וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד: אוקראינים שנמלטו מהקרבות מתמקמים במחנות פליטים מאולתרים בגבול פולין

אלפי אזרחים תועדו בידי צוות וואלה! באוקראינה במחנות פליטים מאולתרים בקרבת הגבולות המערביים במדינה. בתיעוד ניתן לראות את המקומיים מכינים עבור הפליטים מזון ומציידים אותם בשמיכות, בגדים חמים ואוהלים. נהג אוטובוס שסייע לפליטים: הסעתי 200 בני אדם בלילה אחד

בווידאו: שליח וואלה! למזרח אירופה מדווח מגבול אוקראינה-פולין/צילום: יואב איתיאל

אלפי אזרחים אוקראינים רבים תועדו היום (ראשון) בידי צוות וואלה! במחנות פליטים מאולתרים בקרבת הגבול עם פולין ממערב לאוקראינה. לדברי נהג אוטובוס ששוחח עם וואלה!, בלילה האחרון העביר 200 פליטים לאחד המחנות. בתיעוד ניתן לראות את המקומיים מכינים עבור הפליטים מזון ומציידים אותם בשמיכות, בגדים חמים ואוהלים. תיעוד נוסף מציג את הפליטים מתחממים ממדורה מאולתרת במכלית ריקה ומחפשים בגדים בערמות שנתרמו עבורם.

מחנות פליטים באוקראינה. יואב איתיאל
תיעוד מחנות הפליטים בגבול פולין, היום/יואב איתיאל

תמונות המלחמה באוקראינה

חייל מסתתר במקלט בבסיס אווירי באזור קייב, אוקראינה, 26 בפברואר 2022/רויטרס

368,000 פליטים ברחו מאוקראינה בימים האחרונים. בהם, כ-250 משפחות יהודיות מצאו מחסה בכפר אנטבקה המרוחק 40 דקות נסיעה מקייב. כעת אזור הכפר מופגז וטנקים רוסיים נמצאים במרחק ק"מ ממנו ונעשים מאמצים לחלץ מהמקום את הפליטים היהודיים שמצאו בו מחסה.

הכפר הוקם בשנת 2015 על ידי רבה של אוקראינה, הרב משה ראובן אסמן, והוא נועד לתת מחסה ליהודים שנמלטו אז מאיזורי הבדלנים הפרו-רוסים וצבא אקוראינה בחלקים המזרחיים של אוקראינה.
הכפר זכה לשם "אנטבקה" כמחווה לשם העיירה היהודית בסיפרו המפורסם של שלום עליכם - "טוביה החולב". על ספר זה גם מתבסס המחזמר "כנר על הגג".

בווידאו: כ-150,000 פליטים ברחו מאוקראינה למדינות השכנות/צילום: רויטרס

בכפר הוקמו בתי ספר, בתי מלאכה למוצרי יודאיקה, מרכז קהילתי ומרכז שיקומי. בכפר חי הרב שמואל אסמן, בנו של הרב משה ראובן, והוא מנהל את מוסדות החינוך במקום. מאז פרוץ המלחמה בשבוע שעבר נמלטו לכפר מאות יהודים מקייב וביומיים האחרונים הוצאו מהמקום הסעות למדינות השכנות ובהן היו כ-180 משפחות.

"המקום הפך מוקד עלייה לרגל ומנסים להוציא מפה אוטובוסים לגבולות. כעת אנחנו מופגזים ואין לאן לברוח", אמר לוואלה הרב שמואל אסמן. בעקבות העוצר שהוכרז - הכפר הוחשך. במקום נמצאים אלפי יהודים, גברים, נשים וילדים תושבי קייב והסביבה שהגיעו אחרי הכרזתו של הרב משה אסמן כי כל יהודי מוזמן להגיע לאנטבקה, שם הוא יקבל אירוח מלא, מזון ושאר צרכים ככל שיידרש.

לדברי שמואל אסמן, "בכל שעה מגיעים לפה עוד יהודים, אנחנו חייבים עוד אוכל כדי להאכיל מאות רבות של יהודים. עזרו לנו בשעה הקשה". המצב באנטבקה החמיר אתמול. לדבריו, "שמענו כל הזמן פיצוצים. שמנו דבק על החלונות. אנשים בפאניקה. יש כאן יהודים זקנים, גברים ונשים והרבה ילדים. לצידנו יש בונקר משוריין שאליו אנחנו הולכים כשיש אזעקות". אסמן הוסיף שבמקום נותנים לכל מי שבא מקום ללון, אוכל, שתייה ושאר צרכים. "כל הזמן מגיעים עוד ועוד יהודים", הוא מדגיש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully