וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרצוג נפגש עם נשיא טורקיה באנקרה; ארדואן: "מאמין שהביקור יהווה נקודת מפנה ביחסים"

נשיא טורקיה נשא דברים בארמונו לצד הרצוג: "מקווה שהביקור יהיה פתח להזדמנויות עתידיות". הרצוג: "היחסים עברו תקופת בצורת, אנחנו יכולים לשתף פעולה בתחומים רבים". שר החוץ הטורקי לוואלה!: "אבקר בישראל בתחילת אפריל, אדון עם לפיד על פתיחה מחדש של השגרירויות"

בווידאו: קבלת הפנים לנשיא הרצוג בארמונו של ארדואן באנקרה/צילום: רויטרס, לע"מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג נועד היום (רביעי) באנקרה עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, 14 שנה מאז הביקור הרשמי האחרון של בכיר ישראלי במדינה.

בתום פגישתם של השניים אמר ארדואן כי הביקור מהווה "נקודת מפנה ביחסים בין שתי המדינות". הוא הוסיף כי הדגיש בפני הנשיא הרצוג את החשיבות שטורקיה מייחסת לנושא הפלסטיני ולמצב במסגד אל-אקצא. "הדגשתי בפני הנשיא הרצוג שאנטישמיות היא פשע נגד האנושות. דו הקיום בין יהודים למוסלמים בטורקיה נמשך מאות שנים". ארדואן הוסיף כי השניים דנו גם בנושא המלחמה באוקראינה, וכן כי הביע בפני הנשיא הרצוג את רצונו בשיתוף פעולה עם ישראל בתחום האנרגיה. הוא חתם את דבריו: "אני מקווה שביקור זה יהווה פתח להזדמנויות עתידיות משותפות".

הנשיא הרצוג התייחס בתום הפגישה לתיקון היחסים בין שתי המדינות. "לצערי היחסים בין מדינותינו עברו תקופת בצורת מסויימת בשנים האחרונות. כעת, אני מאמין שהיחסים בין המדינות ייבחנו במעשים שמשקפים רוח של כבוד הדדי, ויאפשרו לנו להתמודד טוב יותר עם האתגרים האזוריים והעולמיים המשותפים לכולנו. ישראל וטורקיה יכולות וצריכות לשתף פעולה בתחומים רבים שמשפיעים באופן דרמטי על המרחב הזה שכולנו זוכים לקרוא לו "בית"'.

הרצוג הוסיף: "משקעי עבר אינם מתבטלים מאליהם, אבל אנחנו שני העמים, שתי המדינות בוחרים להתחיל במסע של אמון וכבוד שיכלול שיח מעמיק בכל התחומים. אני מודה לך על השיחה המשותפת שקיימנו. אנחנו בוחרים להביט במשותף קדימה".

על המתיחות ששררה בין שתי המדינות בעשור הקודם אמר: "עלינו להסכים מראש כי לא על הכול נוכל להסכים, זה טבעם של יחסים עם עבר עשיר כשלנו. אבל את המחלוקות נשאף לפתור בכבוד הדדי ובגילוי לב, באמצעות המנגנונים והמערכות הנכונות, ובמבט אל עתיד משותף. מטרתנו המשותפת היא חיזוק המאחד בין שני העמים. גם אתה וגם אני, גם עמך וגם עמי, כולנו בני אברהם - אבי המאמינים באל".

הנשיא פנה לארדואן ואמר: "אני מאמין שאתה ואני למעשה מוכיחים כאן את מה שכולנו מבינים: שותפות ושכנות טובה בינינו - כאן במזרח הים התיכון - חשובות לכולנו. אני מאמין שכולנו, בני כל הדתות - מוסלמים, יהודים ונוצרים - יכולים וצריכים לחיות בשלום במרחב היפהפה הזה, זה לצד זה, זה עם זה. אני מצפה שנפעל יחד לביסוס היציבות, השגשוג, השלום והביטחון במרחב, ולמען כל עמי האיזור".

לפי בכיר ישראלי, הרצוג דן עם הנשיא ארדואן על דאגותיה של ישראל לגבי פעילות חמאס בטורקיה.

עוד בוואלה!

מכין את הקרקע: הרצוג יטוס בסוף השבוע ליוון וקפריסין - לקראת ביקורו בטורקיה

לכתבה המלאה
פגישת הרצוג - ארדואן באנקרה 9 במרץ 2022. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
ארדואן והרצוג, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

הרצוג קיבל מהטורקים את קבלת הפנים הגבוהה ביותר של הפרוטוקול הדיפלומטי, עם טקס רשמי, נגינת ההמנונים ומטחי כבוד וכן ארוחת ערב ממלכתית. בסיום הפגישה בינו לבין ארדואן צפויים השניים לשאת הצהרות לגבי היחסים בין המדינות.

בכירים ישראלים אמרו לוואלה! כי בבית הנשיא ובמשרד החוץ רואים בביקור כסמלי בלבד וכי ערב המראתו של הרצוג לא סוכם על מחוות טורקיות או צעדים מעשיים מצד טורקיה לשיקום היחסים עם ישראל. מחר ייפגש הרצוג באיסטנבול עם נציגי הקהילה היהודית וינחת חזרה בישראל בשעות אחר הצהריים.

בתוך כך, שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו גילה לוואלה! כי יבקר בישראל וברשות הפלסטינית בתחילת אפריל וכי ייפגש עם שר החוץ יאיר לפיד על מנת לדון על פתיחה מחדש של השגרירויות בשתי המדינות.

פגישת הרצוג - ארדואן באנקרה 9 במרץ 2022. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
פרשים באנקרה, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

"היחסים בין ישראל לטורקיה חשובים לישראל, חשובים לטורקיה וחשובים לאזור כולו. ולראשונה מזה שנים רבות יתקיים ביקור בטורקיה", אמר הרצוג לפני המראתו. "בוודאי כשהסדר העולמי מתערער טוב ונכון שתישמר היציבות והשותפות באזור שלנו".

"לא על הכל נסכים ובוודאי שמערכת היחסים בין ישראל לטורקיה ידעה עליות ומורדות ורגעים לא פשוטים בשנים האחרונות, אבל אנחנו ננסה לאתחל את היחסים ולבנות אותם בצורה מדודה וזהירה ובכבוד הדדי בין המדינות", המשיך. "אני תמיד חוזר ומדגיש שהחזון שלי הוא שיהודים מוסלמים ונוצרים יחיו בשלום באזורנו בצורה שתביא להם שגשוג וחיים מושלמים".

הרצוג בטורקיה

לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח
פגישת הרצוג - ארדואן באנקרה 9 במרץ 2022. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
פגישת הרצוג-ארדואן, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח
יצחק הרצוג ורעייתו. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
הנשיא יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

הרצוג הוא הנשיא הישראלי הראשון שמבקר בטורקיה מאז 2007, אז הגיע לאנקרה הנשיא דאז שמעון פרס. זה גם הביקור הראשון של בכיר ישראלי באנקרה מאז 2008, אז הגיע ראש הממשלה באותה תקופה אהוד אולמרט לפגישה עם ארדואן שתיווך אז בין ישראל לבין סוריה. שבוע ימים אחרי אותו ביקור החל מבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה שהביא להשתלחות פומבית מצד ארדואן נגד ישראל, דבר שהחל למעשה את המשבר ביחסים.

ביקורו של הרצוג מתקיים על רקע התבטאויות של נשיא טורקיה בשנה האחרונה וביתר שאת מאז הקמת הממשלה החדשה בישראל על כך שהוא מעוניין לחמם את היחסים עם ישראל אחרי משבר מתמשך של קרוב ל-15 שנה. בכירים ישראלים טוענים שהתבטאויותיו של ארדואן מגיעות על רקע המצב הכלכלי הקשה בטורקיה, היחסים המתוחים עם ממשל ביידן וההתחזקות במעמדה האזורי של ישראל בעקבות הסכמי אברהם.

פגישת הרצוג - ארדואן באנקרה 9 במרץ 2022. רויטרס
הרצוג וארדואן בארמון נשיא טורקיה, היום/רויטרס

בכירים ישראלים מציינים כי חרף החשדנות הרבה בה מתייחסים בירושלים לארדואן, הוחלט לקבל את ההזמנה שהעביר לנשיא הרצוג לביקור באנקרה. בדיוני ההכנה שקיימו בכירים בבית הנשיא ובמשרד החוץ עם יועציו של ארדואן לא סוכם מראש על מחוות או צעדים מעשיים שטורקיה תעשה בעקבות הביקור, אך הבכירים הישראלים לא פוסלים אפשרות שארדואן יחליט ברגע האחרון לבצע צעד מהסוג הזה.

"זה ביקור סמלי שאומר שאנחנו כבר לא בעימות", אמר בכיר ישראלי. "אבל זה לא החזרת שגרירים או חתימה על הסכמים. הטורקים יודעים שאנחנו עושים עכשיו צעד אחד בדמות ביקור הרצוג ואז נעצור ונבדוק בקפידה איך הם מתנהגים. הכל יהיה לאט לאט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully