וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חג מתוח: יהודים הותקפו בעיר העתיקה, אוטובוס נרגם באבנים בדרך לכותל

אחרי יממה של דריכות בעקבות אירועי האלימות בבירה ובשטחי הרשות, ישראל העבירה מסר לחמאס שאינה מעוניינת בהידרדרות ביטחונית. בתוך כך, צעירים החלו לאסוף אבנים בהר הבית ולחסום את דרכי הגישה - ונבלמו בידי המשטרה. חשוד פלסטיני שניסה לחצות את הגדר סמוך לג'נין ונורה

בווידאו: אוטובוסים נרגמו באבנים בדרכם לכותל/ידיעות מהשטח בטלגרם, שימוש לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

הדריכות הביטחונית נמשכת גם הבוקר (ראשון), וחיכוכים רבים נרשמו הבוקר בירושלים ברקע תפילות הרמדאן ועליית יהודים להר הבית בחול המועד. בתוך כך, צעירים פלסטינים יידו הבוקר אבנים על אוטובוסים שהיו בדרכם לכותל המערבי. שבעה נוסעים נפצעו באורח קל, בהם בת 13 שנפגעה בראשה. נהג האוטובוס שהותקף בירושלים שיחזר: "חטפתי ים של אבנים".

שוטרים ולוחמי מג"ב עצרו עד כה 18 חשודים, בהם ארבעה בחשד ליידוי אבנים לעבר אוטובוסים, ארבעה בגין זריקת אבנים מגגות, שניים בגין תקיפת שוטרים ועוד כמה בגין תקיפה של עוברי אורח והפרת הסדר הציבורי.

כוחות משטרה בעיר העתיקה 17 באפריל 2022. רויטרס
כוחות הביטחון בירושלים, הבוקר/רויטרס
בווידאו: תקיפת יהודים בעיר העתיקה/ידיעות מהשטח בטלגרם, יאיר לוי, המחדש

הנוסעים המבוהלים הודו לנהג שהמשיך בנסיעה. "תודה רבה לך נהג, אתה גדול, אם לא - מה היה קורה", אמרו. "חברנו לפצועים בשער האשפות כשהם בהכרה וסובלים מחבלות ופציעות מיידוי האבנים וחלקם גם משברי זכוכיות של חלונות האוטובוס", אמר פרמדיק מד"א פנחס מאיר. "הענקנו להם טיפול רפואי ראשוני בשטח ופינינו אותם במצב יציב להמשך טיפול בבית החולים".

רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים שמואל רבינוביץ מסר בתגובה לתקרית כי הוא "מגנה בחריפות את המתקפה החמורה והפורענות הבוקר כנגד יהודים תמימים בדרכם לתפילת שחרית של חול המועד בכותל המערבי. זוהי פעולת טרור בדרך השלום בעיר המקדשת את חופש הדת וצריך לאפשר לכל החפץ בכך תפילה בשלום ובביטחון".

מאוחר יותר נראו בתיעוד שהגיע לידי וואלה מתפללים שהולכים עם טלית בדרך לכותל ומותקפים בידי צעירים פלסטינים. "אנו רואים בחומרה את הפרות הסדר, השלכת האבנים על אוטובוסים בירושלים ופציעתם של נוסעים", אמר השר לביטחון הפנים עמר בר-לב בתגובה לאירועים. "המשטרה תנקוט יד קשה נגד כל מי שיעז להפעיל טרור כלפי אזרחים ישראלים, ואני מגבה את השוטרים והשוטרות בפעילותם הנחושה. חשוב לנו להמשיך ולאפשר את חופש הפולחן, אך לא נתפשר כאשר יתרחשו אלימות וטרור".

כוחות משטרה בעיר העתיקה 17 באפריל 2022. רויטרס
כוחות המשטרה בעיר העתיקה, היום/רויטרס

בשעות הבוקר המוקדמות החלו מאות צעירים לאסוף ולאגור אבנים ברחבת הר הבית בניסיון להפר את הסדר ולחסום את צירי הביקור באמצעות אבנים, ברזלים ומחסומים מאולתרים. זאת, לקראת עליית יהודים לתפילות בהר - שהתאפשרה עד 10:30.

728 יהודים נכנסו הבוקר למתחם באבטחה משטרתית הדוקה. ממינהלת הר הבית נמסר כי היא "מברכת את עולי הר הבית כהלכה שעלו היום לרגל למרות כל המכשולים שטמנו הפורעים, ומשגרת את הערכתה הרבה לכוחות הבטחון בראשות מפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן על המאמצים, הנחישות והמסירות לאפשר לעם ישראל את העלייה לרגל כמצוות החג לשמוח לפני השם".

מוקדם יותר ניסה פלסטיני חשוד לחצות את הגדר במרחב קו התפר סמוך לג'נין. כוח של צה"ל ביצע נוהל מעצר חשוד ולבסוף פתח לעברו באש וזיהה פגיעה. בנוסף, צה"ל פשט לפנות בוקר על מבנה בקלקיליה ועצר שני חשודים בפעילות טרור, אסירים ביטחוניים שהשתחררו לאחרונה, והעביר אותם לחקירת שב"כ.

כוחות משטרה בעיר העתיקה 17 באפריל 2022. רויטרס
כוחות הביטחון בירושלים, הבוקר/רויטרס
מתפללים יהודים בהר הבית. 17 באפריל 2022. אור נחמיה, אתר רשמי
נפתח לתפילות יהודים עד 10:30. הר הבית, הבוקר/אתר רשמי, אור נחמיה
העצורים בידויי אבנים לעבר אוטובוסים שנסעו באזור מזרח ירושלים בסמוך לעיר העתיקה. דוברות משטרת ישראל
העצורים ביידוי האבנים בירושלים, היום/דוברות משטרת ישראל
מהומות בהר הבית, 15 באפריל 2022. רויטרס
הסגר הכללי לא יוארך. המהומות בהר הבית, שישי/רויטרס

כוחות נרחבים פרוסים במוקדים רבים באזור יהודה ושומרון. זאת, לאחר החלטתו של שר הביטחון בני גנץ שלא להאריך את הסגר הכללי שהוטל על הפלסטינים בחג הפסח - בימי חול המועד.

החלטת גנץ לא להאריך את הסגר התקבלה לאחר הערכת מצב שקיים עם בכירי מערכת הביטחון, שנערכה ברקע אירועי האלימות הקשים בתפילות יום השישי באל-אקצא ומעצרם של יותר מ-400 מתפרעים. בהערכת המצב הוצגה לגנץ התוכנית של צה"ל להמשך פריסת הכוחות הנרחבת במוקדים שונים באזור יו"ש.

בכיר חמאס חאלד משעל אמר אתמול בכנס בדוחא כי שר החוץ הקטארי, מוחמד בן עבד אל-רחמן א-תאני, התקשר לראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמאיל הניה, והעביר לו מסר מישראל ולפיו הממשלה הישראלית לא מעוניינת בהסלמה.

לדברי משעל, איסמאעיל הניה העביר מסר לשר החוץ הקטארי לפיו חמאס לא מעוניין בהסלמה בעזה אך יש לארגון אחריות ועל ישראל לעצור את ההסלמה בירושלים. הניה אמר לשר החוץ הקטארי כי יש למנוע הקרבת קורבנות במסגד אל-אקצא, כי יש להימנע מכניסה צבאית למחנה הפליטים ג'נין ויש לשחרר את כל הפלסטינים שנעצרו בירושלים ביום שישי על ידי משטרת ישראל.

ביום שישי בבוקר התעמתו מאות פלסטינים עם שוטרים בהר הבית, יידו אבנים, ירו זיקוקים והתבצרו במסגד אל-אקצא. כוחות המשטרה נאלצו להכנס למתחם כדי לפנותו ממתפרעים, מה שגרר עימותים אלימים שנמשכו כשש שעות ובמהלכם נעצרו מאות. חלק מהעצורים, כמאה איש, נכלאו ומרביתם שוחררו.

מהומות בהר הבית, 15 באפריל 2022. רויטרס
הדריכות הביטחונית נמשכת. המהומות בהר הבית, שישי/רויטרס

בלילה שבין שישי לשבת נרשמו עימותים אלימים בין כוחות צה"ל לפלסטינים בשורת מוקדים ברחבי יהודה ושומרון. בכניסה לעיירה בית פוריק, ממזרח לשכם, נפצע פלסטיני מאש כוחות צה"ל. עימותים אלימים גם היו בוואדי חומוס מזרחית לבית לחם ובכניסה למחנה הפליטים אל ערוב מצפון לחברון.

במחסום ג'למה (גלבוע) שהפך למוקד התקפות מאז הוחלט לסגור את המקום לכניסות ויציאות, הושלכו הלילה על כוחות צה"ל מטעני חבלה מאולתרים. לא דווח על נפגעים. אש נפתחה לעבר עמדה צבאית הלילה מול הכפר בודרוס, ממערב לרמאללה, וכוח של צה"ל ביצע מעצר של חשוד בפעילות טרור במחנה הפליטים בלאטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully