וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בר-לב: "אין לנו עניין שהר הבית יהפוך למוקד לאלימות"

עודכן לאחרונה: 17.4.2022 / 14:14

יו"ר רע"מ התייחס לעימותים בהר הבית ואמר כי "בעניין של מסגד אל-אקצא אין שיקול פוליטי". השר לביטחון הפנים עמר בר-לב אמר כי "אין עניין שהר הבית יהפוך למוקד אלימות" ושהמשטרה תעשה את המרב כדי לאפשר בו את חופש הפולחן. ירדן גינתה את ישראל על התנהלותה

מהומות בהר הבית, 15 באפריל 2022/דוברות משטרת ישראל

יו"ר רע"מ מנסור עבאס התייחס הבוקר (שישי) לעימותים בין המשטרה והמתפללים הפלסטינים בהר הבית ואמר כי "המשך הפגיעה במסגד אל-אקצא הוא קו אדום עבורנו ועבור יציבות הקואליציה". לדבריו, "בעניין של מסגד אל אקצא אין שיקול פוליטי".

מטעם המפלגה נמסר כי נציגיה הם מגנים כל פלישה למסגד. "אל-אקצא המבורך הוא זכות צרופה של מוסלמים, והפלישות היומיומיות החוזרות ונשנות מהוות פגיעה בזכות הטהורה הזו, ומעוררות תגובות נזעמות". לדבריהם, "הפתרון האמיתי טמון במניעת כניסת כל אדם לא מוסלמי להר הבית".

בנוסף, ח"כ מאזן גנאים מהמפלגה אמר כי "במידה ולא תופסק פעילות כוחות הביטחון במסגד אל-אקצא המבורך לאלתר - אני רואה את עצמי מחוץ לקואליציה". לדבריו, "ממשלה שמתנהגת באופן כזה בתוך כותלי מסגד אל-אקצא הקדוש אין לה זכות קיום".

משרד החוץ הירדני גינה אף הוא את המתקפה של המשטרה על מסגד אל-אקצא. לדבריו, "זו הפרה חמורה ואנו קוראים לרשויות הישראליות להוציא את המשטרה מיד ממתחם המסגד. זו הסלמה חמורה והאחריות לשמירה על שלום המסגד מוטלת על ישראל".

מנסור עבאס בפתיחת מושב החורף של הכנסת, 4 באוקטובר 2021. ראובן קסטרו
מנסור עבאס בפתיחת מושב החורף של הכנסת/ראובן קסטרו

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, הגיב גם הוא לעימותים. "אמרנו שוב ושוב שנעשה המרב כדי לאפשר את חופש הפולחן בהר הבית, והמציאות הזו לא השתנתה. השוטרים שנמצאים שם פועלים באומץ רב ובתנאים לא פשוטים, תוך שהם נאלצו להתעמת עם גורמים אלימים שאספו אבנים ומוטות ברזל כדי לפגוע בחופש הפולחן על ההר ובכותל. אין לנו עניין שהר הבית יהפוך למוקד לאלימות, שתפגע הן במתפללים המוסלמים במקום, והן במתפללים היהודים בכותל".

שר החוץ, יאיר לפיד אמר כי "ישראל מחוייבת לחופש פולחן לבני כל הדתות בירושלים ומטרתנו לאפשר תפילה שקטה למאמינים בחג הרמדאן". לדבריו, "ההתפרעויות הבוקר על הר הבית הם מעשה בלתי נסלח העומד בניגוד לרוח הדתות בהן אנו מאמינים".

דובר האיחוד האירופי מסר כי "אנחנו מודאגים מאוד מהאלימות בגדה המערבית והעימותים במסגד אל-אקצא. האלימות צריכה להיפסק מיד. יש לשם בראש סדר העדיפויות הימנעות מפגיעה באזרחים. יש לכבד באופן מלא את הסטטוס קוו במקומות הקדושים בירושלים. אנחנו קוראים לכל המנהיגים לפעול נגד גורמים קיצוניים ולנקוט בעדים להפחתת המתיחות ומניעת הסלמה".

יאיר לפיד ב״פסגת הנגב״ 28.3.2022. לע"מ, צילום מסך
שר החוץ יאיר לפיד ב"פסגת הנגב"/צילום מסך, לע"מ

על אף ההתחממות ביחסים לאחרונה בין טורקיה וישראל וביקורו של הרצוג במדינה, משרד החוץ הטורקי גינה את פעילות כוחות הביטחון במסגד אל-אקצא. "אנו מודאגים מאוד מהמתיחות הגוברת באזור בימים האחרונים. ברצוננו להדגיש שוב שאסור לאפשר פרובוקציות ואיומים על מעמדו של מסגד אל-אקצא, במיוחד בתקופה רגישה זו".

בתוך כך, ראש הממשלה נפתלי בנט קיים הבוקר הערכת מצב בהשתתפות השר לביטחון פנים, מפכ"ל המשטרה ומפקד מג"ב ומקבל עדכונים על האירועים בהר הבית.

מוקדם יותר דיווחה המשטרה על שלושה שוטרים שנפצעו בעימותים, ומהסהר האדום נמסר כי 90 פלסטינים נפצעו בתקרית. על רקע העימותים, גורמים במערכת הביטחון החלו בשיחות עם בכירים בהר הבית והארגונים השונים כדי להרגיע את השטח ולהביא לעלייה שקטה לתפילות של עשרות אלפי המתפללים.

ראש הממשלה, נפתלי בנט בביקור והרמת כוסית ביחידת המסתערבים של מג"ב לרגל חג הפסח, בבסיס בארותיים.15.04.22. שימוש חופשי, מערכת וואלה
ראש הממשלה נפתלי בנט בביקור והרמת כוסית בבסיס אורותיים לרגל חג הפסח/מערכת וואלה, שימוש חופשי
מהומות בהר הבית, 15 באפריל 2022. רויטרס
מהומות בהר הבית, היום/רויטרס

במערכת הביטחון נמצאים בכוננות שיא היום לקראת ליל הסדר ותפילות הרמדאן, בצל גל הטרור ופעילות צה"ל ביהודה ושומרון במהלכה נהרגו חמישה פלסטינים. ישראל העבירה מסרים לחמאס באמצעות ארבעה מתווכים כי לא תאפשר לגורמים קיצוניים להקריב קורבנות בהר הבית, כך אמר סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, סאלח אל-ערורי, בריאיון לערוץ אל-אקצא של הארגון. אל-ערורי ציין כי חמאס לא נותן אמון במסרים שמגיעים מישראל ונערך להגיב לניסיונות "לטמא את אל-אקצא". הוא ציין כי חמאס קורא לפלסטינים בגדה להמשיך ולהתעמת עם הצבא הישראלי. "אסור שהכיבוש הישראלי ירגיש בטוח בתל אביב", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully