וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כרוניקה של חוסר אונים: כשצה"ל מרים ידיים מול גניבות האמל"ח והציוד

עודכן לאחרונה: 13.1.2022 / 20:35

תופעת גניבת הציוד צבאי, שגבתה את חיי קציני אגוז אופק אהרון ואיתמר אלחרר, מטרידה את מפקדי יחידות השדה כבר יותר מעשור, אך עד כה לא נמצא לה פתרון. מגנבים ש"מלווים" את הכוחות באימונים ומחכים לשעת כושר, דרך פריצה לבסיסים - ועד ניסיון לחטוף נשק מלוחמים בניווט

רב-סרן אופק אהרון מיחידת אגוז שנהרג בתאונת הירי בבקעה מובא למנוחות/צילום: ניב אהרונסון

תופעת גניבת הציוד מבסיסים צבאיים גבתה אמש (רביעי) את חייהם של שני קציני צה"ל, רס"ן אופק אהרון ורס"ן איתמר אלחרר מיחידת אגוז, בתאונת ירי שהתרחשה עת שחיפשו אחר אמצעי לראיית לילה שנלקח מבסיסים. אולם, כבר יותר מעשור מלינים מפקדי יחידות השדה בצה"ל על גידול בהיקף הגניבות - שאף נעשות ממאהלים בהם מרוכזים ארגזי התחמושת במהלך תרגילים.

לאחרונה נרשמה תקרית חריגה בה בני שני אזרחים ניסו לחטוף נשקים מלוחמים בשטחי ניווט, ואלה נאלצו להיאבק בהם באגרופים ובעיטות - תוך חשש גדול לפתוח לעברם באש בשל עמימות הפקודות הצבאיות.

בסיס נבי מוסא בבוקר לאחר מותם של שני קציני צה"ל איתמר אלחרר ואופק אהרון, בקעת הירדן, 13 בינואר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
בסיס נבי מוסא ממנו נגנב הציוד, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

בחלק מהמקרים הגניבה מתבצעת בידי צעיר שמתגורר בקרבת הריכוז הצבאי, ובפעמים אחרות במהלך אימונים. במקרים אלה, גנבי הציוד "מלווים" את הכוח, ומחכים לשעת כושר ללקיחת הציוד - שכולל לעתים גם תרמילים וכדורים חיים. בתקריות שונות הגנבים הגיעו רכובים על גבי טרקטורונים, פרצו גדרות בסיסים - ודהרו לעבר מאהלים וציליות בהם רוכז ציוד.

למעשה, בהיעדר יכולת לספק שמירה היקפית סביב הציוד, אין לכוחות דרך להבטיח את שמירתו. כך לפני כשנתיים, לדוגמה, התרחש אירוע חריג במהלכו קצין הבחין בכמה חשודים בגניבה משטחי האש בבסיס צאלים - וביצע אחריהם מרדף עד פאתי הכפר אליו הגיעו. שם הוא נעצר בידי כמה כלי רכב שהמתינו לו והתגודדו סביבו. לבסוף התקרית הסתיימה ללא נפגעים, ובעקבותיה חידדו מפקדי המרכז לאימוני יבשה בצאלים כי אסור לבצע מרדף אחרי גנבי ציוד.

אילוסטרציה | השתלטות על טרקטורון בנגב. תנועת רגבים, אתר רשמי
כרוניקה של חוסר אונים/אתר רשמי, תנועת רגבים

חרף חילופי דברים בנושא בין צה"ל ומשטרת ישראל, שאף כללו שיח ישיר בין הרטמכ"ל אביב כוכבי והמפכ"ל קובי שבתא, המשטרה - שהתחייבה לטפל בתופעות - לא עושה זאת.

בצה"ל נעשו ניסיונות לצמצם את הפערים בשטח בין היקף הגניבות ותעוזת הגנבים לדרכי ההתמודדות של המפקדים והלוחמים באמצעות שינוי הוראות הפתיחה באש. אך מכיוון שההוראות משתנות אחת לתקופה, לא מתורגלות היטב בשטח ומשתנות מגזרה לגזרה וממשימה למשימה יש בלבול ורתיעה בקרב החיילים.

רובה ה-M16 שנתפס בברטעה. 09 ביוני 2020.. דוברות משטרת ישראל
נשק צבאי שנגנב מבסיס צאלים/דוברות משטרת ישראל

התקרית הקטלנית בבקעה אירעה בזמן ששני הקצינים, מפקדי פלגות ביחידת אגוז שבחטיבת הקומנדו, יצאו לסיור לאיתור אמצעים לראיית לילה שנגנבו מהבסיס בו שהו. במקביל, מפקד צוות אחר מיחידתם ביצע גם הוא פטרול מאותה סיבה. הוא זוהה בידי השניים כחשוד, והם ביצעו איגוף ללכידתו. הקצין, שלא ידע במי מדובר, חש מאוים, פתח לעברם באש - והרג את שניהם. מפקד זרוע היבשה, אלוף תמיר ידעי, צפוי למנות צוות מומחים בראשות קצין בכיר כדי לתחקור התאונה.

גורמים באוגדה 98 אמרו כי יש ביקורת קשה ביחידה על שינוי הוראות הפתיחה באש והאופן שבו מגבילים את המפקדים בכל מה שקשור בהתמודדות עם חשודים שמגיעים לגנוב ציוד, תחמושת ואמצעי לחימה. הגורמים הוסיפו כי הפטרול שביצעו שני מפקדי הפלגות הגיע מיוזמתם, במטרה להתמודד עם חשודים מהאזור שמתקרבים אל המרחב ומנסים לגנוב אמל"ח ותחמושת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully