וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

25 פקחים, בלי אכיפה בטיילת: סכנת הקורקינטים והאופניים החשמליים בתל אביב

14.3.2022 / 13:00

כ-1,300 בני אדם נפצעו בתאונות קורקינטים ואופניים חשמליים ב-2021, אך לא ניתן להאשים רק את הרוכבים - שנאלצים לבחור אם להעמיד עצמם בסכנה בכביש או להישאר על המדרכה. רק השבוע מתה כרמלה, בת 70, מפגיעת אופניים בטיילת בת"א, אך לפי העירייה לא ניתן לפקח על כל השביל

בווידאו: מבצע אכיפה נגד עבירות אופניים וקורקינט חשמליים בתל אביב/צילום: דוברות המשטרה

1,268 רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים ו-96 הולכי רגל. זה מספר הפצועים בתאונות במעורבות כלים אלה בשנה שעברה, לפי נתוני עמותת אור ירוק - קפיצה של עשרות אחוזים משנה קודם לכן. מותה של הולכת הרגל מפגיעת אופניים חשמליים בטיילת תל ברוך בתל אביב השבוע הציף מחדש את הבעיה, אך הפתרון מסובך ולא נראה שיגיע בטווח הקרוב.

האשמה המידית נופלת על הרוכבים, שלעתים קרובות נוסעים בפראות ורואים את חוקי התנועה כהמלצה. אולם גם הצייתנים מביניהם עומדים בפני בחירה קשה בין שתי אפשרויות, כל אחת גרועה יותר מהשנייה: להעמיד את עצמם בסכנה - או לסכן אחרים. אם יבחרו לנסוע בכביש, בין שלל המכוניות שעוקפות, מצפצפות ובאופן כללי רואות בהם נטע זר ומטרד במסלול, הם עלולים להפוך לחלק מהסטטיסטיקה העגומה של נפגעי התאונות. אם יעדיפו לספוג קנס אפשרי ולעלות על המדרכה, ייתכן שגם זהירות יתרה לא תמנע מהם לפגוע בהולכי רגל.

חוף  תל ברוך 10 במרץ 2022. ראובן קסטרו
עלולים להפוך לחלק מהסטטיסטיקה העגומה של נפגעי התאונות. טיילת תל ברוך, אתמול/ראובן קסטרו
חוף  תל ברוך 10 במרץ 2022. ראובן קסטרו
גם היכן שסללו נתיב ייעודי, הוא עשוי להיות צר מדי. טיילת תל ברוך, אתמול/ראובן קסטרו

שביל האופניים נראה כפתרון הברור לבעיה, אך לא תמיד זה המצב. מעבר לעובדה שבהרבה מהרחובות אין שביל כזה, גם היכן שסללו נתיב ייעודי הוא עשוי להיות צר מדי למספר העוברים ושבים או צמוד לרכבים חונים, שלא ניתן לצפות מתי יפתחו את הדלת.

טיילת תל ברוך, שם כרמלה רוצקי בת ה-70 נפגעה מאופניים חשמליים, פגעה ברצפת הבטון ומתה, היא דוגמה טובה לכך. שבילי האופניים והולכי הרגל צמודים זה לזה ללא מרחב מפריד, עם סימונים דהויים וקו מקווקו בלבד ביניהם, ויכולים להכיל 4-3 הולכי רגל או שני רוכבי אופניים וקורקינטים במקביל. בשעות השיא ההפרדה מיטשטשת מפאת חוסר המקום והחוצה - רוכבים נוסעים בשביל הולכי הרגל והולכי רגל נכנסים לשביל הרוכבים, והתאונה רק מחכה לקרות. "הרוכבים נוסעים במהירות מופרזת, לא עוצרים במעבר חציה - ואין שום פיקוח", סיפרה לינדה, תושבת השכונה הסמוכה. "אני יכולה לומר שפעם אחת מתוך חמש שאני צועדת כאן אני רואה תאונה כזאת או אחרת".

העירייה אינה מתנגדת לטענה על היעדר הפיקוח במקום, משום שהיא אינה יכולה חוקית לאכוף עבירות אופניים וקורקינטים לכל אורך הטיילת בעיר. הטיילת מוגדרת חוקית כרחבה, בדומה לכיכר הבימה ולנמל, והחוק הנוכחי לא מאשר לפקחים לפעול ברחבות נגד עבירות אלה. הצעת חוק שהגיש לאחרונה ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן), ועברה בקריאה טרומית, מבקשת לסגור את הפרצה ולהעניק לפקחים סמכויות בכל מקום שהוא. היא תעניק לפקחים עירוניים את הסמכות לאכוף עבירות תנועה בכל שביל ובכל מקום ציבורי בו תבוצע הרכיבה. כמו כן, הצעת החוק תרחיב את סל העבירות המצומצם שניתן כיום לאכוף, ותוסיף אליו למשל עבירות כמו רכיבה עם אוזניות, שימוש בטלפון הסלולרי בזמן רכיבה, רכיבה ללא קסדה, הרכבת נוסע נוסף, ונסיעה בכיוון ההפוך בשבילי אופניים.

כרמלה כרמי רוצקי בזמן שצעדה בטיילת של תל ברוך, נדרסה על ידי רוכב אופניים חשמליים שפגע בה בחוזקה. 09 במרץ 2022. דוברות איכילוב, אתר רשמי
קורבן התופעה. רוצקי/אתר רשמי, דוברות איכילוב
חוף  תל ברוך 10 במרץ 2022. ראובן קסטרו
"עלייה אקספוננציאלית בתאונות". טיילת תל ברוך, אתמול/ראובן קסטרו

אך הכאוס לא נגמר בטיילת. רחוב אבן גבירול, למשל, מכיל גם הוא נתיב אופניים צר ללא הפרדה מהולכי הרגל, שנכנסים ויוצאים מהשביל, ואף יורדים מהאוטובוס ישירות אליו. עבודות הרכבת ושינוי הכביש שמאפיינות אותו בשנים האחרונות הביאו לאחרונה לסגירת מקטע מנתיב האופניים באורך כמה רחובות. הפתרון של הרוכבים הוא לעבור לנתיב הנגדי בצד השני של הכביש, ואף להמשיך במדרכה גם בלעדיו, בזיגזג בין הולכי הרגל.

במחלקת הטראומה בבית החולים איכילוב בעיר, אליה פונתה רוצקי, מכירים היטב את המצב. לדברי מנהל המחלקה, ד"ר דרור סופר, "ישנה עלייה אקספוננציאלית בתאונות של עד פי 50 בשנתיים-שלוש האחרונות", שראשיתה לפני כעשור. הפציעות מגוונות: פנימיות, אורתופדיות, חבלות ראש, מקלה ועד קשה. "אתה רואה איך הם רוכבים ומבין שזה לא מפתיע", הסביר סופר. "הרוכבים נוסעים באדום ונגד כיוון התנועה ולא לובשים קסדות. קונים לילד בן 12 קורקינט שמגיע למהירות של 60 קמ"ש, והוא מרכיב את החברים שלו עם אוזניות באוזניים".

על שלל עבירות הקורקינט והאופניים החשמליים בתל אביב ממונים בסך הכול 25 פקחים, שאחראים לאכוף בשטח של 52 קמ"ר. בעירייה אמרו כי נוסף אליהם "עשרות פקחים שמבצעים עבודה יומיומית למען תושבי העיר". בעירייה ציינו כי "מתחילת 2021 הוגשו כ-47 אלף על עבירות 'חוק האופניים' - רכיבה אסורה של אופניים וקורקינט על מדרכה שלא בשביל ייעודי, נסיעת אופנועים על מדרכות ועוד. מתוך סך כל הדוחות הוגשו מתחילת חודש פברואר 2022 כ-3,700 דוחות".

חוף  תל ברוך 10 במרץ 2022. ראובן קסטרו
"בעירייה מודעים לתופעת הרכיבה הפרועה". טיילת תל ברוך, אתמול/ראובן קסטרו

עוד מסרו בתגובה למקרה האחרון כי "במקום המדובר בטיילת יש תמרור וסימון הפרדה ברור בין נתיב הולכי הרגל לנתיב האופניים. העירייה רואה חשיבות בשמירה על בטיחות כלל משתמשי הדרך ותדאג להדגשת הסימון המפריד. נוסיף כי לצערנו אין לפקחי העירייה סמכות אכיפה במיקום זו שאינו מוגדר כמדרכה. העירייה פנתה לא מכבר למשרדי הממשלה, יחד עם פורום ה-15, לקבלת סמכויות אכיפה נוספות שיאפשרו לה לאכוף רכיבה פרועה בניגוד לחוק גם במקומות אלו".

"נוסיף כי אנו מודעים לתופעת הרכיבה הפרועה בכלים החשמליים ומנסים למגר אותה בכלים העומדים לרשותנו, כולל אכיפה כנגד רוכבי אופניים וקורקינטים, פינוי המרחב הציבורי והסדרת המדרכות לצד אתרי עבודות הרכבת הקלה וסלילה של נתיבי אופניים מופרדים מהמדרכה לצורך שמירה על בטיחות הולכי הרגל. בנוסף, ולאור העלייה המדאיגה בכמות תאונות הדרכים שבהן מעורבים משתמשי הכלים החשמליים הדו-גלגליים והפגיעה המשמעותית בתחושת הביטחון של הולכות והולכי הרגל, פנה ראש העירייה לאחרונה לשרת התחבורה, לשר לביטחון פנים, לשר המשפטים ולשרת הפנים בבקשה להרחיב את סמכויות האכיפה שניתנות לפקחים העירוניים, על מנת שנוכל לבצע אכיפה יעילה של עבירות התנועה ולדאוג לשלומם של הולכי הרגל. בפניה התייחס גם ראש העירייה לצורך הדחוף לבצע אסדרה של הנושא הכולל העלאת הקנסות, רישוי כלים, חובת ציות לפקחים עירוניים ואיסור רכיבה במקומות הומי אדם. במקביל מקדמת העירייה פעילות הסברה בנושא יחד עם הרלב"ד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully