וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשמסך העשן יתפזר, העבודה בעיניים תיחשף: לקראת עדותו של שלמה פילבר בתיק 4000

עודכן לאחרונה: 20.3.2022 / 9:12

עד המדינה השני במשפט נתניהו, שצפוי להתחיל להעיד בשבוע הבא, הצליח במשך חודשים להפוך באמצעות ציוצים ומהלכים מתוקשרים מאיש דחוי ומושמץ במחנה נתניהו, לאיש אהוד שמעורר אצלם תקוות רבות. מה שהם לא מבינים, זה שמרחב התמרון האמיתי שלו בעדותו בבית המשפט צר מאוד

בווידאו: עדות היועמ"שית של משרד התקשורת בתיקי האלפים/צילום: רוני כנפו

אם לא יהיה עיכוב נוסף, ביום רביעי בשבוע הבא יתייצב עד המדינה השני במספר במשפט נתניהו על דוכן העדים. זה יהיה שלמה פילבר, מי ששימש בתקופה הרלוונטית לאישומים מנכ"ל משרד התקשורת תחת בנימין נתניהו. אם מישהו רוצה להעריך ולהבין, כיצד עשויה להיראות עדותו, כדאי שיעבור על הטיזר האחרון ששילח אתמול בבוקר לפיד הטוויטר שלו.

פילבר כעס על טקסט של כתב דה מארקר, נתי טוקר, ובשלב מסוים, כאשר הוא מחזק את ידיו של שמעון ריקלין (שאף הוא כתב מלים קשות על טוקר), צייץ כך על הכתב: "אל תזלזל ביריב נחוש ומלא שנאה. כל הטרלול שהמדינה עוברת כבר שלוש שנים נולד מאיזו 'תזה' הזויה שהם הציגו וחלחלה כמו תולעת רעילה לגופי החקירה והאכיפה. ורק באיחור גדול כולם מבינים עתה שהתשתית העובדתית שהציגו לציבור הייתה שקרית, והמציאות חושפת את קלונם".

עמיתיי חן מענית, נטעאל בנדל ואחרים האירו בצדק לעוקביהם את העובדה שעד מדינה, ימים ספורים לפני תחילת עדותו, מכנה את התזה של התביעה שבשמה הוא מעיד כתזה הזויה ורעילה. אלא שאז, כשעתיים אחרי, אולי לאחר שמעט נבהל מדבריו (ופילבר, כפי שתבינו בהמשך, הוא לא באמת הבחור הכי אמיץ בשכונה), צייץ: "רואה ששורה ארוכה של כתבים מתקשים בהבנת הנקרא (ממש לא מפתיע אותי). למאותגרים - הדיון של (כך במקור, ב"ק) עם נציג 'יומון העם' דה מרקר - נתי טוקר. התייחס לכתבותיו ולפרסומי העיתון בלבד".

שלמה פילבר. יונתן זינדל, פלאש 90
פרסם טיזר בטוויטר. שלמה פילבר/פלאש 90, יונתן זינדל

האמת שכנראה אני מאותגר במיוחד, שכן אחרי ההבהרה הזאת התבלבלתי עוד יותר. הרי בציוץ הראשוני הוא כתב במפורש: שהתזה "ההזויה", "חלחלה כמו תולעת רעילה לגופי החקירה והאכיפה". אז איך בדיוק הוא התייחס, "לכתבותיו ולפרסומי העיתון בלבד"? איך זה מסתדר? זה לא מסתדר, אבל כך מערבב פילבר את הציבור כבר חודשים ארוכים, ולא מן הנמנע שהערבוב הזה ילווה גם את מתן עדותו בבית המשפט.

לפני כן, מעט סדר: פילבר נחקר על פרשת בזק (עוד לפני תיק 4000) בקיץ 2017. קדם לחקירה הזאת דוח מבקר מדינה, שבו כונה פילבר "רגולטור שבוי". חוקרי הרשות לניירות ערך מצאו ראיות לכך שפילבר סייע מתוך משרד התקשורת לאלוביץ' באופן חריג, אבל הם לא ממש הבינו עד הסוף מדוע, מה האינטרס שלו? החוקרים לא מצאו רמז כלשהו לטובת הנאה אישית שקיבל מהאלוביצ'ים; ואז הגיע תיק 4000 שפתר, לכאורה, את התעלומה.

גם ממנו, צריך לומר, לא עלתה טובת הנאה אישית כלכלית לפילבר, אבל כן עלו הראיות לעסקת שוחד לכאורה בין נתניהו לבין אלוביץ' שלפילבר היה ביישומה תפקיד מרכזי. פילבר נעצר ב-18.2.18, וכעבור יומיים כבר חתם על הסכם עד מדינה; עד כדי כך היה זריז שאפילו את ניר חפץ הקדים בשבועיים. כשחפץ הסביר בבית המשפט מדוע החליט לחתום, נתן לחתימתו של פילבר משקל מכריע. במלים אחרות, לפילבר יש מניות יסוד בעובדה שנתניהו עומד לדין בתיק 4000.

שלמה פילבר, הארכת מעצר בתיק 4000, פרשת בזק, בית משפט השלום, תל אביב, 18 בבפרואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
"רגולטור שבוי". שלמה פילבר בדיון בהארכת מעצרו/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

בתחילה, לאחר החתימה, פילבר היה מנודה, דחוי, שנוא, במחנה הפוליטי שגדל בו והיה מזוהה עמו כל חייו. יהורם גאון כינה אותו: "מלשן, יהודה איש קריות". ח"כ דודי אמסלם כינה אותו "נחות, לא מוסרי, עבריין"; והשיא היה המפגן הבוטה מתחת לביתו של פילבר בזמן מערכת הבחירות ב-2019: רכב מצויד ברמקולים חנה מתחתיו והרעיש עם קריאות נאצה: "פילבר, מה הם עשו לך ששיקרת נגד ראש הממשלה? מה הבטיחו לך? מומו, השמאל משתמש בך כדי להפיל את הליכוד". בעקבות האירוע נפתחה חקירה נגד יועציו של ראש הממשלה, עופר גולן ויהונתן אוריך, שלכאורה עמדו מאחורי המיזם (על מה שהתפתח מאוחר יותר בין השניים לפילבר, מיד).

מאז, פילבר עשה הכול כדי לרצות את כור מחצבתו. הוא עשה זאת בציוצים אין ספור שאוהדים את נתניהו ועוינים את מתנגדיו, וגם בריאיונות ספורים לתקשורת. בין לבין, שחרר מעין רמזים שהוא, פילבר, הכי רחוק ממודל שולה זקן, כלומר איננו באמת בוגד בפטרון הפוליטי שלו, נתניהו. "בסוף הכול יתבהר", אמר כמה פעמים בווריאציות שונות. האסטרטגיה הזאת, צריך לומר, הצליחה לו.

פילבר הוריד דרמטית את מפלס האיבה אליו, וכיום לא רק שאינו מנודה, הוא גם מקבל בטוויטר תגובות אוהדות רבות מהבייס הביביסטי. הוא הצליח להשכיח לחלוטין מאנשי הבייס את העובדה, שהוא, פילבר, היה הראשון בתיק 4000, יומיים לאחר מעצרו, שחצה את הקווים תמורת חסינות פלילית מוחלטת על מעשיו. הקשר של פילבר עם הבייס שלו חשוב לו מן הסתם גם רגשית, חברתית, אך בהחלט אפשר להניח שגם עסקית. פילבר הוא בעלים של חברת "דיירקט פולס", שעוסקת בסקרים ובאסטרטגיה פוליטית ועסקית. על לקוחותיו נמנות גם מסגרות ימניות.

עופר גולן בדיון בנושא תביעת הדיבה של מני נפתלי כנגד שורת מקורבי רה"מ, בית משפט השלום הרצליה, 2 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
החל לשתף פעולה עם פילבר. עופר גולן/ראובן קסטרו

שיאו של המסע המתוקשר הביתה היה כשחשף לציבור כיצד הוא ושני החשודים בהטרדתו כעד, יהונתן אוריך ועופר גולן, יועציו של נתניהו, החלו לשתף פעולה בעסקים. המהלך התקשורתי של חשיפת הקשר העסקי הזה לווה בתזה שאומרת: אם המוטרד אכן הוטרד, הכיצד זה שחבר עכשיו למטרידים? הנה, אמר מי שאמר, זו ההוכחה כי לא הייתה פה כל הטרדה. זו כמובן תזה מופרכת שנובעת או מספין מבריק, או מאי הבנה של קונספט העבירה של "הטרדת עד".

אם כבר ההיפך הוא הנכון. הטרדת עד אינה המקבילה של הטרדה מינית, או הטרדה טלפונית; הנפגע המרכזית בהטרדת העד במשפט פלילי הוא לא העד (הוא אולי נפגע משני), אלא המדינה, שעבורה העד אמור להעיד. כלומר, החשש הוא שגורמים אינטרסנטים רוצים להשפיע על עד שלא יאמר את האמת. אם כבר, הרציונל סביב מקל המטרידים, נכון לגבי הגזר שהם מעניקים לעד. להיפך, אולי הגזר יותר אפקטיבי. השותפות העסקית של אוריך וגולן עם פילבר עשויה באופן תיאורטי להשפיע על עדותו לא פחות מההטרדה מתחת לביתו עם רמקולים.

האם זה אומר שהשותפות הזאת בעייתית מבחינה חוקית? באופן פורמלי כנראה שלא. מסתבר שעורכי דינם של אוריך וגולן פנו לפני המהלך הזה לפרקליטות כדי לספר להם על השותפות העסקית הזאת, אך כל שיכלה הפרקליטות הוא להתריע בפני פילבר, גולן ואוריך שאסור להם לדבר אחד עם השני על תוכן עדותם במהלך פעילותם העסקית המשותפת. ההתחייבות כמובן ניתנה. אין ספק שקוראי מאמר זה באו על סיפוקם. מכל מקום, המהלך החזיר סופית את פילבר אל חיקו של הבייס הביביסטי.

נתניהו במהלך ישיבת סייעתו בכנסת. אולבייה פיטוסי, פלאש 90
עדות פילבר צפויה לגרום לו נזק משפטי גדול. בנימין נתניהו/פלאש 90, אולבייה פיטוסי

אז עד כמה הרצון האינסופי של פילבר לרצות את הבייס שחש כה נבגד על ידו ב-2018 ישפיע על עדותו? הרי בסוף מה שווים כל הציוצים והחנופות הללו, אם פילבר יחזור בעדותו על מה שאמר במשטרה? ובכן, מצד אחד, להערכתי, פילבר לא יחרוג מעדותו במשטרה, שכן הוא יודע היטב שאם יעשה זאת הוא יפר את ההסכם עם המדינה ועשוי לעמוד לדין על המעשים שבהם הודה במסגרת ההסכם.

מצד שני, לצד העובדות שיחזור עליהן, ישתדל להגביר ככל שיוכל את המוסיקה הסניגוריאלית לנתניהו בעדות. פילבר יגיד בגדול: כן שוחחנו על ענייני אלוביץ', כן נתניהו קידם את מיזוג בזק-יס, אבל מה הבעיה, נתניהו הוא שר התקשורת. הכול היה ענייני ומקצועי. מודל עדות חפץ אבל משודרג. זה לא יהיה כל כך פשוט.

העדות של פילבר היא ארוכה ומפורטת, אבל יש בה כמה אירועי שיא. הבולט שבהם הוא זה שמכונה: "שיחת הכורסאות". מיד עם כניסתו של פילבר לתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת ב-2015, פילבר העיד כי נתניהו נפגש איתו וביקש ממנו לסייע לשאול אלוביץ' במיזוג בזק-יס, ובמקביל ביקש ממנו למתן את הורדת המחירים, כשהוא מסמן לו את תנועת היד המפורסמת - מהלך שהיה כלכלי מאוד לאלוביץ' (אך רע מאוד לאזרחים). את השיחה הזאת, צריך לומר, הכחיש בתחילה נתניהו ואחר כך אמר שלא ממש זוכר אותה.

שאול אלוביץ' בדיון הוכחות בתיקי האלפים, בימ"ש מחוזי ירושלים, 7 בפברואר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
יעיד ששוחח עמו? שאול אלוביץ' בבית המשפט/פלאש 90, יונתן זינדל

אם פילבר יאשר את השיחה הזאת ולא משנה איך יצבע אותה, הוא יגרום, כפי שכבר גרם, נזק משפטי גדול לנתניהו. כאמור, אני מוכן להסתכן ולהעריך שהרעש והצלצולים של פילבר הם בעיקר תקשורתיים ופחות בעלי משמעות משפטית. פילבר יעשה מה שטוב לפילבר. עד עכשיו זה הלך לו לא רע; עובדה, הוא מצד אחד הצליח לקבל חסינות מפני העמדה לדין בתמורה לעדות נגד נתניהו, ומצד שני חתם על שותפות עסקית עם יועציו והוא מקבל היום אהדה בבייס הביביסטי. כדי להבין את רמת הציניות של פילבר, הנה הסיפור ההיסטורי הפנטסטי הבא:

לאחר רצח רבין פרסם פילבר בעיתון הימין "נקודה" מאמר קונספירטיבי קיצוני שלפיו רבין לא נרצח באמת בשל מניעיו האידיאולוגיים של יגאל עמיר, אלא בעקבות תאונת עבודה של שב"כ, בעקבות הרצון של הארגון להדביק אשמה על הימין. שנים אחר כך, לאחר שפילס דרכו אל המיינסטרים הימני ומונה על ידי נתניהו לתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת, פורסם הסיפור הזה בעיתונות, ואז פילבר הגיב כך: "אני לא מאמין ולא האמנתי גם אז בתיאוריית הקונספירציה".

פילבר סיפר בתגובתו שהוא בסך הכול היה שם להשכיר, ומי שכתב את המאמר בפועל היה בכלל עורך נקודה אז, אורי אליצור: "לקראת סגירת הגיליון", סיפר פילבר, "אליצור, שהיה חבר בהנהלת מועצת יש"ע, פנה אליי, עובד זוטר במועצת יש"ע, וביקש שאחתום על המאמר מתוך חשש למעמדו כפובלציסט". התגובה הזאת בלתי נתפסת, בעיקר לאור העובדה שאליצור מת שנה לפני כן, כך שאף אחד לא היה יכול לבדוק עמו אם הסיפור הזה של פילבר הוא אמיתי. האם משום שהוא, אליצור, "חשש למעמדו כפובלציסט", ביקש מפילבר הצעיר שיפרסם את דברי הבלע הקונספירטיביים שלו? התגובה הזאת היא שיעור בציניות ובבריחה מאחריות, ומסבירה במידת מה, איך אדם כמו פילבר מצד אחד חותם על הסכם עד מדינה נגד נתניהו, ומצד שני מרמז לבייס שהכול סבבה והוא בכלל בעד נתניהו.

ואחרי כל זה, קשה להעריך כרגע מה תהיה תוצאת המשחק בין ההגנה לפרקליטות בתום עדות פילבר; מה כן אפשר לומר? משחק הרמזים הזה של פילבר בחודשים האחרונים על "דברים שיתבהרו בעתיד", ששיאו בציוץ מאתמול על התזה הרעילה שחלחלה לרשויות האכיפה, הוא מסך עשן. פילבר יודע היטב, וידע בזמן אמת, על מה חתם. לכן, אחת מהשתיים: או שכדי לחלץ עצמו מדין פלילי שיתף פעולה בעלילה משפטית שנרקמה נגד נתניהו; או שפשוט הבין היטב, בזמן אמת, שהפעילות שלקח בה חלק למען אלוביץ' אינה חוקית, ומתוך ההבנה הזאת חתם על הסכם עד מדינה. כל הרמזים של פילבר לאיזו מציאות אחרת מסתורית, הם עבודה בעיניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully