וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסירים את הכפפות: המלחמה בתאונות האופניים והקורקינטים החשמליים עולה מדרגה

עודכן לאחרונה: 20.2.2022 / 19:00

מחר תעלה לדיון בוועדת הכלכלה הצעת החוק שמבקשת לאפשר לפקחים עירוניים לרשום דוח לרוכב שמשתמש בנייד שלו גם כשהוא על שביל אופניים ולאכוף חבישת קסדות. זאת, ברקע הזינוק במספר הנפגעים בתאונות אלה בשנים האחרונות, ובעיקר ב-2021. "חוסר הסדר ברחובות עולה בחיי אדם"

בווידאו: ח"כ גיזנבורג מסביר שהצעת החוק שהגיש על הקורקינטים נועדה להציל חיים/מערכת וואלה!

תופעת התאונות בהן מעורבים קורקינטים ואופניים חשמליים נמצאת במגמת עלייה מתמשכת, ומאות בני אדם נפגעים בהן מדי שנה. תופעה זו הינה תוצאה של העלמת עין של משרד התחבורה מהכלים האלו, ואי הסדרת חוקים ואכיפה מתאימה מצדו ומצד המשרדים לביטחון הפנים והפנים. רק עכשיו, יותר מעשור לחדירה המסיבית של כלי הרכב הללו לכבישים, החלה הכנסת להביא תיקוני חקיקה שינסו לסגור או לפחות לצמצם את הפערים.

מחר תעלה לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת הצעת החוק של ח"כ איתן גינזבורג, המבקשת להרחיב את סמכויות האכיפה של הפקחים העירוניים, שנכון להיום מוגבלים מאוד. כך למשל, בסמכות הפקח לרשום דוח לרוכב אופניים חשמליים שמשתמש בטלפון הנייד בזמן רכיבה - רק כשזו מתבצעת על מדרכה או שביל הולכי רגל. אם העבירה מבוצעת על שביל אופניים או שביל המשותף להולכי רגל ואופניים - הוא אינו יכול לרשום דוח.

כך גם במקרה של רכיבה ללא קסדה. בעוד שלשוטרים יש סמכות לאכוף חוק זה, הנוכחות שלהם ברחובות הערים מצומצמת, ולכן החוק בקושי נאכף על ידם. לעומת השוטרים, הפקחים פרוסים בצורה רחבה יותר בערים, אך הם נטולי סמכויות המאפשרות להם לאכוף את החוק.

קורקינט של בירד. יחצ,
ההצעה תבקש להרחיב את סמכויות האכיפה של הפקחים העירוניים. קורקינטים חשמליים/יחצ

על פי הצעת החוק, יורחבו סמכויות האכיפה של הפקחים לכל סוגי הדרך בתחום העירוני, וכן יורחבו מספר עבירות התנועה שבסמכותם לאכוף. "הרחבת הסמכויות לפקחים העירוניים היא צעד מבורך שאנחנו תומכים ומעודדים במשך שנים", מסר ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק. "אישור הצעת החוק יוביל לעוד עשרות פקחים עם סמכויות של שוטרים, פעולה שתגביר את ההרתעה ותייצר אווירה מונעת עבירות תנועה מסכנות".

יוזם הצעת החוק, חבר הכנסת איתן גינזבורג (כחול לבן) אמר כי: "להצעת החוק עליה נדון מחר בוועדת הכלכלה מטרה ברורה: להציל חיים. אני מברך על השימוש ההולך וגובר באופניים ובקורקינטים חשמליים, אין ספק שזו דרך מרכזית לפתרון של בעיית הפקקים ולשמירה על הסביבה. עם זאת, חייבת להיות אכיפה יעילה בתוך הערים על מנת להפחית את מספר תאונות הדרכים והנפגעים מהן. כל יום שעובר ללא יכולת אכיפה משמעותית עלול לגרום לעוד נפגעים, והגיע זמן לעשות שינוי בחוק הקיים. אני מקווה שנוכל לעשות זאת כמה שיותר מהר ובכך להגביר את הבטיחות של הרוכבים ושל הולכי הרגל".

עוד בוואלה!

שוטר? פקח!: הצעת חוק חדשה תרחיב את סמכויות האכיפה של פקחים נגד רוכבי הקורקינטים

לכתבה המלאה

לא עוצרים בקורונה: עליה של 25% בנפגעים ב-2021

"כניסת הכלים החשמליים לכבישים בשנים האחרונות מביאה עמה פתרונות חיוביים אך לצד זה מספר הנפגעים הולך ועולה", טען קיטה. ואכן, לפי הנתונים מדוח האחרון של מכון גרטנר, בשלוש השנים האחרונות המשיכה מגמה קבועה של עלייה במספר הנפגעים בתאונות רכיבה על אופניים וקורקינטים חשמליים.

כך למשל, מ-1,046 רוכבים שנפגעו ב-2019 עלה המספר ל-1,106 בשנת 2020 - למרות הסגרים ומיעוט הפעילות במשק. בשנת 2021 זינק המספר ל-1,378 נפגעים. עוד עלייה נרשמה בקרב הנפגעים שהוגדרו פצועים קשה או אנוש. חלקם של פצועים אלה מכלל הפצועים זינק ב-36%, בעוד שמספר המאושפזים עם פגיעות ראש גדל ב-32%.

עדות נוספת לאכיפה הלקויה והיחס המזלזל בחוק משתקף בעלייה במספר הילדים מתחת לגיל 16 שנפגעו ואושפזו כתוצאה מתאונה בזמן רכיבה על אופניים וקורקינטים חשמליים. זאת בשעה שעל פי החוק, גיל 16 הוא גיל המינימום לרכיבה על כלי הרכב. אם בשנת 2020 עמד מספרם מכלל הפצועים על 271 (21%) בשנת 2021 עלה הנתון ל-287 (23%).

רוכב קורקינט חשמלי נפגע מאוטובוס בפתח תקווה. ללא, מד"א
תאונה בה נפגע רוכב קורקינט חשמלי בפתח תקווה, לפני חודש/מד"א, ללא

לו היו הנפגעים בתאונות אלה הרוכבים עצמם, אולי הייתה בכך נחמה מסוימת. אולם גם בקרב הולכי הרגל שנפגעו בעקבות תאונות במעורבות הכלים החשמליים נרשמה עלייה משמעותית - מ-67 בשנת 2020 ל-96 בשנת 2021.

"הרחבת הסמכויות לפקחים העירוניים היא צעד מבורך שאנחנו תומכים ומעודדים במשך שנים. חוסר הסדר ברחובות עולה בחיי אדם", סיכמו באור ירוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully