וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מספר 2" שיהפוך למנהיג המוביל: זה היורש של הרב קניבסקי

עודכן לאחרונה: 20.3.2022 / 9:39

הרב גרשון אדלשטיין, בן ה-97 מבני ברק, עתיד להפוך למנהיג המרכזי של הציבור הליטאי-חרדי. נשיא מועצת גדולי התורה נחשב כבעל עמדה פרגמטית וכמי שנמנע מעימות עם מוסדות המדינה, ומזוהה עם העיסוק בנושאי חינוך. אחרי ארבע שנים כסגנו של קניבסקי, המילה שלו תהיה האחרונה

רגעים לפני פריצת המחסומים ליד הבית בבני ברקליד ביתו של הרב קנייבסקי. 20 במרץ 2022/סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים

הרב גרשון אדלשטיין, בן ה-97 מבני ברק, צפוי לרשת באופן טבעי את הרב חיים קניבסקי שהלך שלשום (שישי) לעולמו, ולמלא את החלל שהותיר אחריו עם הסתלקותו. בכך, יהפוך למנהיג המרכזי של הציבור הליטאי-חרדי, לאחר ארבע שנים בהן היה "מספר 2" של הרב קנייבסקי, וסירב לחלוק עליו בפומבי בעניינים ציבוריים ופוליטיים, אף שלעתים דעותיהם היו שונות.

הרב אדלשטיין אמר לאנשי ביתו ביום שישי, לאחר מותו של קניבסקי, כי לאחרון "היו הרבה זכויות. ההתמדה. איזו התמדה. הוא הלך ברחוב ולא ידע בכלל מה השם של הרחוב". לדבריו, "כל הדרך לכולל חזון איש היה הולך מהבית. ומה שם הרחוב? הוא לא יודע. הוא לא מסתכל. נזהר לא להסתכל בשום דבר חוץ מתורה. כשהיה נוסע בדרך היה תמיד עם גמרא, כל הזמן. הייתה לו בקיאות, בקיאות איומה, והיה גם בעל מופתים".

הרב גרשון אדלשטיין, נשיא מועצת גדולי התורה וממנהיגי הזרם הליטאי במגזר החרדי בכינוס מועצת גדולי התורה של דגל התורה, בני ברק, 4 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
סירב לחלוק על קניבסקי בפומבי, גם אם דעתו הייתה שונה לעתים. הרב אדלשטיין/ראובן קסטרו

הרב אדלשטיין הוא נשיא מועצת גדולי התורה של תנועת "דגל התורה", אחת משתי הסיעות המרכיבות את יהדות התורה, שבראשה עומד ח"כ משה גפני. אדלשטיין משמש גם כראש ישיבת פוניבז' בבני ברק, מהישיבות המוכרות והבולטות של הליטאים. למרות גילו, הוא מקפיד מדי שבוע למסור את שיעורו בפני קבוצה מצומצמת של תלמידים, ובמהלכו הוא מתייחס לעתים קרובות לנושאים אקטואליים שנמצאים על סדר היום.

תפיסת עולמו נחשבת פרגמטית, ובמשך השנים הוא ברח מעימות עם מוסדות המדינה ועם החברה הישראלית. הדוגמה הבולטת לכך הייתה עמדתו בתקופת הקורונה. בעוד הרב קניבסקי קבע כי מוסדות החינוך יישארו פתוחים למרות התחלואה הגבוהה, הרב אדלשטיין נמנע מכך, והקפיד לשמור בפומבי על ההנחיות ונחשב לאחד המחמירים בכל הנוגע לריחוק חברתי. בשנתיים האחרונות הוא אף נהג לקבל מבקרים באופן מצומצם מאחורי דופן פלסטיק.

עוד בוואלה!

"שר התורה": סיפורו של הרב קנייבסקי, ממנהיגי החרדים

לכתבה המלאה
הרב חיים קנייבסקי, בני ברק, 25 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
"הייתה לו בקיאות, בקיאות איומה", הרב קניבסקי/ראובן קסטרו

הרב מתגורר ברחוב ראב"ד בבני ברק - כמו הרב אליעזר מנחם שך, המנהיג המיתולוגי של הליטאים שנפטר ב-2001. הוא מזוהה עם העיסוק בענייני חינוך וידוע כמנהיג צנוע שבורח מהכבוד. הוא היה היחיד שהתכבד להספיד את הרב אהרון יהודה לייב שטיינמן, מנהיג הליטאים שקדם להנהגתו יחד עם הרב קניבסקי, ולמרות שהיה נראה כי יהפוך למנהיג לאחר פטירתו, הרב קניבסקי תפס את קדמת הבמה.

הרב אדלשטיין ידוע כמי שלא נכנע לתכתיבים, וכמנהיג שמכתיב סדר עדיפויות שונה מקודמו. ייתכן כי בציבור הליטאי רבים יראו ברבנים אחרים את יורשיו של הרב קניבסקי, אך המילה של הרב אדלשטיין תהיה האחרונה. "זה לא בחירות או טקס הכתרה", הסביר גורם בכיר במגזר הליטאי, "זאת המציאות, אין מישהו אחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully