וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המומחים לחבלה נכשלו: כך נפצע לוחם יהל"ם בהריסת בית המחבל שרצח את יהודה דימנטמן

עודכן לאחרונה: 20.2.2022 / 23:33

תחקיר האירוע שבו נפצע לוחם סיירת יעל מעלה תקלות חמורות, בין היתר מעגל האבטחה שלא יצר שקט ואי שמירה על כללי הבטיחות. האירוע החמור מצטרף לשורת תקריות קטלניות ביחידות מובחרות בצה"ל בתקופה האחרונה. גורם צבאי: "העצמות שלו התרסקו, האירוע יכול היה להסתיים במוות"

בווידאו: פינוי החייל שנפצע בהריסת בית המחבל שהיה מעורב ברצח יהודה דימנטמן/תיעוד ברשתות חברתיות

תחקיר סיירת יעל שביחידת יהל"ם של חיל ההנדסה מצביע על תקלות חמורות שהובילו לפציעת הלוחם בעת הריסת בית המחבל שרצח את יהודה דימנטמן לפני שבווע - כך נודע היום (ראשון) לוואלה!.
ביום שני, לוחם ביהל"ם נפצע באורח בינוני-קשה במהלך מבצע להריסת ביתו של המחבל מחמוד ג'אראדת בכפר סילת א-חארתייה התרחשה. במהלכה פוצצה הקומה העליונה של המבנה - וחתיכות בטון ובלוקים נפלו על לוחמי הסיירת.

"כתוצאה מהפציעה החמורה הלוחם ספג פגיעה אורטופדית משמעותית" אמר לוואלה! גורם צבאי. "הוא עבר סדרת ניתוחים ויידרש לעבור שיקום ממושך מאוד. בסיטואציות אחרות וללא הגשת סיוע רפואי מהיר ואיכותי זה היה אמור להסתיים אחרת לחלוטין".

לדברי גורם באוגדת איו"ש, שבה התרחשה התקרית, מתחקיר ראשוני עלו כמה כשלים בניהול המשימה. ראשית, במהלך ההריסה של בית המחבל התפתחו הפרות סדר אלימות מאוד במהלכן נאלצו הכוחות לפתוח באש חיה ממנה נהרג צעיר פלסטיני. "מעגל האבטחה הראשון והשני אמורים לייצר שקט לכוחות הביצוע של הריסת המבנה, שלא יעבדו תחת לחץ", אמר. "בשטח קרה ההיפך, וזה מצביע על רמת ההיערכות".

בתים שעברו הריסה ביהודה ושומרון. מתוך רשתות חברתיות, אתר רשמי
הריסות בית המחבל, בשבוע שעבר/אתר רשמי, מתוך רשתות חברתיות

בנוסף, אמר הגורם הצבאי, "לפני כל הריסת מבנה מתבצע תהליך מיפוי. מודדים, בודקים ומתכננים עם נוהל מוקפד וסדור על האופן בו יהרסו את המבנה. יש אפילו מעורבות של מהנדסים. בחירת חומר נפץ, שיטת ההריסה ועוד. אי-שמירה על כללי הבטיחות ומרחק זהירות - הם אלה שגרמו לפגיעה בלוחם. זה לא היה אמור לקרות ביחידה שזה העיסוק שלה. זו תקלת בטיחות חמורה. אי-אפשר לחפף. צריך להגיד את האמת. זה לא אמור לקרות ליחידה שזה הייעוד שלה".

לדברי גורם צבאי רשמי, "לא ניתן להתייחס לפערים בנהלי הבטיחות עד אשר יושלם התחקיר במלואו". מדובר צה"ל נמסר: "במהלך אירוע מבצעי חריג, נפצע נגד מיחידת יהל"ם באורח בינוני. הנגד מטופל בבית החולים, מצבו יציב והוא מלווה על ידי מפקדי ואנשי היחידה. מתחקור ראשוני של פרטי האירוע לא נמצאו פערים בהתנהלות הלוחם. תחקיר מעמיק יושלם בשבוע הבא ולאחריו נוכל להתייחס לממצאיו".

בסיס נבי מוסא בבוקר לאחר מותם של שני קציני צה"ל איתמר אלחרר ואופק אהרון, בקעת הירדן, 13 בינואר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
בסיס נבי מוסא בבוקר שלאחר התקרית באגוז, בינואר/פלאש 90, יונתן זינדל
זירת התרסקות מסוק בים מעל חופי חיפה | אזרחים עם שברי המסוק 3 בינואר 2022. שלומי גבאי
חלק ממסוק העטלף מול חופי חיפה, בינואר/שלומי גבאי

בשבוע שעבר ציינו לוחמי יחידת דובדבן 30 שנה לנפילתו של סא"ל אייל וייס, מפקד יחידת המסתערבים שהוביל מעצר של שבעה פעילי הג'יהאד האסלאמי ותנזים בכפר ציידא, במרחב טול-כרם. במהלך המעצר הופעל לחץ על המבנה בו הסתתר המחבל, ודחפור של צה"ל הפיל חלק מהבית שגרם להתמוטטות קיר אבן - שקרס והרג את וייס.

בחודשים האחרונים אירעו כמה תקריות בטיחות חריגות וקטלניות בצה"ל, שגבו את חייהם של ארבעה קצינים. בינואר התרסק מסוק עטלף מול חופי חיפה בעקבות תקלה ראשונה מסוגה במסוק - קורוזציה במנוע שגרמה לדליקה וחדירת עשן לתוכו ולבסוף למותם של הקצינים ארז שחייני וחן פוגל, שטבעו. באותו חודש נהרגו שני קציני אגוז בזמן שביצעו חיפוש אחר אמצעי לילה שנגנב מבסיסם בנבי מוסא. אז, ירה לעבר השניים מפקד צוות אחר - שהרמטכ"ל החליט להדיח מתפקידו. גם סגן מפקד היחידה, קצין בדרגת רב-סרן, יודח מצה"ל מתוקף תפקידו כאחראי על האימון בהיעדר מפקדו - שעסק במשימה אחרת. בנובמבר נפצעו שני לוחמי דובדבן במבצע ליד ג'נין לאחר שזוהו כמחבלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully