וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרקו אחר ציוד גנוב בחשיכה, ונורו בחילופי אש עם קצין אחר: כך התרחשה תאונת הירי בבקעה

עודכן לאחרונה: 13.1.2022 / 12:46

לפי תחקיר התאונה אמש בה נהרגו 2 קציני אגוז, מתברר כי בלילה לפני נגנב ציוד מיוחד מהיחידה בשטח. הקצינים החליטו לסרוק את האזור, ובמקביל מפקד אחר יצא לאתר את הציוד ללא ידיעתם. הקצינים זיהו אותו כדמות חשודה, וכשהתקרבו בחשיכה החלו חילופי האש הקטלניים מטווח קצר

בווידאו: משפחה וחברים סופדים להרוגים בתאונת הירי בבבקעה, הרמטכ"ל מתייחס לאירוע/צילום: יניר יגנה ודו"צ
תקרית הירי בקומנדו. 13 בינואר 2022. ללא, מערכת וואלה!
תקרית הירי בקומנדו. 13 בינואר 2022/מערכת וואלה!, ללא

אחרי תאונת הירי הקטלנית בבקעת הירדן שהתרחשה אמש (רביעי) ובה נהרגו רב סרן איתמר אלחרר, בן 26 מבני ראם, ורב סרן אופק אהרון, בן 28 מגן יבנה, נראה כי שרשרת טעויות גרמה לטעות בזיהוי של קצין אחר, שגרם לירי בשוגג.

על פי תחקיר האירוע, ביום שלישי נגנב אמצעי מיוחד לראיית לילה מהיחידה בשטח. אתמול היה היום האחרון של היחידה אגוז בשטח, ומפקדי הפלוגות החליטו על דעת עצמם לבצע סריקה באזור כדי לחפש אחר דמויות חשודות בשטח, בניסיון להשיב את האמצעי המיוחד. במקביל לשני מפקדי הפלוגות שנהרגו וככל הנראה ללא ידיעתם, אחד ממפקדי הצוות יצא בעצמו לסריקות.

הקצינים זיהו את המפקד שיצא לסרוק אחר הציוד כשברשותו אמצעי לראיית לילה כדמות חשודה והחליטו לאגף אותו. כשהחלו להתקרב אליו, חשב המפקד כי הוא מאויים על ידי אויבים, אז החלו חילופי האש הקטלניים מטווח קצר שגרמו למותם של שני הקצינים.

מפקד פיקוד המרכז יהודה פוקס ציין בתדריך כי הכוחות היו ללא מכשירי קשר: "הם הלכו בתנועה של לוחמים. יש אנשים במאהל שידעו שהם יצאו אבל הכי חשוב ששני הכוחות לא ידעו אחד על השני. לא היו עם קסדות, היו בלי מכשירי קשר והזעיקו את הכוחות בטלפון. מפקד הפלוגה שהיה שם והחייל שהיה איתו הקפיצו את החטיבה ואת הכוחות ואת מד"א באמצעות מכשיר סלולרי".

רב-סרן איתמר אלחרר ז"ל. 13 בינואר 2022. דובר צה"ל, עיבוד תמונה
רס"ן איתמר אלחרר/עיבוד תמונה, דובר צה"ל

גורמים באוגדה 98 אמרו הבוקר בעקבות האירוע הטראגי ביחידת אגוז, כי יש ביקורת קשה ביחידה על שינוי הוראות הפתיחה באש והאופן שבו מגבילים את המפקדים בכל מה שקשור בהתמודדות עם חשודים שמגיעים לגנוב ציוד, תחמושת ואמצעי לחימה. לדברי אותם גורמים, לילה קודם לכן נגנב להם אמצעי ראיית לילה מהשטח. הגורמים הוסיפו כי הפטרול שביצעו שני מפקדי הפלגות היה יוזמה מקומית שנועדה להתמודד עם חשודים מהאזור שמתקרבים אל המרחב ומנסים לגנוב אמל"ח ותחמושת.

גורמים באוגדה ציינו כי "הכוחות בשטח חיו בתחושה שיש הרבה בדואים בסביבה שבאים לגנוב. לילה לפני גנבו להם ציוד. ממה שמבינים ועדיין צריך לבדוק, שני המפקדים יצאו לשטח לסייר לראות שאין חשודים באזור. הם רצו למנוע עוד גניבות. על כל גניבה יש תחקיר, וחקירת מצ"ח, והרבה אחריות. הם יצאו לשטח לסייר וכשחזרו נתקלו במפקד הצוות שגם הוא סייר בעצמו בשטח מאותה סיבה. לא היה ביניהם קשר".

על תופעת הגניבות והוראות הפתיחה באש אמרו הגורמים: "מעמידים מפקדים במצבים לא הגיוניים. זה לא קשור רק לנבי מוסא. זה קורה בצאלים, במדבר יהודה ובעוד הרבה מקומות. צריך לתת כלים למפקדים להתמודד עם התופעות האלה".

רס"ן אופק אהרון ז"ל. דובר צה"ל
רס"ן אופק אהרון/דובר צה"ל

הרמטכ"ל אביב כוכבי ביקר היום בזירת התאונה בבקעה והודיע כי כבר היום תוקם ועדת בדיקה שתחקור את האירוע, בראשות אלוף במילואים ובהשתתפות מפקדים ומומחים רלוונטיים. "נרד לעומק הדברים ונעשה זאת בטווח הזמן המידי. במקביל, הוריתי על יום של עוצר פעילות בכל הצבא, שמטרתו למידה של האירועים שהתרחשו לאחרונה בצה"ל. חובה על כולנו ללמוד אותם, להעמיק בהם וליישם את הלקחים בהתאם. אסור לנו לפסוח על אף סעיף בכדי למנוע את האירוע הבא", אמר כוכבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully