וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוטר? פקח!: הצעת חוק חדשה תרחיב את סמכויות האכיפה של פקחים נגד רוכבי הקורקינטים

עודכן לאחרונה: 23.1.2022 / 17:26

הצעת החוק - אותה יזם ח"כ איתן גינזבורג - מבקשת להרחיב את הסמכויות לפקחים גם נגד רוכבי אופניים חשמליים. זאת, נוכח אי-האסדרה של כלים אלו והעלייה החדה בעבירות התנועה המבוצעות על ידי הרוכבים, מול פקחים שסמכויותיהם מצומצמות. "להצעת החוק מטרה ברורה: הצלת חיים"

בווידאו: ח"כ גיזנבורג מסביר שהצעת החוק שהגיש על הקורקינטים נועדה להציל חיים/מערכת וואלה!

הצעת החוק של ח"כ איתן גינזבורג, יו"ר סיעת כחול לבן, בנושא רכיבה על קורקינטים ואופניים חשמליים אושרה היום (ראשון) בוועדת שרים לחקיקה בקריאה טרומית. הצעת החוק מבקשת להרחיב את סמכויות האכיפה לפקחים עירוניים על עבירות תנועה שמבוצעות על ידי הרוכבים. "להצעת החוק מטרה ברורה: הצלת חיים", אמר ח"כ גינזבורג.

"אני מברך על השימוש הנרחב בקורקינטים ובאופניים חשמליים, ברור שזו הדרך המרכזית לפתרון בעיית הפקקים ולשמירה על הסביבה", אומר ח"כ גיזנבורג לוואלה!, "אבל גם חייבת להיות אכיפה יעילה בתוך הערים, שתפחית את מספר תאונות הדרכים ומספר ההרוגים. כל יום שעובר ללא יכולת אכיפה משמעותית - גורם לעוד נפגעים ועוד הרוגים, ועם זה אי אפשר להשלים".

קורקינט של בירד. יחצ,
קורקינט של בירד/יחצ

כניסתם של הקורקינטים והאופניים חשמליים לשימוש נרחב הואצה משמעותית בשנים האחרונות, לא מעט בזכות המענה התחבורתי שהם מספקים לבעיית הפקקים המתגברת, וכניסתן של מפעילות חברות השכרת הכלים השיתופיים. לפי נתוני עיריית תל אביב, מאז 2008 חלה עלייה של פי חמישה בשימוש בכלים חשמליים - וכיום מתבצעות בה כ-150 אלף נסיעות ביום.

עם העלייה בפופולריות של הכלים הדו-גלגליים, חלה עלייה חדה ועקבית בעבירות התנועה המבוצעות על ידי הרוכבים, הגורמות ליותר תאונות דרכים ולסיכון מוגבר של הולכי הרגל והרוכבים עצמם. בשנה שעברה בלבד נהרגו 11 רוכבי אופניים וארבעה רוכבי קורקינטים חשמליים. לפני כן, בין השנים 2015 ל-2019, זינק מספר ההרוגים והפצועים קשה בתאונות אופניים מ-128 ל-306, ובתאונות קורקינטים מ-5 ל-131. לנתונים יש להוסיף את מאות הפצועים קל וכן הפצועים שלא הגיעו לבתי החולים ולא דיווחו למשטרה.

אי-האסדרה של כלים אלו הפכה את השימוש בהם לשטח הפקר. כך למשל, הולך רגל שייפגע בתאונה מקורקינט לא יוכל לקבל פיצויים כנפגע תאונת דרכים, אלא יצטרך לתבוע את נהג הקורקינט אישית. גם שניתנה לרשויות המקומיות הסמכות לאכוף חוקי רכיבה על קורקינטים, רבות מהן לא מיהרו להכשיר את הפקחים למשימה - בחלק מהמקרים בשל סירובם של הפקחים עצמם.

עוד בוואלה!

עלייה ברוכבי הקורקינטים החשמליים בת"א שעוברים על החוק - העירייה נחושה להילחם

לכתבה המלאה
זירת מותה של רוכבת קורקינט חשמלי בת 30 בתל אביב 7 במרץ 2021. אתר רשמי, מערכת וואלה!
זירת תאונה בה מתה רוכבת קורקינט. ת"א, מרץ 2021/מערכת וואלה!, אתר רשמי

מי שכן שמה לעצמה מטרה לטפל בסוגיית האכיפה היא עיריית תל אביב, בה שיעור השימוש בכלים הינו הנרחב ביותר, ושיעור הנפגעים בהתאם. ב-2021 חלה עלייה של 15% בכמות הקנסות שרשמה מחלקת האכיפה בעירייה נגד רוכבי קורקינטים ואופניים וחשמליים - עם כ-39 אלף דוחות. אך לפי שעה, הפקחים העירוניים רשאים לאכוף רק כמות עבירות מצומצמת לעומת סמכויות השוטרים, ועל אף שעיריית תל אביב משקיעה מיליונים בסלילת עשרות רבות של קילומטרים של שבילי אופניים - הפקחים אינם יכולים לאכוף עבירות המתבצעות על השבילים. הצעת החוק של ח"כ גינזבורג תתיר לפקחים את הסמכות לאכוף עבירות תנועה בכל נתיב רכיבה.

בתוך כך, בחודש נובמבר האחרון שיגר ראש העיר רון חולדאי מכתב לשרת התחבורה מרב מיכאלי, השר לביטחון פנים עמר בר-לב, שר המשפטים גדעון סער ושרת הפנים איילת שקד, בבקשה לאסדרה ואכיפה של הנושא, אותו כינה "בוער ודחוף".

חולדאי ראשית פירט בפנייתו על יתרונותיהם של הכלים הדו-גלגליים החשמליים, וכתב כי "הניסיון העולמי מלמד שמדינות וערים שהשכילו לייצר חלופות לרכב הפרטי, נהנות משיפור בכל מדדי החיים, לרבות בתחומים הכלכליים, התרבותיים והקהילתיים", וכן הדגיש כי "לעומתן, מדינות וערים שנשארו תלויות ברכב הפרטי סובלות מזיהום אוויר, מפקקים, ממעבר אוכלוסייה לפרברים, ודעיכת המרקם העירוני והקהילתי".

לצד זאת ובשל "הפגיעה המשמעותית בתחושת הביטחון של הולכות והולכי הרגל במדרכות, והעלייה המדאיגה בתאונות הדרכים בהן מעורבים משתמשי הכלים החשמליים", ביקש חולדאי את הרחבת סמכויות האכיפה לפקחים, שיכללו עבירות בשבילי האופניים ועבירות של רוכבים מתחת לגיל 16. כמו כן, ראש העיר ביקש כי יינתן מספר זיהוי לכלל הכלים החשמליים לשם אכיפה יעילה. בדומה לבקשה זו, חברי הכנסת משה גפני, יצחק פינדרוס ויעקב אשר מיהדות התורה יזמו הצעת חוק שתחייב נשיאת לוחית זיהוי. בתחילת דצמבר האחרון מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית ללא מתנגדים.

ראיון | יו"ר מפלגת "הישראלים", רון חולדאי באולפן וואלה!NEWS 
18 בינואר 2021. ראובן קסטרו
"חשוב להוסיף כי העירייה מבצעת אכיפה משמעותית וללא פשרות". חולדאי/ראובן קסטרו

הצעת החוק של ח"כ גינזבורג צפויה להוסיף גם רכיבה עם אוזניות, שימוש בטלפון הסלולרי בזמן רכיבה, רכיבה ללא קסדה והרכבת נוסע נוסף - לרשימת העבירות שיוכלו הפקחים לאכוף, ולא רק שוטרים. כמו כן, ההצעה תחייב ציות לפקחים בכל נתיב רכיבה. "אני מקווה להעביר את החוק בקרוב כדי שתושבי הערים, הולכי רגל ורוכבים, ירגישו בטוחים ברחובות", אומר גינזבורג.

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה כי "העירייה מברכת על כל מהלך שיאפשר אכיפה מוגברת יותר של עבירות תנועה המבוצעות על ידי רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים. כזכור, פנה ראש העירייה לפני כחודשיים לשרת התחבורה, לשר לביטחון פנים, לשר המשפטים ולשרת הפנים בבקשה להרחיב את סמכויות האכיפה שניתנות לפקחים העירוניים, על מנת שנוכל לבצע אכיפה יעילה של עבירות התנועה ולדאוג לשלומם של הולכי הרגל. בפנייה התייחס גם ראש העירייה לצורך הדחוף לבצע אסדרה של הנושא הכולל העלאת הקנסות, רישוי כלים, חובת ציות לפקחים עירוניים ואיסור רכיבה במקומות הומי אדם".

עוד נכתב כי "חשוב להוסיף כי העירייה מבצעת אכיפה משמעותית וללא פשרות בדגש על רכיבה אסורה על המדרכה של אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים, במטרה לשמור על ביטחונם של הולכי הרגל במדרכה. כפועל יוצא של הניסיון שנצבר בנושא ועלייה במספר הכלים הזעירים הפועלים בעיר, החליטה העירייה לעלות מדרגה באכיפה והקימה בסוף שנת 2019 יחידה ייעודית בפיקוח העירוני לטיפול בנושא. עם זאת, כאמור יש צורך באסדרה של הכלים ומתן סמכויות אכיפה נוספות לפקחים, מה שיאפשר הרתעה וצמצום עבירות התנועה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully