וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משמעת רופפת, התנהלות מקצועית לוקה בחסר: הפערים ביחידת אגוז

עודכן לאחרונה: 6.2.2022 / 19:50

צה"ל יפרסם ביממה הקרובה את ממצאי תחקיר האסון באגוז, שבו נהרגו מפקדי הפלגות אופק אהרון ואיתמר אלחרר. בבסיס התחקיר עמדו בין היתר ההתנהלות הבסיסית והמקצועית של היחידה, ובראשן פקודה לכתיבת תיק הגנת המחנה ארעי. "מכשירי קשר יכלו למנוע את האסון"

צה"ל יפרסם מחר (שני) ממצאי תחקיר האסון ביחידת אגוז, שבמהלכו נהרגו שני מפקדי פלגות מירי של מפקד צוות, צפויים להתפרסם מחר. כמו כן, יפורסמו החלטות הרמטכ"ל אביב כוכבי על צעדי ענישה נגד מפקדים, והנחיות נוספות בכדי למנוע אירועים דומים בעתיד.

זאת, לאחר שביום רביעי האחרון הציגו מפקד פיקוד המרכז האלוף יהודה פוקס ומפקד ועדת הבדיקה האלוף במיל' נועם תיבון את ממצאי התחקיר לרמטכ"ל, שלאחר מכן ביקש השלמות על מספר שאלות. הודעת דובר צה"ל בנושא הייתה אמורה להתפרסם היום, אך מאחר והרמטכ"ל ביקש לשקול נקודות נוספות הוחלט לדחות את הפרסום ליום שני, וגורמי צבא טוענים כי ייתכן שינוי נוסף במועד הפרסום.

בבסיס התחקיר עמדו לא רק המשמעת של יחידת אגוז והאירועים שקדמו לירי הדו צדדי בין מפקד הצוות ושני מפקדי הפלגות שנורו למוות, אלא גם ההתנהלות הבסיסית והמקצועית של היחידה, ובראשן פקודה לכתיבת תיק הגנת מחנה ארעי.

רב-סרן אופק אהרון ז"ל ורב-סרן איתמר אלחרר ז"ל. 13 בינואר 2022. דובר צה"ל, עיבוד תמונה
הקצינים שנהרגו, אופק אהרון ואיתמר אלחרר/עיבוד תמונה, דובר צה"ל

בתחקירים שבוצעו התגלו פערים בתיק הגנת מחנה ארעי. הפלגות השונות שהתאמנו בקצה שטח האימונים של בסיס נביא מוסא וקריית המטווחים הקימו בראשית השבוע מספר אוהלים, שבהם לנו הלוחמים והמפקדים. תיק הגנת מחנה ארעי אמור להיות מותאם למציאות בשטח, לתנאים הטופוגרפיים ועוד. לאחר כתיבת התיק, ישנה שרשרת פעולות לאישורו ובדיקה שהוא אכן מתקיים. גורמים שהיו מצויים בתהליך בדיקת השתלשלות האירועים אמרו כי מאזין פלוגתי מקצועי (חייל במשמרת א.ב) היה אמור לווסת את הכניסה והיציאה מהמתחם, ולהעניק "סטיק-לייט" לכל אחד מהקצינים שיצאו לחפש את אמצעי ראיית לילה כדי למנוע ירי דו צדדי. יתרה מזאת, הדגישו הגורמים כי אם היו מכשירי קשר למפקד הצוות ובנפרד למפקדי הפלגות והרס"פ, הדבר יכול היה למנוע את האסון, אילו היו מדווחים בזמן אמת על ההתרחשויות.

השלב השני הוא הסיבה שהניעה את מפקד הצוות ואת מפקדי הפלגות בנפרד לצאת לסיור בשטח כדי לאתר את אמצעי ראיית הלילה שנגנב יום קודם לכן. המפקדים הבכירים התאמצו להפריד בין נטילת היוזמה והמוטיבציה להשיב את אמצעי ראיית הלילה, אך מנגד גם מתחו ביקורת על האופן שבו פעלו והרמה המקצועית הנמוכה שהובילה לאסון.

התחקיר מגלה כי אמצעי ראיית הלילה לא נגנב למפקד הצוות וגם לא לאחד מחייליו, ולכן לא היה נתון ללחץ. ניסיונות לטעון לפעולה ברוח יחידת אגוז נדחו על הסף. הפעולה של מפקד הצוות עמדה אף היא בלב התחקיר, מאחר שלטענת מפקדים בכירים, לו הייתה מתקיימת בהתאם לרמה מקצועית בסיסית, למשל הליכה בחולייה, עם קשר, באישור המפקדים ובאופן מתוכנן הכולל רתק וגיבוי, היו הדברים נראים אחרת בשטח.

עוד בוואלה!

הדחות, עיכוב קידומים ונזיפות: הרמטכ"ל מתכנן ענישה קשה כלפי מפקדים באגוז

לכתבה המלאה
פעילות יחידת אגוז 18 בינואר 2022. דובר צה"ל
חייל היה אמור להעניק להעניק "סטיק-לייט" לכל אחד מהקצינים/דובר צה"ל

התחקיר מגלה כי בשניות שקדמו לירי היה מפקד הצוות דרוך מאוד, עם כדור בקנה, כשאמצעי ראיית לילה על עיניו, שמאוד הגביל את הראייה ותרם לדריכות הגבוהה. הקצין ראה לפתע שתי דמויות (שני מפקדי הפלגות) חמושות מולו, פתח באש ופגע. אחד ממפקדי הפלגות הצליח להשיב באש אך לא פגע במפקד הצוות. לפי גורמים שנחשפו לפרטי התחקיר, מפקד הצוות הופתע מהתרחיש שנגלה מול עיניו (שתי דמויות חמושות) ולכן טען בחקירה, "חשתי סכנת חיים מיידית ויריתי…".

שני מפקדי הפלגות עקבו אחרי דמותו של מפקד הצוות לאורך מאות מטרים בעת שחזר אל כיוון המאהל מסיור שביצע בשטח. תוך כדי הירי נשמעו צעקות בעברית. מפקד הפלגה שלא נפגע צעק: "חדל צה"ל, חדל צה"ל", והירי הופסק. מפקד הצוות, מפקד הפלגה ולוחם ותיק נוסף שהיו בשטח, מיהרו להגיש עזרה ואז התבררה בעיה חמורה של תיאום וקשר על מנת לדווח על התקרית ולהזעיק צוותי רפואה במהירות.

הרמטכ"ל מתכנן העברת מסר ברור לדרג הטקטי על השתלשלות האירועים והתוצאות הטראגיות. אך לפי הערכת מפקדים בכירים הוא לא יכול להסתפק בכך. בנוסף לתחקיר, נבחנה רמת המשמעת של יחידת אגוז בשגרה בפיקודו של סא"ל א', שהוגדר כקצין מוערך מאוד ובעל השפעה רבה על פקודיו (סא"ל א' עוטר בצל"ש על פועלו במבצע עופרת יצוקה), באימונים ובפעילות מבצעית. היחידה, יש לציין, קיבלה שבחים על פעילות במב"מ (מערכה שבין המלחמות), אך נמצאו פערים בתחום המשמעת. ועדת הבדיקה גם בחנה את מידת המעורבות של מפקד היחידה, מפקד חטיבת הקומנדו ומפקד אוגדה 98 באימונים, בתרגילים ובפעילות המבצעית לאורך כל השנה.

נקודה נוספת שהועלתה בלב התחקירים היה היחס למשילות וליכולת של הכוחות לאבטח את עצמם במהלך אימונים בשטחי האש, שנתונים לאתגור בלתי פוסק של גנבי ציוד, תחמושת ואמצעי לחימה יקרי ערך. כמו כן עלו בתחקיר הוראות הפתיחה באש בשטחי האש של צה"ל. גם בנקודה זו התגלו פערים בין פקודות צה"ל לבין מה שהתרחש בשטח.

לוחמי אגוז במהלך אימון, 30 בדצמבר, 2020. דובר צה"ל
בשניות שקדמו לירי היה מפקד הצוות דרוך מאוד, עם כדור בקנה/דובר צה"ל

הדילמה העיקרית של הרמטכ"ל היא לא רק הניסוח של הפרטים והביקורת כלפי המפקדים ביחידה המובחרת, אלא ההכרעה היכן למתוח קו אדום בתחום הטלת האחריות על האירוע והענישה בהתאם. הכפיפות הפיקודית לחטיבת הקומנדו בשונה מחטיבת חי"ר רגילה כוללת מתח מובנה בין הרצון לשמור על DNA היחידה, שקמה לפני 25 שנה, וייעוד היחידה לבין הרצון לשמר אותה ככוח איכותי במסגרת חטיבת הקומנדו. עוד חטיבה איכותית מאוד באוגדה 98 בפיקודו של תא"ל עופר וינטר.

חשוב להדגיש כי לצד התחקיר הפיקודי בהובלה של מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס וועדת הבדיקה בהובלה של האלוף במיל' נועם תיבון, מתקיימת חקירת מצ"ח כדי לבחון האם יועמדו מפקדים לדין, ביניהם מפקד הצוות של יחידת אגוז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully