וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוחמי אגוז ביצעו "פשיטה" על מאהלים בדואיים לילה לפני האסון; מפקד היחידה לא יודח

עודכן לאחרונה: 7.2.2022 / 20:24

הרמטכ"ל קבע כי הקצין הבכיר, שרצה לסיים את תפקידו, יישאר בו, אך לא יקודם כמתוכנן. סגנו, שהיה אחראי על האימון, יודח, וכך גם מפקד הפלגה השלישי, הקצין שירה והלוחם שאיבד את האמצעי לראיית לילה. התחקיר חשף את הכשלים שקדמו לתקרית. וגם: כך אירע האסון - דקה אחר דקה

בווידאו: הרמטכ"ל על האסון באגוז/צילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל אביב כוכבי הודיע הערב (שני) שהחליט לא להדיח את מפקד אגוז מתפקידו בעקבות האסון שגבה את חייהם של שני מפקדי פלגות ביחידה. התקרית אירעה בחודש שעבר בזמן שכוח היחידה חיפש אחר אמצעי לראיית לילה שנגנב ממנו. אז, ירה לעבר השניים מפקד צוות אחר - שהרמטכ"ל החליט להדיח מתפקידו. גם סגן מפקד היחידה, קצין בדרגת רב-סרן, יודח מצה"ל מתוקף תפקידו כאחראי על האימון בהיעדר מפקדו - שעסק במשימה אחרת. החייל שאיבד את האמצעי לראיית לילה יודח מתפקידו.

לצד החלטת הרמטכ"ל להותיר את מפקד אגוז בתפקידו, הוא קבע שהוא לא יקודם לדרגת אלוף-משנה ולתפקיד מפקד חטיבת מילואים אליו יועד. זאת, חרף האחריות שנטל על עצמו בתחקיר שממצאיו הוצגו הערב, ולמרות שהביע את רצונו לסיים את תפקידו ביחידה.

לוחמי אגוז במהלך אימון, 22 באפריל, 2021. דובר צה"ל
לוחמי אגוז באימון מבצעי. התנהלות לקויה/דובר צה"ל

במסגרת התחקיר, שנוהל בידי האלוף (במיל') נועם תיבון, נקבע שהתנהלות היחידה התקיימה בניגוד לערכי צה"ל, והושלכה כלפיה ביקורת קשה על האופן בו היא מנהלת את תרבותה הארגונית. כך לדוגמה נמצא שלוחמי היחידה כבר ביצעו בשבוע שלפני האסון פשיטות לחיפוש האמצעי לראיית לילה שאבד להם. כמו כן נמצא שחיילי היחידה יצאו לביתם ללא האישור הנדרש, ובניגוד לנהלים.

ברקע פרטים אלה, טרם התבררו לחלוטין פרטי התקרית הקטלנית עצמה - לא ברור לחלוטין מדוע אירע הירי בין הקצינים וכמה קליעים נורו מכל צד. עם זאת, הובהר שהירי מצד מפקד הצוות פגע במרכז גופם של הקצינים המנוחים, ולא הותיר להם סיכוי רב להינצל. חקירת מצ"ח בנושא, בה מעורבים גורמים רבים ביחידה, עוד נמשכת.

ממצאי התחקיר מעלים ביקורת כלפי הדרג הבכיר, שהחליט למרות לקיחת האחריות של מפקד היחידה - לא להדיח אותו מתפקידו.

הרמטכ"ל אביב כוכבי בדיון בוועדת חוץ וביטחון, כנסת, 9 בנובמבר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
החליט לא לקדם את מפקד היחידה. כוכבי/פלאש 90, יונתן זינדל

תיבון הסביר בפני הכתבים הצבאיים את השתלשלות האירועים בערב הקטלני. לפיו, היא התרחשה ביום רביעי ב-23:00 בשטח המטווחים של בסיס נבי מוסא. בתום אימון, יצא מפקד הצוות, סגן נ', לסריקות בגבעה ממערב לאזור המטווחים בעקבות אובדן האמצעי לראיית לילה.

מיד אחריו יצאו שלושה מפקדי פלגות וחייל מהיחידה. הכוח זיהה את מפקד הצוות במרחב המטווחים, וחשב כי מדובר בגנב בן העדה הבדואית. הלוחמים עקבו אחריו בהתגנבות עד לכיפת התצפית לצורך תפיסתו וחקירתו. "בשלב מסוים מפקד הצוות שמע רעש חזק, הסתובב, וזיהה את מפקדי הפלגות כשבתודעתו מדובר במחבלים שמכוונים אליו את נשקם", שחזר תיבון. "מחשש לחייו, פתח לעברם באש מדויקת ממנה נפגעו שני מפקדי הפלגות. הירי הסתיים כשמפקד פלגה ב' זיהה את קולו של מפקד הצוות וקרא לו בשמו. 'חדל, חדל, צה"ל, צה"ל", אולם שני הקצינים כבר נהרגו.

נועם תיבון. דובר צה"ל
תיבון/דובר צה"ל

מהתחקיר המקיף של ועדת המומחים עולה שרשרת של תקלות חמורות שהתרחשו במהלך האימון, שהחל ביום ראשון באותו שבוע. חמישה צוותים משלוש פלגות שונות ירדו לאימון בנבי מוסא. מפקד היחידה לא נכח במקום כיוון שהתכונן לפעילות מבצעית בפיקוד צפון, וסגנו הופקד כאחראי על האימון.

ביום שלישי אחר הצהריים יצאו יחד שני מפקדי פלגות ביחידה, איתמר אלחרר ומפקד נוסף, לבתיהם במרכז הארץ - בניגוד לנדרש בתיק האימון, שקבע שעליהם להשאר בשטח. רק סגן מפקד פלגה א' נותר כמפקד האימון, בעוד גם סגן מפקד היחידה - שהוגדר כאחראי בהיעדר מפקדו - יצא לאפטר בביתו.

ביום שלישי ב-23:30 הסתיים אימון המטווחים. כחלק מקיפול הציוד במטווח, פקד מפקד הצוות היורה על אחד הלוחמים, ג', לקפל את שני הפנסים שנמצאים על סוללות המטווח שסימנו את אזורי הירי, תוך שכל הצוות מתקדם לאזור המאהל. כך, נשארו בשטח המטווח ג' ולוחם נוסף.

בגלל מערכת יחסים עכורה בתוך הכוח, כפי שהוגדר בתחקיר, ג' התייחס למשימה כעונש. שניהם החליטו להוריד את ציוד הלחימה והקסדות שעליהן האמצעים לראיית לילה, והניחו אותם על קו היורים ללא שמירה בלילה.

"בעוד שהלוחם השני מחליט לפרק את האמר"ל ולקחת אותו בכיס, ג' משאיר את הציוד שם", סיפר תיבון. "מפקיר אותו. הם הולכים מספר דקות, שבים לקו יורים, ומגלים שהאמר"ל נגנב - וגם שבע מחסניות ווסט".

יחידת אגוז. דובר צה"ל
יחידת אגוז/דובר צה"ל

בעקבות זאת, הסביר תיבון, השניים רצו במהירות למאהל ודיווחו על הגניבה - שלא ידעו מי ביצע. "כל הצוות מגיע בריצה אל המטווחים בצורה מאוד לא מאורגנת", המשיך תיבון. "הם מחפשים את האמר"ל. אחד החיילים, ש', מכניס מחסנית לנשק ללא אישור. הלוחמים ללא ציוד לחימה, ועליהם יש מכשיר סלולר. הלוחם ש' מגיע לסוף שטח המטווחים ומכניס מחסנית לנשק. הוא רואה לטענתו אדם רץ לכיוון מערב. הוא חושב שזה הגנב, ודורך ויורה ארבעה כדורים באויר. בשלב הזה הוא רץ מערבה אחרי האדם ומתנתק מהכוח".

במרדף זה, שלפי תיבון התקיים בעומק השטח, נורים שישה כדורים. "בזמן שלאחר מכן, סגן מפקד הפלגה שמזהה את ההתרחשות תופס את הלוחמים, מבין מה קורה, מקבל דיווח על האמר"ל שחסר
ומדווח על כך למפקד הפלגה איתמר אלחרר ז"ל (שנמצא בביתו - א"ב)".

בעקבות כך סגן מפקד הפלגה כינס את הלוחמים ושלח את אחד ממפקדי הצוות לשטח לחפש אחר הגנבים. לאחר מכן הוא חילק את החיילים לחמישה כוחות לא אורגניים, הסביר להם את שעליהם לחפש - ושלח אותם לסריקות. "מתחיל שם חיפוש מאוד מסוכן", מסביר תיבון. "הרבה מאוד חיילים ללא מכשירי קשר, לא מתואמים לגמרי. חייל רץ קדימה ויורה באוויר. כל האירוע הזה הוא בעל פוטנציאל לירי דו צדדי. הכוח חולק לפי מספרי המטווחים, אין גבולות גזרה ברורים, אין מילות דיווח".

בסיס נבי מוסא בבוקר לאחר מותם של שני קציני צה"ל איתמר אלחרר ואופק אהרון, בקעת הירדן, 13 בינואר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
מפקד היחידה לא היה מודע למצב. בסיס נבי מוסא בבוקר שלאחר התקרית/פלאש 90, יונתן זינדל

בעקבות הדיווח של סגן מפקד הפלגה,אלחרר מנסה לדבר עם סגן מפקד היחידה - אך הוא לא עונה לו. במקום, הוא מעדכן את מפקד היחידה על החיפושים, והוא משיב לו לתגבר את האבטחה ולעצור את האימונים. בשלב הזה, לפי תיבון, מפקד היחידה חושב שאיתמר נמצא בשטח.

בשלב זה, סביב השעה חצות, אלחרר ומפקד פלגה ב' מתחילים לעשות את דרכם לנבי מוסא ממרכז הארץ. לפי תיבון, עצם העובדה שהם מגיעים בגפם וללא נהג והאישורים הנדרשים - מהווים סכנה בפני עצמם.

בסביבות 01:00, אור ליום רביעי, הצוותים נערכו לשינה. בשעה 02:00 הגיעו איתמר וסגנו ליחידה, וערכו תשאול. לאחריו, שלושה לוחמים נשלחו לבצע תשאול במאהלים בדואים בפעילות המכונה "סיור הבדואיות". הם עצרו אדם בחנות שהפנה אותם למאהלים לאורך כביש מעלה אדומים-יריחו, ולאחר מכן הם ביצעו סריקה ותשאול בביתם של ארבעה בדואים - "ללא דיווח, ללא מודיעין, ללא אישור - בניגד לערכי צה"ל", הדגיש תיבון.

ב-04:30 נמצאו שק שינה ואלונקה במתחם המאהלים. ב-05:00 התעורר סגן מפקד היחידה הבין שחיפשו אותו, ומדווח לו בשיחה עם הקצינים על "סיור הבדואיות". לדברי תיבון, "הוא אומר להם תפסיקו, זה לא יעיל, תתכוננו להשתלמות בפיקוד דרום בצאלים ביום רביעי. סגן מפקד היחידה, שלא מביע דעה בעניין ולא מדווח למפקדו על "סיור הבדואיות", מעדכן את המשטרה הצבאית החוקרת אודות הגניבה, ובודק אם אנשי המינהל האזרחי המקומי קיבלו מידע על כך.

לוחמי אגוז במהלך אימון, 22 באפריל, 2021. דובר צה"ל
"לסגן מפקד היחידה לא נדלקו הנורות האדומות". לוחמי אגוז באימון, בשנה שעברה/דובר צה"ל

בבוקר שלאחר מכן, ושבסופו אירעה התקרית הקטלנית, אלחרר וסגנו נוסעים ללא נהג ולמרות שלא ישנו בלילה לבסיס לצאלים. בשלב זה אופק אהרון, הקצין השני שנהרג בתקרית, שומע על הגניבה. לפי ממצאי התחקיר, הוא לא היה אמור להגיע לאימון - אולם בגלל שהגניבה התבצעה מקרב אחד הצוותים שלו - הוא ביקש וקיבל אישור ממפקד היחידה להגיע לשטח האימון.

אהרון תישאל את הלוחם ש' אודות הגניבה וערך סיור בכדי להבין לאן ברחו הגנבים. בשעה זו מפקד היחידה כלל לא יודע על סיור הבדואיות ועל העובדה שהקצינים היו בביתם בזמן התקרית. לאחר עיכוב, האימון היחידתי התחיל בשעה 16:00 - שעה וחצי לאחר הזמן המתוכנן, מכיוון שרכב הפינוי נסע להביא מזון מרחוק.

"כשסגן מפקד היחידה מגיע לשטח ביום רביעי הוא מתשאל את סגן מפקד הפלגה ואת הלוחם", המשיך תיבון. "הוא לא מתשאל על הירי באוויר ולא על סיור הבדואיות - למרות שידע על כך. לא נדלקות לו הנורות האדומות, למרות כל אירועים. בזמן זה מפקדי הפלגות פוגשים את מפקד היחידה, מעדכנים אותו על גניבת האמר"ל, מספרים לו על הסריקות, ומדווחים לו אודות שק השינה והאלונקה שנמצאו בבדואיות. תמונת המצב שמקבל סגן המפקד מאוד חלקית, ומבחינתו הוא מבקש לתגבר את האבטחה בבסיס. הוא לא מקבל את הדיווח כמו שצריך", הבהיר תיבון.

השעות האחרונות

לדברי תיבון, שתי תקריות חריגות התרחשו סמוך ל-16:00. מפקד הצוות, סגן נ', זיהה בשטח המטווח מספר דמויות חשודות והחל לבצע יחד עם לוחם נוסף מרדף אחריהן. במהלכו, הוא מגיע לאזור הגבעה בה התרחשה ההיתקלות הקטלנית כמה שעות אחר כך. שם, הוא מזהה בשלב זה תוואי של מדורות ואוכל.

ב-20:00 הגיע אהרון למטווח, וסגן נ' סיפר לו על המרדף. בעודם יחד, הבחינו בשמונה דמויות ויצאו למרדף אחרים יחד עם מפקד צוות נוסף. "במהלך המרדף מבצע אופק ז"ל ירי באוויר", המשיך תיבון. "גם נ' דורך את נשקו ומנסה לירות, אך יש לו שני מעצורים. הוא יורה יריה באויר, מאבד קשר עין עם אופק ומפקד הצוות השני, פורק את נשק וחוזר למאהל. שם הוא מספר לאופק שראה שק שינה עם תרמילים. אופק ז"ל אומר לו שחבל מאוד שהוא לא הביא את הציוד, כי יכול להיות שהאמר"ל היה בפנים".

ב-20:30 הסתיים האימון ואהרון מבצע תדריך למאהל. הוא הגדיר גבולות גזרה, אותם אין לעבור. עם זאת, סגנו פוגש את מפקד הצוות נ' - ומציע לו לצאת לסריקה יזומה במרחב. סגן מפקד הפלגה מחליט בסופו של דבר לא לצאת לסיור, ונ' בוחר להמשיך בתוכנית החיפוש.

נ' חבש קסדה עם אמצעי ראיית לילה ללא אישור או תיאום, ובניגוד להנחיות הצבא ואהרון יצא ב-22:00 לעבר שטח המטווחים. כאשר נכנס למטווחים, הכניס מחסנית לנשק ודרך אותו. "מה פתאום כדור בקנה בנבי מוסא?", ביקש תיבון להסביר. "הטענה של סגן נ' בתחקיר היתה שהוא עושה זאת כדי להימנע ממעצורים או שיצטרך לבצע נוהל מעצר חשוד. הוא הולך בכוננות להיתקלות. זה המצב התודעתי שהוא מכניס את עצמו".

זמן קצר אחרי שיצא, חזרו לנבי מוסא מההשתלמות אלחרר ומפקד פלגה ב' - לאחר שעצרו בביתם. "הם נפגשים עם אופק ז"ל, ולאחר שיחה עם מפקדי הפלגות מחליטים השלושה לצאת. אליהם מצטרף רס"פ ב' וסמ"ר י'. המשימה היא לתפוס בדואי, שהוא כנראה חלק מחוליית הגנבים, ודרכו להגיע לאמר"ל".

יחידת אגוז. דובר צה"ל
"אין נוהל קרב מסודר, אין תיאום, אין דיווח". כוח אגוז/דובר צה"ל

האלוף מתח ביקורת על ההתנהלות. "אין נוהל קרב מסודר, אין תיאום, אין דיווח", אמר. "הם בעצם נכנסים למטווחים וחוצים ציר לבן. אופק ז"ל הוא המפקד, לכאורה מותר לו ללא תיאום, ללא יידוע. הם נכנסים למטווחים. מפקד פלגה ב' סורק את המטווחים. הם מגיעים לטווח 11, והוא מזהה בקצה המטווחים דמות חשודה". למעשה, מדובר בסגן נ', אך הם לא יודעים זאת ומזהים אותו כבדואי חשוד. אז, החלו להתקרב אליו והכניסו את המחסנית לנשקם ודרכו אותם. למעשה, שני הכוחות, ללא ידיעה אחד על השני, נושאים נשק עם כדור בקנה.

אהרון ואלחרר צעדו במשך 40 דקות כשקצין שלישי מאחוריהם, הם שוחחו ביניהם והתקרבו לסגן נ'. "בוא נתפוס את הבדואי", שחזר תיבון מהתחקיר. נ' מגיע בשלב זה לכיפה והוא עומד דרוך עם הגב אליהם.

ב-23:00 שומע סגן נ' רעש. כשהוא עם אמצעי לראיית לילה, זיהה בטווח של 8 מטרים שתי דמויות עם נשקים, והסיק שמדובר במחבלים. "הוא מסיק שהוא נלחם על חייו, שהוא בסכנת חיים ממשית, משחרר צעקה ומבצע ירי של שלושה כדורים לדמות הראשונה ושלושה כדורים לדמות השנייה", שחזר תיבון את הרגע הקטלני.

ֿהרס"פ שליווה את הקצינים התריע על הירי. "מפל"ג ב' שומע את הצעקה של מפקד הצוות, מזהה את הקול, צועק 'חדל, חדל, צה"ל צה"ל', וקורא בשמו של הקצין. בזירת האירוע נמצאו שישה תרמילים שנורו מהנשק של סגן נ' וארבעה תרמילים מהנשק של איתמר ז"ל. לא ברור עד כה מי ירה ראשון".

יחידת אגוז. דובר צה"ל
"האירוע נגרם בגלל אי קיום של פקודות צבא". אימון של לוחמי יחידת אגוז/דובר צה"ל

תיבון: ניתן היה למנוע את האירוע

"האירוע נגרם בגלל אי קיום של פקודות צבא, ניתן היה למנוע אותו", קבע תיבון. "האימון לא יצא כנדרש. הפו"ש (פיקוד ושליטה) נכשל. זיהוי תהליך ההידרדרות. נורמות, ערכים וחניכה. מפקד היחידה וסגן מפקד היחידה נכשלו בבלימת האירוע. הוועדה קובעת כי סריקת המאהלים הבדואים שבוצעה על ידי המפל"גים בשטח מוגדרת ככשל מקצועי וערכי".

לדברי תיבון, "הוועדה מוצאת שבשבוע האימונים לא התקיימה תרבות צבאית של דיווח כמצופה. לאורך כל שרשרת התקלות לא בוצע נוהל דיווח בין המפקדים בשטח למפקד היחידה. לאורך כל האירועים שקרו לא היה מפקד או לוחם שהרים דגל אדום, שאמר 'עצור, בואו נבדוק את עצמנו'. יש פה רצף אירועים שאנחנו לא רגילים אליהם".

לפי תיבון, הוועדה לא קבעה שהאירוע התרחש כתוצאה מאי-מילוי הוראות פתיחה באש, אלא בגלל כשל בנוהל הקרב, קביעת מטרה שגויה והיעדר דיווח. "ייתכן וניתן היה למנוע את האירוע טראגי לו היו מדווחים למפקד היחידה. קביעת הנרטיב לפיו הקצינים אופק ואיתמר ז"ל, מסרו את נפשם על הריבונות הישראלית הוא מסר מטעה ולא אחראי לפני שהושלם התחקיר. קודם כל עושים תחקיר, אי אפשר לקבוע לפני שמתחקרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully