, אשר במשך חמש וחצי שנים חצה כל קו אדום בהפרת זכויות אדם בסיסיות, ואף על פי כן לא הצליח להביא למתן הגט בישראל. שטסמן החזיק בכפייה אדם מבוגר וחולה, תושב ואזרח ארה"ב, כבן ערובה וכקלף מיקוח בהליך הגירושין בין בנו לכלתו, אזרחי ארה"ב, באופן שכמעט הביא למותו. שטסמן עיכב את יציאתו של האב מהארץ, הטיל עליו עונש מאסר שערורייתי בגין מעשי בנו, הטיל עליו קנס של 5000 ש"ח ליום (בשווי כולל של 2.5 מיליון ש"ח) עד למתן גט, ודחה כל בקשה אלמנטרית לחקור את הבן או לשמוע את עמדתו ישירות".

"מאז שהוחלף ההרכב, ולאחר שעורכת הדין של האישה הודתה כי אין כל תועלת בסנקציות שמופעלות על האב, הבהירו הדיינים כי האב 'מיותר' בהליך הגירושין, ואף תהו 'האם הטקטיקה לקחת את אבי הבן כבן ערובה כדי להציל את האישה מעגינותה, זאת הדרך הנכונה'. על כן הורה בית הדין הגדול על בני הזוג לנהל מו"מ ישיר, ללא מעורבות האב. לאור העובדה כי הבן מאז ומתמיד סירב לקבל את סמכות בית הדין בישראל, החליטה האישה להיענות לדרישת הבעל, כפי שהוצעה לה כבר לפני שנים רבות, וטסה לארה"ב על מנת לקבל את הגט. השמחה הגדולה על מתן הגט מהולה בעצב על הייסורים הרבים שעברו על האב ושוודאי היו יכולים להימנע כבר לפני שנים רבות".

פרופ' אביעד הכהן, שייצג את האישה בהליכים שהתנהלו בבג"ץ, בירך ברכת שהחיינו על פסק הדין, והוסיף כי "חבל על 16 שנות חיים סבל וכאב שירדו לטימיון בעקבות סרבנות בזויה. יש לעשות הכל על מנת שתופעה בזויה זו של סרבנות גט תצומצם ככל שניתן. יש להודות לבית הדין הרבני ולבג"ץ כמו גם לארגון יד לאישה שפעלו ללא לאות כדי למנוע את העוול הגדול הזה. חכמי ישראל חייבים לעשות שימוש בארגז הכלים ההלכתי שעומד לרשותם כדי למנוע תופעות בזויות מעין אלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully