וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר שנתיים שבהן הופסק בשל הקורונה: מצעד החיים יצא מאושוויץ

עודכן לאחרונה: 28.4.2022 / 18:01

בשעה זו מתכונן מצעד החיים בפולין ליציאה, לאחר שנתיים בהן לא התקיים בעקבות הקורונה. השנה, אף אחד משרי הממשלה לא נוכח במצעד. את יום השואה תחתום עצרת הנעילה, שתיערך בשעה 20:00 בבית לוחמי הגטאות

מצעד החיים באושוויץ

LIVE

מצעד החיים יצא היום (חמישי) לדרך לאחר שבמשך שנתיים לא התקיים עקב מגיפת הקורונה. המצעד, שיתרחש במתכונת מצומצמת, יובל על ידי שמונה שורדי שואה בלבד, במקום 80 במצעדין קודמים. לצד השורדים יצעדו כ-2,500 בני אדם מ-25 מדינות, בהם גם משלחת פליטים מאוקראינה. רבים מהשורדים חוששים שזהו המצעד האחרון שלהם, ולכן המצעד השנה יתקיים בסימן העברת לפיד הזיכרון והאחריות מדור השורדים לדור הנכדים.

מוקדם יותר היום נשמעה ברחבי הארץ צפירה בת שתי דקות, במהלכה ישראל עמדה מלכת לזכר הנספים. כמו כן, התרחשו טקס הנחת הזרים ביד ושם, טקס "לכל איש יש שם" המסורתי במשכן הכנסת וטקס האזכרה המרכזי באוהל יזכור ביד ושם. היום בערב, בשעה 20:00 תיערך עצרת הנעילה ליום הזיכרון לשואה ולגבורה בבית לוחמי הגטאות.

במהלך היום הדליקה נשיאת הבונדסטאג, בארבל באס, נר זיכרון לזכר נספי השואה, ואמרה כי היא "מרכינה ראשי בענווה ובבושה בפני קורבנות השואה. אסור לנו לשכוח ולא נשכח. מאשמתנו ההיסטורית נובעת מחויבות. עלינו להילחם בנחישות נגד האנטישמיות על כל גילוייה, ועלינו לשמר ולהחיות את הזיכרון ולהעבירו לדורות הצעירים". הנשיאה הדליקה נר לזכרה של הניספת אירמה נתן, שהייתה ראש ועדת הרווחה של הקהילה היהודית בדיסבורג, עד שגורשה משם עם בעלה לפני 80 שנה, ולאחר מכן נרצחה.

נשיא המדינה יצחק הרצוג השתתף גם הוא במצעד ובנאומו אמר כי מצעד החיים הינו הרבה יותר ממחווה סימבולית. "הנצחת זכר השואה היא חובתו של כל אדם מכל קצוות העולם. זיכרון משמעו לנקוט בצעדים בשמם של אלו שלא יצעדו עוד, להתבטא נגד אנטישמיות, שנאה, אי סובלנות או גזענות, לנהוג בחמלה ולראות את צלם האלוהים בכל אדם". עוד הוסיף כי "נעשה כל מאמץ על מנת לאפשר לכל יהודי בעולם לחיות חיים יהודיים, גאים, חופשיים ובטוחים, ולא נאפשר לעולם לשכוח את עומקי האכזריות האנושית או האחריות של הנאצים ועוזריהם".

במצעד השתתפו גם נציגים מהמשלחת הירושלמית העירונית, בראשם עומד ראש העיר של ירושלים משה ליאון שאמר היום כי כל פסיעה במצעד היא צעד חשוב ומרגש בהיסטוריה של העם היהודי. "למרות האנטישמיות המנסה להרים את ראשה גם בימינו, אנחנו העם היהודי, נמשיך לצעוד כעם חופשי בארצנו, ארץ ציון וירושלים. נמשיך לבנות ולפתח את ירושלים כעיר של שלום, עיר של תקוה, עיר של עתיד", אמר ליאון.

עוד בוואלה!

האדמה עדיין זועקת: העבר המדמם של סמלי המלחמה באוקראינה

לכתבה המלאה
מצעד החיים באושוויץ. אלוני מור, אתר רשמי
מצעד החיים באושוויץ/אתר רשמי, אלוני מור

אמש נערך הטקס הממלכתי לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה, כבכל שנה, ברחבת יד ושם. בפתיחת הטקס נשא ראש הממשלה נפתלי בנט נאום בו אמר כי אחד הלקחים ממרד גטו ורשה הוא הסכנה של פילוג פנימי על עתידה של מדינת ישראל. "אסור לנו לאפשר לאותו גן מסוכן של פלגנות, לפרק את ישראל מבפנים", אמר בנט, והתייחס לכך שבמהלך המרד פעלו שני ארגונים יהודים בנפרד ולא שיתפו פעולה ביניהם. "אפילו בימים האפלים ביותר בהיסטוריה היהודית, השמאל והימין לא השכילו לשתף פעולה. כל קבוצה נלחמה לבדה מול הגרמנים", אמר בנאומו.

בטקס נאם גם נשיא המדינה יצחק הרצוג, והציג תמונה בה נראית משפחה מוצאת להורג בידי הנאצים. עוד הוסיף הרצוג ואמר כי "עלינו להמשיך ולהיאבק בביטוייה המכוערים של האנטישמיות ששבה ומרימה את ראשה במקומות רבים בעולם, בין היתר ברשתות החברתיות".

מצעד החיים באושוויץ 28 באפריל 2022. יוסי זליגר, אתר רשמי
"רבים מהשורדים חוששים שזהו המצעד האחרון שלהם". מצעד החיים, היום/אתר רשמי, יוסי זליגר

טקס נוסף נערך במכון הרטמן בירושלים. הטקס נערך תחת הכותרת "התכנסות ליום השואה" בסימן המלחמה באוקראינה. לראשונה, ה"התכנסות" במכון נערכה גם בגרסאות חדשות ברחבי העולם - באנגלית, צרפתית ורוסית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully