וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה ברוכבי הקורקינטים החשמליים בת"א שעוברים על החוק - העירייה נחושה להילחם

עודכן לאחרונה: 20.12.2021 / 17:33

העירייה נוקטת יד קשה נגד משתמשי הקורקינטים והאופניים השיתופיים והפרטיים שמפירים את החוק, בעיקר ברכיבה שלא בשבילי אופניים ושימוש בטלפון הנייד. לאחר הצבת לוחיות הרישוי, שכבר עברה בקריאה טרומית, העירייה קוראת לממשלה להרחיב את סמכויות האכיפה

בווידאו: מבצע אכיפה נגד עבירות אופניים וקורקינט חשמליים בתל אביב/צילום: דוברות המשטרה

בשנה האחרונה חלה עלייה של 15% בכמות הקנסות נגד רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים ועלייה של 22% בהחרמת כלי הרכב השיתופיים - כך עולה היום (ראשון) מנתוני האכיפה שמפעילה עיריית תל אביב-יפו כלפי משתמשי כלי התחבורה הקטנים בעיר, והגיעו לידי וואלה!.

השילוב בין קשיי התחבורה הרגילים של תל אביב, עומסי התנועה הגוברים של השנים האחרונות, השיבושים בשל עבודות הרכבת הקלה והימנעות מנסיעה בתחבורה הציבורית הפכו את שנת 2020 לשנת הפריחה של הקורקינטים והאופניים החשמליים, אלו המופעלים על ידי חברות ההשכרה וגם אלו הפרטיים. אולם, אותה עלייה במספר הקורקינטים והאופניים השיתופיים ברחובות תל אביב, הביאה איתה גם את ההפרעה הלא מבוטלת שהם גורמים במרחב הציבורי. העלייה הזו נמשכה גם לתוך שנת 2021, בה דיווחו החברות המפעילות את שירותי השכרת הקורקינטים והאופניים על ביקושים גוברים - ויחד איתם גם על התלונות על ההפרעה שנגרמת בשל כך.

ההפרעה באה לידי ביטוי באי ציות לחוקי התנועה, רכיבה שלא בשבילי אופניים, במעברי חציה, ללא קסדה, תוך שימוש בטלפון הנייד ובהשארה שלהם במקומות המפריעים להולכי הרגל או מהווים מכשול למשתמשי המרחב הציבורי. על פי הנתונים, לא פחות מ-38,391 דוחות ניתנו במהלך שנת 2021 למשתמשי הכלים הללו - עלייה של 15% ביחס לשנת 2020, אז ניתנו 32,606 דוחות. רכיבה על קורקינט או אופניים על המדרכה או שביל הולכי רגל מהוות כשני שליש מכלל העבירות.

זירת תאונת דרכים בין רכב לאופניים חשמליים ליד צומת מסובים, בה נהרג רוכב האופניים, נתין זר כבן 40. 26 בדצמבר 2020. מד"א
זירת תאונה של אופניים חשמליים, שנה שעברה/מד"א

גם מקרי סנקציות, כמו הסרת שרשראות או החרמת אופניים, רשמו עלייה בין 2020 ל-2021. במקרה הראשון עלתה כמות המקרים מ-2,190 בשנה שעברה ל-2,444 השנה, ומקרי החרמת האופניים עלו מ-704 ל-798 בהתאמה. למרות עלייה זו, קיים עדיין פער שלא מאפשר לעירייה למצות את הדין עם הרבה מאוד מהרוכבים.

"ביקשנו לאורך כל הדרך דבר בסיסי כמו הצבת לוחית רישוי לכלים", סיפר ראש אגף הפיקוח בעיריית תל אביב, יאיר אמר, "זה יעזור לא רק לנו אלא גם לציבור כי הוא מייצר הרתעה, הרוכבים יידעו שניתן לזהות ולהגיע אליהם. במכתב ששלח לפני כחודש ראש העירייה רון חולדאי לשרת התחבורה, השר לביטחון פנים, שרת הפנים ושר המשפטים, הפציר בהם לקדם לא רק את לוחיות הרישוי, אלא גם להחיל חובת ציות לפקחים העירוניים כמו לשוטרים, לאפשר להם לאכוף גם עבירות שכרגע לא בסמכותם כמו חבישת קסדה, רכיבה מתחת לגיל 16, רישום נקודות חובה לבעלי רישיון ועוד. אחת הסיבות היא כמות הדוחות הנמוכה יותר משמעותית שמחלקת המשטרה בשטח העיר, זו עומדת על כ-10,000 דוחות בלבד, כשליש מהכמות של אגף הפיקוח בעירייה.

בתוך הדילמה בין לאפשר הרחבה של שימוש בכלים האלו כפתרון עירוני המחליף מכונית או דו גלגלי מנועי לבין הבטחת שלום הציבור, אחת הפעולות שנעשות היא סלילה מרובה של שבילי אופניים שמופרדים פיזית ממרחב הולכי הרגל ותנועת כלי הרכב. 160 ק"מ מאלו כבר נמצאים בשטחי העיר, עד שנת 2023 הם יורחבו לכדי 200 ק"מ. "במקומות שנסללו בהם שבילי אופניים אנחנו רואים פחות עבירות", העיד יאיר, אבל זה לא מסביר או לא מצדיק את הפרות העבירות שנעשות בשאר המקומות איתן מתמודדים 30 אנשי מחלקת הפיקוח.

עוד בוואלה!

אושר בטרומית: חובת לוחית זיהוי על אופניים וקורקינטים חשמליים

לכתבה המלאה
רוכב קורקינט חשמלי נפגע מאוטובוס בפתח תקווה. ללא, מד"א
זירת תאונה של קורקינט חשמלי/מד"א, ללא

"בניגוד למיתוס, כמות הדוחות לא מנחה אותנו אלא שמירה על הסדר, יש פה אכיפה מאוד לא קלה, עם חיכוך גבוה מאוד בין הפקח לבין המשתמש", אמר ראש מחלקת הפיקוח. "זה לא צילום של לוחית רישוי כמו בעבירת חניה או נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית". לדבריו, יש מקרים בהם הסברה מספיקה, ומקרים חוזרים או חמורים הם נוקטים בפעולות קשות יותר, כמו החרמת הכלי. הבעלים נדרשים לשחרר פיזית את הקורקינט או האופניים לא לפני ששילם את הדו"ח ואת עלות האחסון שלו.

יאיר אמר הסביר כי במחלקת הפיקוח יודעים איפה ומתי מבוצעות עיקר העבירות, והיכן קיים סיכון גבוה יותר. "יש כבר קבוצות ווטסאפ שמתריעות על המיקום של הפקחים שלנו בלייב", פירט. איפה אתם עלולים לפגוש אותם? דיזינגוף, בן יהודה, רוטשילד, מנחם בגין, אבן גבירול במהלך ימות השבוע, ובימי שישי האתרים ה"חמים" הם יפו והנמל.

אולם, מעבר לחובת לוחיות הרישוי שכבר עברה בקריאה טרומית בכנסת, רואים בעירייה חשיבות גם להחלת סנקציה נוספת קיצונית יותר - שמעבר לדו"ח שמקבל משתמש קורקינט או אופניים חשמליים ויושת עליו ישירות - תימנע ממנו גם האפשרות להשתמש בכלי למשך מספר חודשים. בעירייה מקווים שמהלך כזה ייצר הרתעה משמעותית כלפי הרוכבים, שכיום נראה שלא ממש מייחסים חשיבות לחוקי התנועה, שאר משתמשי הדרך או הולכי הרגל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully