וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איסור שימוש באשראי, הקמת מאגר שיימינג וקנס כספי: הצעדים החדשים נגד סרבני גט

עודכן לאחרונה: 5.12.2021 / 23:05

לידי וואלה! הגיע תזכיר חוק ממשלתי שחושף כי בתי הדין הרבניים מבקשים להחמיר את ההגבלות על סרבני וסרבניות גט, כחלק מהלחצים שיופעלו עליהם כדי לשחרר את בנות ובני זוגם מעגינות. עוד סנקציות שעל הפרק: הקפאת חשבון בנק ואיסור נהיגה מוחלט

בווידאו: עגונה ביקשה עזרה בשידור חי בטלוויזיה, ח"כ סמוטריץ' דאג לה לגט/צילום: ערוץ הכנסת

איסור שימוש בכרטיסי אשראי, הקמת מאגר אינטרנטי עם פרטיהם ותמונותיהם של סרבני גט והגבלת נהיגה ברכב - תזכיר חוק ממשלתי שהופץ בשבוע שעבר ונוסחו הגיע לידי וואלה! חשף כי בתי הדין הרבניים מבקשים להחמיר את ההגבלות על סרבנים וסרבניות גט כחלק מהלחצים שיופעלו עליהם לשנות את דעתם ולשחרר את בני ובנות זוגם מעגינותם.

בשנים האחרונות עושים בתי הדין שימוש בכלים משפטיים והלכתיים במערכה נגד סרבנות גט, לרבות בהרחקות "דרבנו תם", הידועים כשיימינג ברשתות החברתיות או הרחקות חברתיות כמו צירוף סרבן למניין תפילה.

בעקבות שימוש זה, ניכרת הפחתה משמעותית של מספר סרבני וסרבניות הגט, אך בבתי הדין סבורים כי בכך אין די. בשבוע שעבר הופצה הצעת חוק ממשלתית שמטרתה להסמיך את בתי הדין להשתמש בכלים נוספים במאבק זה. כך למשל, בבתי הדין מבקשים לאסור על סרבני גט להשתמש בכרטיסי אשראי.

סרבנות גט. מערכת וואלה! NEWS, מערכת וואלה!
בדרך להחמרת הסנקציות. בית הדין הרבני בתל אביב/מערכת וואלה!, מערכת וואלה! NEWS

אחת ההגבלות הקבועות כיום בחוק היא הכרזה על סרבן הגט כלקוח מוגבל מיוחד לפי חוק שיקים ללא כיסוי. הטלת סנקציה זו מונעת מהסרבן להשתמש בשיקים. בבתי הדין הסבירו כי מאז נחקק החוק בשנת 1995, השתכללו אמצעי התשלום בישראל והשתנו, וכיום רק בחלק קטן מהעסקאות נעשה שימוש בשיקים, בעוד שרוב הרכישות מתבצעות באמצעות כרטיסי אשראי. עקב כך איבדה הגבלת השיקים מיעילותה וכמעט שאינה משפיעה על סרבני הגט. כרטיס אשראי הוא מצרך שקשה לאנשים רבים להתנהל בלעדיו, ולכן מבקשים בבתי הדין לאסור גם את השימוש בו או את הנפקתו.

נוסף לכך, על פי החוק הקיים כיום, בית הדין רשאי למנוע מסרבן הגט "לקבל, להחזיק או לחדש רישיון נהיגה". לפי בתי הדין, עלו כמה פעמים טענות של סרבני גט שנמצאו נוהגים חרף צו הגבלה לשלילת רישיון נהיגה, שהאיסור הוא רק "לקבל, להחזיק או לחדש רישיון נהיגה", אך לא נאסרה במסגרת הצו של בית הדין עצם הנהיגה. אם משרד הרישוי, מכל סיבה שהיא, לא ביטל לסרבן הגט את רישיון הנהיגה, טענו אותם סרבני גט, אין להם על פי חוק איסור לנהוג, חרף ההגבלות שהוטלו עליהם. לכן, בהצעת החוק החדשה מוצע להבהיר במפורש כי על סרבן הגט חל איסור לנהוג ברכב מנועי.

עוד בוואלה!

סוף לסיפור: קיבלה גט לאחר שהייתה עגונה במשך 16 שנה

לכתבה המלאה
אישה חרדית. באדיבות המצולמים
המטרה: ללחוץ על סרבנים להעניק גט/באדיבות המצולמים

בבתי הדין הרבניים מבקשים אף לאסור על סרבני גט לייסד תאגידים או להיות שותפים בהם וכן להקים מאגר אינטרנטי שיכיל את פרטיהם של הסרבנים ותמונותיהם, אם הוחלט על פרסומם. לפי הצעת החוק, בתי הדין מבקשים גם לעגן בחקיקה הגבלות שעמדו לרשותם עד היום כמו למשל לקבוע בבירור שאפשר להורות שחשבון בנק של סרבן גט יוקפא באופן שלא יתאפשר לעשות כל פעולה בחשבון, כולל הפקדת והוצאת כסף מהחשבון, להטיל קנס על סרבני גט בשל סרבנותם וכן את "הרחקות דרבינו תם", הכוללות בעיקר הרחקות חברתיות שנועדו להפעיל לחץ על הסרבן מסביבתו הקרובה.

בהצעת החוק נכתב כי מטרתה "היא לעדכן את החוק העיקרי, שמכוחו מוטלים צווי הגבלה עקב סרבנות גט, בהתאם לניסיון המצטבר, ולהעמיק את המאבק בתופעת הסרבנות".

אורית להב מנכ"לית מבוי סתום המסייע לנשים מסורבות גט ועגונות אמרה על ההגבלות כי "אני מברכת על הצעד החשוב הזה של בתי הדין הרבנייים. אני מאמינה שעם הזמן יהיה שינוי מהותי בשיח ויחד עם ההגבלות והסנקציות האלה נוכל להוביל אלפי נשים לחופש המיוחל. הלוואי ולא נצטרך להגיע לשלב של הסנקציות בכלל ובתי הדין יתחילו להשתמש בפתרונות למניעת סרבנות גט כך שכל אישה ואיש יוכלו להתגרש, מבלי לסחוט או להיסחט בדרך אל הגט"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully