וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדחות, עיכוב קידומים ונזיפות: הרמטכ"ל מתכנן ענישה קשה כלפי מפקדים באגוז

3.2.2022 / 6:00

ועדת הבדיקה צפויה להגיש היום את מסקנותיה לכוכבי, שלפי הערכות ינקוט ביד קשה כלפי המעורבים. עיקר הביקורת תוטל על הקצין שירה בשוגג במפקדי הפלגות, אך לא ברור אם אלוף במיל' תיבון יסתפק בכך. "זה לא אירוע נקודתי, אי אפשר להחליק אותו בלי להסתכל לאורך ולרוחב"

בווידאו: משפחה וחברים סופדים להרוגים בתאונת הירי בבבקעה, הרמטכ"ל מתייחס לאירוע/צילום: יניר יגנה ודו"צ

קצינים בפיקוד המרכז מעריכים כי כבר היום (חמישי) תגיש ועדת הבדיקה בראשות האלוף במיל' נועם תיבון לאירוע הקטלני בנבי מוסא של יחידת אגוז את סיכום הביניים והממצאים העיקריים לרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, וההערכה היא כי הענישה של הרמטכ"ל תכלול הדחות מפקדים ונזיפות.

על פי הערכות, עיקר הביקורת והאחריות תוטל על מפקד הצוות שהחליט על דעת עצמו ומבלי לעדכן את מפקדי היחידה לצאת למשימה לא ברורה, כשהוא חמוש וללא תנאים מתאימים ואמצעי קשר באמצעותם יכול היה לדווח על מיקומו בזמן אמת, או להזעיק עזרה במידה וחל שיבוש.

רב-סרן אופק אהרון ז"ל ורב-סרן איתמר אלחרר ז"ל. 13 בינואר 2022. דובר צה"ל, עיבוד תמונה
רב-סרן אופק אהרון ז"ל ורב-סרן איתמר אלחרר שנהרגו באסון/עיבוד תמונה, דובר צה"ל

לאחר מכן, כשנתקל הקצין במפקדיו החליט לפתוח באש לעברם, ללא נוהל מעצר חשוד. חשוב להדגיש כי סוגיה זו עלתה גם בחקירת המשטרה הצבאית החוקרת, אך מפקד הצוות שפתח באש אמר להגנתו: "חשתי בסכנת חיים מידית".

לדברי קצינים מפיקוד המרכז חברי ועדת הבדיקה מצאו פערים מהותיים במשמעת וברמה המקצועית, גם ביחידה ובהתנהלות בשטח האימונים באופן שמכוון ביקורת וגם כלפי מפקד היחידה, סא"ל א', וגורמים בכירים נוספים. "אי אפשר להחליק את האירוע הקשה והחמור הזה מבלי להסתכל לאורך ולרוחב. זה לא אירוע נקודתי", מסרו גורמי צבא. בשלב זה לא ברור אם יסתפק האלוף במיל' תיבון להניח את כובד המשקל באחריות על מפקד הצוות או לחלק אותה עם המפקדים הבכירים ביחידה.

הערכתם של קצינים בפיקוד המרכז היא כי אחרי שהרמטכ"ל ידון בתחקיר המבצעי שיציג האלוף יהודה פוקס ובממצאי ועדת הבדיקה, תהיה ענישה קשה שתכלול: הדחות של מפקדים, עיכוב קידום מפקדים ונזיפות כולל הטמעת תהליך הפקת לקחים ולמידה מעמיק ביחידות הצבא השונות.

לוחמי אגוז במהלך אימון, 30 בדצמבר, 2020. דובר צה"ל
הערכתם של קצינים בפיקוד המרכז - תהיה ענישה קשה/דובר צה"ל

לדברי גורמי צבא, מפקד הצוות לא חזר מאז התקרית הטרגית והוא נמצא בביתו במצב נפשי מורכב מאוד ונתמך על ידי בני משפחתו וחבריו. עוד אמרו הגורמים כי "היחידה תומכת בו אבל הוא עדיין במצב מאוד לא פשוט". לפי הערכה בצבא, הרמטכ"ל עשוי לבקש השלמות מוועדת הבדיקה ולא ימהר לקבל מסקנות אך הסוגיה תתבהר כבר בימים הקרובים.

כמו כן, חקירת מצ"ח טרם הסתיימה ומפקדים, ביניהם הקצין, הוזמנו להשלמות חקירה. עיקר המוקד החקירה הוא הגרסאות סביב הדקות שקדמו לאירוע והשניות הבודדות שהובילו לירי. גורמים המצויים בפרטי חקירה אמרו כי "לפני שיגישו המלצה לפרקליטות רוצים לדעת במצ"ח כי הם מתבססים על מידע מדויק".

עוד הוסיפו גורמי צבא כי "מפקד הצוות מלווה ומטופל על ידי מפקדיו, משפחתו, חבריו וגורמי ברה"ן. ימשיך לקבל תמיכה וטיפול על מנת לסייע לו באופן הרגיש והמקצועי ביותר. הוא נמצא בליווי אישי של מפקדים ביחידה ובחטיבה, ונעשו איתו שיחות מפקדים אישיות מרובות בליווי הוריו".

פעילות יחידת אגוז 29 בנובמבר 2021. דובר צה"ל
"אי אפשר להחליק את האירוע הקשה והחמור הזה, זה לא אירוע נקודתי"/דובר צה"ל

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "האירוע הטרגי מחייב בירור מעמיק, הסקת מסקנות והפקת לקחים להמשך. משכך, אירוע הירי מצוי בחקירת מצ"ח, בתחקיר פיקודי ובבחינת צוות מומחים, בראשות אלוף (מיל') נעם תיבון. מטרת הצוות הינה לבחון בבחינה רוחבית היבטים מערכתיים וערכיים הקשורים לאירוע. לא נוכל לפרט מעבר לכך עד לסיום התחקיר הפיקודי והחקירה, בסיומם יובאו עיקרי הממצאים באופן מסודר בפני משפחות החללים. חטיבת הקומנדו ובתוכה יחידת אגוז, הינה חטיבה מקצועית המבצעת משימות מורכבות להגנה על ביטחון תושבי מדינת ישראל. צה"ל משתתף בצער משפחות החללים וימשיך ללוותן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully