וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים במערכת הביטחון: "הפעלת האזעקות בעקבות חדירת רחפן חיזבאללה - תקלה מבצעית"

עודכן לאחרונה: 23.2.2022 / 9:53

מהתחקיר הראשוני של האירוע עולה כי עוד לפני שחצה לשטח ישראל, צה"ל ידע שמדובר בטיסן שלא מסכן אזרחים וכי התגובה החריפה אליו היא ניצחון תודעתי לחיזבאללה. "אתה לא מרעיד את הצפון, מקפיץ את הציבור לממדים ומפעיל מטוסי קרב על רחפן צילום. יש פתרונות אחרים"

בווידאו: נסראללה טוען שיש בדי חיזבאללה יכולת להפוך רקטות לטילים מדויקים/צילום: רויטרס

גורמים בכירים במערכת הביטחון מותחים היום (שלישי) ביקורת על הפעלת האזעקה בצפון ביום שישי, בעקבות חדירת רחפן חיזבאללה לשטח ישראל. לדבריהם, מהתחקיר הראשוני עולה כי עוד לפני שחצה את הגבול הבינו בצה"ל שמדובר בטיסן שאינו מסכן אזרחים וכי במקרה הגרוע ביותר הוא נושא מצלמה. "הפעלת האזעקה היא תקלה מבצעית", אמרו הגורמים.

מיד לאחר חדירת הטיסן, התקיימה הערכת מצב טלפונית בין בכירים במערכת הביטחון ומאוחר יותר התקיים תחקיר ראשוני. תגובת צה"ל הוגדרה על ידי גורמי ביטחון כ"תקלה מבצעית". אחד הגורמים אמר כי "עקבו אחריו מהרגע שהתרומם, עוד לפני שהוא חצה. התקיים הערכת מצב מהירה בצה"ל והבינו שמדובר במקרה הגרוע בטיסן שיש לו מצלמה. אתה לא מרעיד את כל הצפון עם אזעקות, הציבור רץ למרחבים מוגנים, מפעיל מסוקי קרב ומטוסי קרב, משגר מיירט של כיפת ברזל ובסוף הוא חוזר למרחב הלבנוני. זה לא מתקבל. יש פתרונות אחרים".

כלי טיס בלתי מאויש חדר מלבנון לישראל, 18 בפברואר 2022. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק היוצרים, תמונות גולשים
"תקלה מבצעית". מטוס חיל האוויר שהוקפץ בעקבות חדירת הרחפן, ביום שישי/תמונות גולשים, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק היוצרים

עוד אמרו הגורמים כי בתחקיר שנעשה לאחר מכן עלו פתרונות נוספים. "אם חיזבאללה יבינו שעל כל טיסן אתה מקפיץ את כל הצפון, הם יאתגרו אותך. אתה מפסיד בתודעה", אמרו גורמי הביטחון. "הפעלת האזעקות היא תקלה מבצעית". הביקורת החריפה נגד התנהלות פיקוד העורף, שהפעיל את האזעקות, התגברה במיוחד נוכח העובדה כי בצה"ל ידעו שמדובר בטיסן שלא יכול לסכן את העורף, אלא נועד לבצע פעולת התרסה כדי לייצר תודעת ניצחון, בה עסקו בישראל במשך יממה שלמה.

גורמי צבא הסבירו כי מסיבה זו הוחלט לאשר טיסות מטוסי קרב מסוג F-16 מעל בתי בכירי חיזבאללה ברובע הדאחייה בביירות. "המסר הישראלי היה ברור: 'אם תגזימו אולי יקרו דברים אחרים… אנחנו יכולים להגיע לאן שאנחנו רוצים'", הסבירו הגורמים.

מצלמת אבטחה של קפה מסעדה רנה בזמן האזעקה בצפון, 18 בפברואר 2022. ללא קרדיט, מערכת וואלה!
"לא מקפיצים את הציבור לממדים בגלל רחפן". תושבי מסעדה בצפון בזמן האזעקות, ביום שישי/מערכת וואלה!, ללא קרדיט

לפי הערכות בצה"ל, החיכוך בין חיזבאללה לצה"ל על המרחב האווירי הלבנוני ילך ויתגבר, ויעצים את החיכוך בין הצדדים. גורמים בכירים בצה"ל לא פוסלים אפשרות שהדבר יוביל לימי קרב אם חיזבאללה יפר את האיזון העדין שמתקיים לאורך הגבול.

חיל האוויר הישראלי מנהל מלחמה גלויה עם חיזבאללה על חופש הפעולה במרחב האווירי בשמי לבנון. צה"ל מתעקש לאסוף מודיעין על פעילות הטרור של הארגון השיעי, בעוד הזרוע הצבאית של חיזבאללה מתעקשת להפסיק את גיחות הצילום של כלי טיס הלא מאוישים ומטוסי הקרב.

"לאחרונה חיל האוויר הגביר את האינטנסיביות במרחב האווירי של לבנון", אמרו גורמי צבא בכירים. "אנחנו מאותתים להם שאנחנו לא מוותרים על המרחב".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "על מנת לא לסכן את תושבי האזור הוחלט לנקוט במדיניות התרעה מחמירה. לאור ניסיון יירוט הטיסן, הופעלה התרעה גם להגנה משברי יירוט. האירוע כולו נמצא בתחקיר מעמיק ולקחיו יופקו להמשך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully