וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל המתיחות סביב הר הבית: עשרות אלפים השתתפו בברכת הכהנים בכותל

עודכן לאחרונה: 20.4.2022 / 13:31

שוטרים ולוחמי מג"ב נפרסו בירושלים, בדגש על העיר העתיקה, בה יידו אבנים ובקבוקי תבערה מחוץ למסגד אל-אקצא. בתוך כך, דיווחים על מסר שהעביר חמאס דרך מצרים, לפיו "חציית הקווים האדומים תוביל לפיצוץ". מארגני צעדת הדגלים בעיר: "לא נירתע"

מתיחות בהר הבית- בקבוקי תבערה ואבנים נזרקו ממסגד אל-אקצא לעבר שוטרים/צילום: דוברות משטרת ישראל

עשרים אלף השתתפו היום (רביעי) במעמד ברכת הכהנים ברחבת הכותל המערבי, זאת ברקע המתיחות בבירה. מאות שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים נפרסו ברחבי העיר, בדגש על אזור העיר העתיקה וצירי התנועה באזור ואבטחו את האזור. במהלך האירוע מספר מתפרעים נכנסו למסגד אל-אקצא ויידו אבנים אל מחוץ למבנה. במשטרה נערכים גם למצעד הדגלים שצפוי להתקיים בעיר אחר הצהריים.

בשל ההיערכות נחסמו לתנועה רחובות רבים בעיר העתיקה ובסמוך אליה, בהם כביש עוקף העיר העתיקה, דרך מעלה השלום, שער יפו, גת שמנים-דרך העופל, רוקפלר וסולטן סולימאן.

במהלך הבוקר נמסר כי קומץ של מתפרעים נכנס למסגד אל-אקצא בהר הבית, שם הם התפרעו ויידו אבנים ובקבוקי תבערה אל מחוץ למבנה. אחד מבקבוקי התבערה שיידו נפל על שטיח הכניסה למסגד וגרם לשריפה שכובתה.

מצעד הדגלים בירושלים 15 ביוני 2021. ראובן קסטרו
מצעד הגדלים ביום ירושלים, בשנה שעברה/ראובן קסטרו

בתוך כך, נוער העיר העתיקה וארגונים נוספים מתכננים לקיים הערב צעדת דגלים בעיר וממתינים לאישור מהמשטרה לקיימו. המצעד מתוכנן סביב חומות העיר העתיקה בבירה, בין היתר במקום שבו יודו אבנים לעבר אוטובוסי אגד בתחילת השבוע. "דווקא עכשיו נרים את ירושלים על ראש שמחתינו", מסרו.

לדברי המארגנים, "התמונות והסרטונים מהעיר העתיקה בירושלים גורמים לאובדן הריבונות ופחד של המוני ישראל מלהגיע בימי חול המועד לעיר העתיקה. כולנו הזדעזענו מהמכות הנמרצות שחטפו יהודים שהלכו עוטפים בטליתות, ואין לנו שום כוונה להירתע מאיומים של מי שרוצה להפחיד אותנו. דווקא עכשיו נצעד עם דגלים בגאון וגאווה ישראלית ונעלה את ירושלים על ראש שמחתנו".

עם זאת, במשטרה מערימים קשיים ומבקשים לא לאפשר את צעדת הדגלים במועד ובמקום שבו היא מתוכננת, וביקשו לקבוע תאריך חלופי. המארגנים תקפו בתגובה. "המשטרה מתכחשת לתפקידה לאפשר את חגיגות הרגל בצורה בטוחה בעיר הבירה של ישראל", אמרו. על דרישת המשטרה לדחייה למועד אחר אמרו המארגנים כי "המשטרה בעצם מכריזה לאזרחי ישראל, שאין בטחון בעיר העתיקה בחג הפסח הזה אמירה מדאיגה מאוד ביטחונית ומורלית".

ברכת הכהנים בכותל 18 באפריל 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
ברכת הכהנים בכותל, שלשום/פלאש 90, יונתן זינדל
מהומות בהר הבית, 15 באפריל 2022. רויטרס
עימותים בין כוחות הביטחון לפלסטינים בהר הבית, בשבוע שעבר/רויטרס

לוואלה! נודע כי משלחת של בכירים אמריקנים תגיע השבוע לישראל, לרשות הפלסטינית, למצרים ולירדן בניסיון להרגיע את המשבר סביב הר הבית, כך לפי שני מקורות שמעורים בנושא. עוזרת שר החוץ לענייני המזרח התיכון יעל למפרט ומחזיק התיק הפלסטיני במשרד החוץ האמריקני האדי עמר צפויים להגיע היום לאזור ולהיפגש עם בכירים בירושלים, רמאללה ורבת עמון. על שיגור המשלחת החליט שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן. המהלך מצביע על החשש האמריקני הרב מהמתיחות באזור והסכנה שהיא תסלים לכדי עימות אלים רחב יותר.

שר החוץ יאיר לפיד שוחח אמש עם בלינקן על המתיחות בירושלים ו"עדכן על המאמצים שמשקיעה ישראל על מנת לאפשר חופש פולחן לבני שלוש הדתות בירושלים", כך נמסר.

עוד נמסר מטעם לפיד כי השניים שוחחו על חשיבות הפסח, הפסחא והרמדאן. "שר החוץ הדגיש את המאמץ הישראלי השקול והאחראי מול התפרעויות של מאות קיצונים מוסלמים על הר הבית ועל פערי המידע וידיעות הכזב, שמופצות בידי קיצונים, שמלבים את האש והאלימות במקום להביא לרגיעה", נאמר. "השר לפיד אמר למזכיר המדינה כי ישראל לא תהיה מוכנה לקבל קריאות תמיכה באלימות והדגיש את הצורך של תמיכה בינלאומית בהחזרת השקט לירושלים".

שיחות בין המתווך המצרי לחמאס

לפי דיווח בעיתון הלבנוני אל-אח'באר, המתווך המצרי קיים שיחות עם חמאס במטרה להרגיע את המתיחות, ולהעביר מסר מישראל שאינה מעוניינת בהסלמה, ושתגיב על שיגור הטיל. המקורות הפלסטינים שהעבירו את הדיווח הכחישו שהמצרים הפעילו לחצים על חמאס כדי למנוע ממנו להגיב על התקיפות הישראליות.

כמו כן, חמאס הודיע למצרים כי "לא יאפשר לאויב לשבור את כללי העימות שהיו בתוקף בעבר", והזהיר כי "חצייה של הקווים האדומים תביא לתגובה מצד ההתנגדות ותוביל לפיצוץ המצב מחדש". בשיחות דנו גם בההתפתחויות בירושלים, וחמאס הודיע למתווך המצרי כי אם תתקיים תהלוכת הדגלים המצב יחזור להיות כמו שהיה בימים לפני שומר החומות.

הפלגים קיימו אתמול פגישה דחופה נוספת בלשכתו של מנהיג חמאס יחיא סנוואר, שם דנו בהשלכות להמשך פריצת המתנחלים להר הבית, נסיונות הקיצונים להקריב קורבן ולקראת תהלוכת הדגלים בעיר.
דובר חמאס מסר כי הוחלט להמשיך בכוננות ולהעלות אותה לדרג לאומי כדי לתמוך בתושבי ירושלים ובמיוחד המוראביטון באל-אקצא.

לפי העיתון הפלסטיני אל-איאם, הפלגים קראו להמשיך במצב העימות על כל אופניו בגדה, בירושלים ובחברון על מנת להגן על המקומות הקדושים להם. כמו כן הזהירו מפני הנסיונות לפגוע באביו של המחבל שביצע את הפיגוע בדיזנגוף ובכל "משפחות השהידים". עוד דווח שהפגישה התקיימה תוך אזהרות כי כל תקיפה יבשתית או אווירית ברצועה תיתקל בהתנגדות בכמה דרכים וכי שמי עזה לא יישארו מותרים למטוסי חיל האויר. לדבריהם, שיגור טיל האוויר-קרקע שאירע אתמול לפנות בוקר יחזור בצורה נרחבת יותר "אם הכיבוש ימשיך בתוקפנותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully