וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מחפשים במעברים דוברי עברית בין תורי הפליטים מאוקראינה, ושולפים מהתור"

עודכן לאחרונה: 28.2.2022 / 9:16

דוברת שגרירות ישראל באוקראינה סיפרה ל-103FM על המאמצים לסייע לישראלים המנסים להימלט מהלחימה ולצאת מהמדינה, ברקע העומסים הכבד ומזג האוויר הקפוא. "הפקקים נמשכים קילומטרים. אתמול הצלחנו לשלוף 15 משפחות בסופו של התור, במאמצים מטורפים"

בווידאו: שליח וואלה! למזרח אירופה מדווח מגבול אוקראינה-פולין/צילום: יואב איתיאל

דוברת שגרירות ישראל באוקראינה, אלכס בן ארי, סיפרה היום (שני) כי עובדי השגרירות נמצאים במעברי הגבול כדי לסייע לישראלים ויהודים המנסים להימלט מהמדינה, וכי השלג והעומס הכבד בתורים מקשה על הפליטים. "זה באמת שורות של פקקים של אנשים מכוניות ואוטובוסים. הפקקים נמשכים קילומטרים", אמרה.

"אנחנו מתעוררים עם שלג וזה הדבר הכי גרוע שאנחנו יכולים להתעורר איתו בגלל עומס הפליטים. זה אומר לילות יותר קרים עבור האנשים בגבול", סיפרה בן ארי, שהבהירה כי אין לפליטים מקלט בלילה מפני מזג האוויר הקפוא. בנוגע לשאלה האם ישנם פליטים שלא שרדו את המסע והתנאים הקשים, השיבה: "אני מאוד מקווה שהשאלה הזאת תישאר היפותטית בלבד".

פליטה מאוקראינה והתינוק שלה אחרי שחצו את הגבול אל פולין, 26 בפברואר 2022. רויטרס
פליטה מאוקראינה והתינוק שלה אחרי שחצו את הגבול אל פולין, שלשום/רויטרס

היא הבהירה כי התנאים במעברי הגבול לא ערוכים לכאלה גלים של פליטים. "מדובר בגבולות שבדרך כלל עוברים בהם אוטו אחד-שתיים, זה לא ערוך למה שקורה פה, למעברים רגליים שפתחו אחרי שיחות ולכמויות כאלו מטורפות", אמרה בן ארי, שציינה גם כי בגלל המלחמה אוקראינה לא מאפשרת לגברים עד גיל 60 לצאת מהמדינה. "לכן בודקים רכב-רכב, אדם-אדם, כולם מוחזרים אחורה".

"אנשים שלנו נמצאים באזור המעברים", הדגישה בן ארי, וסיפרה על הקושי באיתור הישראלים המנסים לצאת מאוקראינה. "לעבור בין תורי הפליטים זה בלתי אפשרי וזה גם מאוד מסוכן. תדמיין אנשים שמנסים לברוח ומגיעים ומוציאים מישהו ספציפי? מה שאנחנו עושים זה לעמוד בנקודות שאליהם מגיעם אנשים כדי לעבור לפולין או למולדובה או סלובקיה, ואז שולפים את האנשים כמה שיותר קרוב לגבול".

עוד בוואלה

תיעוד: אוקראינים שנמלטו מהקרבות מתמקמים במחנות פליטים מאולתרים בגבול פולין

לכתבה המלאה

"אנחנו מנסים לעזור למקרים קיצוניים בסיוע [גורמי] הרשויות, שכאן עייפים - ואני לא מכוונת שלא ישנו אלא בעצמם עלולים לאבד סוג של אמפתיה אנושית. לכן אנחנו מנסים למסור לכל האנשים שעומדים בתורים: תתקדמו, תיקחו מים, בגדים חמים - לא נוכל לשלוף אתכם מאמצע התור אבל מחכים לכם בסופו", הוסיפה.

"אתמול הצלחנו לשלוף 15 אנשים, 15 משפחות מתוך התור יותר קרוב. זה מאמצים מטורפים של האנשים שלנו בגבול, כשהם עושים את זה הם מסכנים את עצמם", אמרה בן ארי, שסיפרה כי הדבר מעורר לפעמים כעס בקרב פליטים אחרים. "יש תור. כשאנחנו רואים שיש תור הסיבה לעקוף אותו צריכה להיות מספיק חזקה וטובה. אנשים זועמים בדיוק כמו שכל אחד מאיתנו היה זועם. המטרה היא לעשות הכול בשיקול בין החירום והצרכים, לבין ההבנה של המצב הקיים. סגן השגריר שלנו היה בשטח כל היום, הוא אמר להסתובב ולהבין מי דובר עברית. במקביל אנשים שולחים אלינו איפה הם נמצאים, מה הם צריכים, כמה הם רחוקים - וזה רק המעבר".

  • עוד באותו נושא:
  • אוקראינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully